Aberfeldy – Young Forever

Jan Luijsterburg | 04 november 2004
Liefhebbers van het bescheiden instrumentje dat glockenspiel heet kunnen de debuut-CD van Aberfeldy blind aanschaffen. Drie van de vijf leden, drie mannen en twee vrouwen bespelen die metalen plaatjes, die op vrijwel ieder nummer te horen zijn. De heldere klank van het xylofoontje draagt bij aan de vrolijke lichtheid van twaalf pure popsongs, vol heerlijke samenzang.

Aberfeldy – Young ForeverAberfeldy is een plaats aan de westkust van Schotland, maar het bandje komt uit Edinburgh. Door de tegen het melige aan zittende, sterk op de sixties gebaseerde liedjes zijn Belle and Sebastian en Camera Obscura (beiden uit Glasgow) voor de hand liggende associaties. Aberfeldy afdoen als epigoon zou echter onrecht doen. Ze maken charmante muziek, met melodieen die je vroeg of laat inpakken, enorm aanstekelijk. Echt een vrolijk, plaatje, al is er in de teksten ook wel sprake van wanhopige liefde.

Het geluid is een en al onschuld, net als de liedjes, kom er nog eens om tegenwoordig. Die onschuld is naast aan het glockenspiel ook voor een deel toe te schrijven aan de gehanteerde opnametechniek. Decennia aan technische ontwikkelingen werden genegeerd. Hier werd onder leiding van producer Jim Sutherland gewerkt zoals dat in de jaren vijftig ging: met zijn allen akoestisch rond een enkele microfoon. Het geeft een ongekend fris, transparant geluid, met naast de stemmen en de gebruikelijke bas, drums, (akoestische) gitaar veel viool en antieke toetsinstrumenten.

Aberfeldy – Young ForeverSommige nummers doen vaag denken aan de surfsongs van bijvoorbeeld The Beach Boys, maar dan op zijn Schots. Het volgen van de teksten is een genot op zich. Gortdroog en zeer humoristisch, zanger Riley Briggs is een meester van de pakkende oneliner. Soms ook ronduit absurdistisch, als in prachtige Vegetarian restaurant. Het minst geslaagd vind ik nog de pogingen tot hits zoals de single Heliopolis by night. Het mooist zijn de melancholieke ballads als What you do en het titelnummer. Surly Girl is echt tranen met tuiten, zo mooi, net als afsluiter Out of love.

Het zijn klassiekers in de dop. Ze hoeven alleen nog even opgepikt te worden. De kleinschalige bescheidenheid van Aberfeldy lijkt dat vooralsnog in de weg te staan, en dat is erg jammer. Maar u bent in ieder geval gewaarschuwd.

12 tracks, speelduur 37:46
Label: Rough trade (RTRADCD181)
Distributie: de Konkurrent