Sara K. & Chris Jones - Are We There Yet? Live in Concert.

Jan de Jeu | 08 augustus 2004

De datum; 15 juni 2002. De plaats; de Stadthalle in Erlangen, Duitsland. De blonde dame bij de microfoon; Sara K. Haar Duits klinkt nog niet echt soepel wanneer zij haar publiek begroet met; "Guten Abend". Na enige stilte zegt ze; "I’m not the queen of audiophile". Een uitspraak die ze vervolgens onmiddellijk weer ontkracht wanneer ze, virtuoos begeleid door haar landgenoot Chris Jones, haar eerste nummer zingt. Wanneer ze dat al niet is dan verdient ze het om op grond van deze CD alsnog tot koningin gekroond te worden.

Sara K. & Chris Jones - Are We There Yet?Ze heeft een heerlijke stem waarmee ze kan zingen op alle mogelijke manieren; fluisterend, temend, verleidend, schreeuwend, smachtend en zuchtend. Haar unieke gitaar harmonieert wonderwel met die stem en ook de dobro/gitaar begeleiding van Chris sluit naadloos aan. Dat is echter niet wat de CD bijzonder maakt. Het uitzonderlijke zit hem in de combinatie van deze factoren met de live ambiance en de manier waarop het totale geluidsbeeld door producer / opnameleider Günter Pauler digitaal vastgelegd is. Gedurende de gehele "Nautilus Tour" zijn er opnames gemaakt en niet voor niets is voor het uitbrengen van de live CD uiteindelijk gekozen voor het optreden zoals dat in Erlangen plaatsvond.

Al kan ik me voorstellen dat er nog even getwijfeld is of niet beter het optreden ‘im Artmax, Braunschweig’ gebruikt had kunnen worden. Tenslotte is er niet voor niets besloten om dat concert op DVD uit te brengen. Ik ben normaal gesproken absoluut niet geïnteresseerd in het formaat DVD - en heb meer dan genoeg aan het via twee kanalen beluisteren van de dame in kwestie – maar voor diegenen die een klankmatig uitstekende en fraai uitgewogen 5.1 opname kunnen waarderen kan ik deze DVD "Sara K. Live, Nautilus Tour 2002" zonder enig voorbehoud aanbevelen. Bij het beluisteren van de CD – en het bekijken van de DVD – wordt automatisch de associatie met het album "Water Falls" gelegd. Een flink aantal nummers van dit studioalbum passeren hier namelijk weer de revue; "Running Away From You", "Turned My Upside Down", "Water Falls", "(Would You) Brake My Heart", "All Your Love (Turned To Passion)", "In The Fall", "Blind-Hearted" en "Anymore". En u voelt hem al; ook op de DVD komen weer veel van deze nummers voor.

Live CD en live DVD zijn qua repertoire overigens niet geheel identiek. Zoals vaker gebeurt zijn ook hier in de loop van de concertenreeks enkele nummers weggelaten terwijl andere weer toegevoegd zijn. Zowel de echte Sara K. fan als de zichzelf met name als audiofiel profilerende muziekliefhebber zal deze beide zilveren schijfjes ongetwijfeld aanschaffen. Ongeacht of "Water Falls" al in de CD / LP kast staat. Ik hoop echter dat ook andere muziekliefhebbers zich over laten halen om deze schijfjes te beluisteren dan wel bekijken. En dan niet om de reden dat Sara het niet zo leuk vindt om uitsluitend koningin der audiofielen te zijn, maar veeleer omdat ze zo goed zijn dat een breder publiek ervan kennis zou moeten nemen.

Format: CD: SFR 357.6030.2 DVD: 714346111619
Label: Stockfisch Records
St.Blasien/Herrenhaus