Ikara Colt - Modern Apprentice

Jan Luijsterburg | 22 juli 2004

In een interview waarschuwt zanger Paul Resende u alvast voor de nieuwe, tweede CD van zijn band: "It`ll make your speakers bleed." En zo is het maar net.

Een goed half uurtje energieke post-punk uit Londense kunstacademiekringen, waarbij de stijlcitaten uit 25 jaar punk en new wave talrijk en gemakkelijk herkenbaar zijn.

Ikara ColtWant wat herkennen we zoal? Joy Division, New Order, The Fall, Wire , Girls Against Boys, Sonic Youth, Gang of Four (het latere werk, niet het vroege waar Franz Ferdinand zo op lijkt), Motorhead en zelfs ACDC riffs en Rage against the Machine geschreeuw ontbreken niet. En The Stooges natuurlijk, die de kunst al veel eerder bedacht hadden. Wie een beetje vertrouwd is met deze bands - en er zijn er zeker nog een stel meer te noemen - herkent bij de inzet van de nummers meteen de bron. Is dat leuk? Ja. Heel leuk zelfs. Dat komt omdat er erg fanatiek muziek gemaakt wordt: het zijn allemaal sterke, erg aanstekelijke nummers. Kort en krachtig, zeer gevarieerd maar steeds messcherp. De productie is in handen van Alex Newport, en wie zijn werk met At the drive-in en The Mars Volta kent weet dat het dus knap opgefokt knallen is. Bloedende speakers.

Het is knap strak spel wat de razende drummer Dominic Young, gitariste Claire Ingram, ook zingend, en de nieuwe bassiste Tracy Bellaries neerzetten. Opperdandy annex grote bek Paul Resende completeert het stel. Enige arrogantie (Britse bands vaker niet vreemd) kan Ikara Colt niet ontzegd worden - in 013 duurde een optreden slechts twintig minuten omdat ze het publiek niet enthousiast genoeg reageerde. Dat neemt niet weg dat Modern Apprentice staat als een huis, of zo u wil een blok beton. Niet aan te ontkomen, pure energie. Leg alvast maar een doekje voor uw speakers.

Ikara Colt

12 tracks, waarvan in de laatste een extra nummertje verborgen zit
Speelduur: 34:05