Lamb of God - Ashes Of The Wake

Michel Wanner | 02 december 2004

Een van de betere hedendaagse metalbands verblijdt ons dit najaar op Ashes Of The Wake. Hedendaags is enigszins relatief te noemen, want de wortels van Lamb Of God stammen reeds uit 1990. De drie universiteitsmaatjes Mark Morton, Chris Adler en John Campbell besloten wat metalsongs te gaan spelen in Adler’s huis in Richmond waar geen verwarming was.

Lamb of God - Ashes Of The WakeKoude bedoening daar, waar kerosinevlammen en Black Label-bier de heren op temperatuur moesten zien te houden. Na uitgegroeid te zijn tot een kwartet ging men onder de naam Burn The Priest door het leven en legde het viertal zichzelf een strak repeteerschema op.

Als reden hiervoor gold de enorme concurrentie van technisch zeer vaardige bands in de regio. Om mee te tellen moest de lat gewoonweg heel hoog gelegd worden.

Gitarist Mark Morton voegde zich na zijn studie weer bij de groep en vrij snel daarna werd de CD Burn The Priest (1998) uitgebracht.

Na de komst van Willie Adler (broer van drummer Chris) veranderde de band haar naam in Lamb Of God en werd er een deal getekend met Prosthetic Records. Het debuut New American Gospel verscheen in 2000 en werd zeer positief ontvangen. Na de release ging de band zo’n twee jaar(!) op promotietoer wat op z’n zachtst gezegd een aardige live-reputatie opleverde. Spelen tot je erbij neervalt heet dat. Hierna trok Lamb Of God zich terug in de studio om As The Palces Burn (2003) op te nemen. Het album werd alom bejubeld en won de jaarprijzen in gevestigde bladen als Revolver en Metal Hammer. Meteen na de release slaat de groep wederom aan het toeren en LOG werd co-headliner op de eerste MTV’s Headbanger’s Ball Tour waarmee de groep de underground ontsteeg.

Lamb of God - Ashes Of The WakeNa het tussendoor uitbrengen van de DVD Terror And Hubris verscheen onlangs dan Ashes Of The Wake bij Epic. Dat de band nu bij een major zit is te horen. En dat bedoel ik dit keer positief. De schijf is gezegend met een geweldige productie waardoor het zeer strakke en technische spel uitstekend tot z’n recht komt. Iedere bekken en trommel is te definieren en ook de mooie gitaarloopjes zijn een streling voor het oor. Door de oerbrul van zanger Randy Blythe heeft LOG een herkenbaar geluid en de lijn van de voorgaande CD’s is doorgetrokken op AOTW. Agressief, technisch (vooral de drummer) en intens. Dat zijn de sleutelwoorden die betrekking hebben op Lamb Of God.

Vrijwel alle nummers vind ik zeer goed te pruimen, maar als ik dan toch een paar juweeltjes mag uitkiezen: Now You’ve Got Something To Die For, Omerta en het titelnummer (met gastrollen van gitaristen Alex Skolnick en Chris Poland). Lamb Of God is een volwassen ram geworden.

Overige infomatie:

11 tracks,
Label: Epic