Sluts of Trust - We Are All Sluts Of Trust

Roel Bouman | 30 september 2004
Duo`s hebben vaak - ter compensatie van de kleine (onder)bezetting) - iets speciaals. Neem The White Stripes of uit eigen land het puinblues-duo Lo-Lite, steevast lijkt de personele bezetting gecompenseerd te worden door een gezonde bak herrie en opvallende kenmerken die ervoor zorgen dat je gelijk weet met wie je te maken hebt. Zo is ook het geval bij Sluts Of Trust. Als je het niet zou weten, zou je in eerste instantie niet willen geloven dat er maar twee muzikanten aan het werk zijn.

Sluts of Trust - We Are All Sluts Of TrustWe Are All Sluts Of Trust is geen gemakkelijke plaat, in lang niet alle nummers ligt de structuur voor het oprapen. De Sluts houden van chaos en verwarring en lijken een broertje dood te hebben aan de gemiddelde opbouw van een nummer. Daar staat tegenover dat de energie al wel vanaf de eerste draaibeurt uit de speakers knalt en je wel een enorm pantser rond jezelf opgetrokken moet hebben, wil die razernij je ongemoeid laten.

De veelal vervormde gitaarpartijen stuwen je al snel mee op in de vaart die het tweetal ontketent. De groep weet daarbij de val van te veel en te vaak hetzelfde trucje, zoals je bij bands met een dergelijke bezetting vaak tegenkomt, goed te vermijden. Je luistert tenminste niet tien keer naar een nieuwe variant van hetzelfde nummer. Met die opzet gaat er ook wel eens wat mis, want niet elk nummer is een voltreffer en in een paar gevallen is het maken van een erg grillig nummer meer doel dan middel.

In de meeste gevallen lukt het dit tweetal echter wel je uitstekend bij de les te houden met furieuze gitaarsolo`s die bol staan van de distortion, explosief drumwerk en muziek die het midden houdt tussen Jesus Lizard, Pixies en The Blues Explosion. Er is gelukkig ook af en toe ook ruimte om even op adem te komen en zo levert dit Schotse duo al met al een uitstekend visitekaartje af. Als John McFarlane en Anthony O`Donell er de volgende keer in weten te slagen niet acht maar tien voltreffers af te leveren, is er sprake van een heuse sensatie, nu is dat bijna het geval.

CD Chemikal Underground Records/Konkurrent
10 tracks, 37:20 minuten