Scritti Politti - Early

Roel Bouman | 24 februari 2005

We spreken over het eind van de jaren zeventig, het zijn de dagen van de post-punk en new wave bands en bijna alles wat via Rough Trade verschijnt is op zijn minst interessant en meestal erg goed. Dan is daar ineens Scritti Politti. Het eerste werk van die band verschijnt op obscure singles en 12 inches via Rough Trade en als de groep een paar jaar later doorbreekt is er van dat materiaal bijna niets meer te vinden. Nu, ruim twintig jaar na dato, kan de inhaalslag alsnog beginnen.

Scritti Politti - earlyIn het cd-boekje bij het album dat het oude werk van Scritti Politti weer verkrijgbaar maakt, spreekt bandleider Green Gartside zijn verwondering uit over het negativisme van dat oude werk, maar hey, het was de tijd van No Future, wie was er nu wel positief in die periode? Behalve voor de drum- en baspartijen (die Gartside interessant noemt) lijkt de Scritti Politti voorman zich te schamen voor de eerste pennevruchten, daarmee doet hij de eerste opnamen toch wel ernstig tekort.

Natuurlijk is goed te horen dat SP opgericht werd door jongens die nog een instrument moesten leren bespelen. In eerste instantie was de band dan ook vooral een vehikel voor Gartside`s sterk politieke teksten (Scritti Politti is Italiaans voor politieke geschriften).

Maar het gebrek aan muzikale voorkennis bracht ook juist interessante liedjes aan de oppervlakte. Niet gehinderd door enige vooropleiding waren de drum- en baspartijen inderdaad opvallend en nauwelijks te vergelijken met "de gemiddelde begeleiding" in die tijd. Ook het gitaarwerk klonk anders en dat in combinatie met het typerende stemgeluid van Gartside maakte SP juist tot een heel bijzonder collectief. Een handjevol fans volgde de band en hoorde de groep langzaam maar zeker een heel herkenbaar geluid krijgen waar met de tijd ook de kinderziektes uit verdwenen.

Scritti PolittiZo kwam SP gaandeweg tot singles als The "Sweetest Girl" en Faithless waarmee een groter publiek bereikt werd. Toen in 1985 de langspeler Cupid & Psyche 85 verscheen was het groepsgeluid voor de fans van het eerste uur al teveel gepolijst geworden, maar het leverde de groep wel een uiterst succesvol album op. Voor iedereen die naar aanleiding van dat album het prille begin van SP alsnog wil bemachtigen en voor de fans van het eerste uur die jarenlang moesten wachten op de cd-versie van het oude materiaal is nu Early verschenen. Het album is alleen al voor "The Sweetest Girl" de aanschaf dubbel en dwars waard. Dit nummer leunt sterk op de uit duizenden herkenbare toetsenpartijen van gastmuzikant en collega-linkse rakker Robert Wyatt en is ook voor verstokte Wyatt-fans dus een must. Luisteraars die nu pas instappen zullen inderdaad wat vreemd opkijken bij de eerste tracks op deze verzamelaar, maar voor liefhebbers van Scritti Politti is Early een belangrijk historisch document.

Rough Trade/Konkurrent
13 tracks, 47:13 minuten