Later… Cool Britannia

Jan Luijsterburg | 29 juli 2004

‘Later… with Jools Holland presents’ alweer de vijfde DVD op rij. Eerst was er 10 years of Later, gevolgd door Later… Louder , Later… Legends en Later… Party. De formule is inmiddels net zo vertrouwd als het programma waar het moois allemaal uit afkomstig is.

Later… Cool BritanniaMaar voor wie het allemaal ontgaan is: Jools Holland presenteert alweer meer dan tien jaar een fantastisch televisieprogramma op BBC2, vrijdagavond laat. Ieder jaar zijn er twee series van een aflevering of zes, waarin actuele en gevestigde muzikanten elkaar treffen in een grote studio. De bands staan in de rondte opgesteld en spelen om de beurt een stukje. Als het liedje afgelopen is zwenkt de camera naar een andere hoek van de studio en begint de volgende artiest, aangekondigd door de immer enthousiaste Jules, die als het even kan graag ook een moppie meespeelt op de piano. Paar obligate interviewtjes tussendoor en dat is het. Sommigen mogen twee of drie liedjes spelen, men mag ook wel eens terugkomen (later), en Radiohead en als ik me goed herinner ook REM speelden elk eens een hele aflevering vol. Verschil moet er zijn. De opzet is even simpel als geniaal. Band in topvorm, perfect vastgelegd en alles live in studiokwaliteit.

De DVD’s die sinds vorig jaar met enige regelmaat verschijnen hebben een net zo eenvormige opzet als het programma. Hoogtepunten uit de geschiedenis van het programma, kris kras door elkaar maar wel geselecteerd rond een thema. Rijkgevulde programma’s, in dit geval maar liefst 34 tracks van evenzoveel bands. Geklets is van de rest gescheiden in de vorm van extra’s. Hier beperkt zich dat tot interviews met Doves en Travis, die uitvoerig terugblikken op hun optredens in het programma. Verder is er ook weer de optie je zes favoriete tracks te programmeren uit de gigantische lijst.

Misschien verwacht u op deze DVD met meer dan tien jaar Britpop louter arrogante jongetjes aan te treffen die met dikke jassen in de hete studio proberen in een veel te hoge microfoon te schreeuwen, maar dat valt reuze mee. Of tegen, als u van Oasis-klonen houdt. Er zijn de schreeuwertjes natuurlijk, maar ook opvallend veel rustige, breed uitgesponnen sfeerstukken. Velen zetten voor de gelegenheid een aanvullend strijkje in. Het is een bijzonder afwisselend geheel, waarbij vooral bewezen wordt dat de redactie van Later… er vaak snel bij is. Nieuw talent wordt meteen opgepikt, en zo zien we veel bands nog voor hun doorbraak. Zo werd Franz Ferdinand al november vorig jaar uitgezonden, toen de hype nog moest komen.

Een beeld geven van de muziek op deze DVD kan eigenlijk alleen door de bands op te sommen. Dus daar gaat-ie. Ash, Blur, British Sea Power, Catatonia, Coldplay, Cornershop, Doves, Echo and the Bunnymen, Elastica, Elbow, Embrace, Feeder, Franz Ferdinand, Keane, Manic Street Preachers, Morrissey, Oasis, Paul Weller, Primal Scream, Pulp, Radiohead, Spiritualized, Starsailor, Stereophonics, Suede, Super Furry Animals, Supergrass, 22-20s, The Beta Band, The Charlatans, The Darkness, The Libertines, The Verve en Travis.

Cool Britannia is opnieuw een uiterst zorgvuldig samengestelde collectie met topmuziek. Niets meer en niets minder. Het liefdevolle perfectionisme straalt er vanaf. Neem het bijgevoegde boekje waarin de producer van het programma, Mark Cooper, bij iedere track uitvoerig allerlei wetenswaardigheden vertelt over de opnamen in de studio. Ook de boekhouding is goed op orde: bij iedere track is aangegeven uit welke aflevering die afkomstig is en wie daarin nog meer speelden. Er ontstaat een ware encyclopedie op die manier. Later… is ongetwijfeld het best gedocumenteerde muziekprogramma ooit. En wellicht ook gewoon het beste.

Speelduur: 156 minuten (137 minuten muziek, 19 minuten interviews)
Beeldformaat: 16:9 anamorf
Geluid: Dolby Digital stereo (2.0)