Timesbold - Eye Eye

Jan Luijsterburg | 22 april 2004

Hoewel afkomstig uit New York, klinkt de tweede CD van Timesbold behoorlijk plattelanderig. Texaans, mogen we wel zeggen. De muziek klinkt als REM, 16 Horsepower, Eels en soms ronduit country-achtig.

TimesboldZanger Jason Merritt, ook bekend als Whip, is bepalend aanwezig. Scherp, met een soms wat geitachtig vibrato, doet hij sterk denken aan Will Oldham (Palace, Bonnie `Prince` Billie) en diens Zweedse geestverwant Nicolai Dunger .

Blijkens het motto en de daarop aansluitende illustratie op de hoes is de ambitie niets meer of minder dan pure schoonheid. Het citaat van componist John Cage luidt als volgt: "Many dirty hands have fondled beauty, made it their banner; I`d like to chop off those hands, because I do believe in that banner..."
En met of zonder handjes: het is een schoon plaatje geworden.

Meer dan bij eerder werk is de band een eenheid geworden. De soms hartverscheurend mooie liedjes worden opgesierd met prachtige arrangementen. De vier muzikanten bespelen een breed scala aan instrumenten, waarbij banjo, mandoline, mellotron en harp opvallende rollen spelen. Niet te vergeten is de prachtig zingende zaag. Gastmuzikanten voegen strijkers, riet en koperblazers toe. Vooral die laatste zorgen voor een flink aantal kippenvelmomenten. Ook Merritt gebruikt zijn stem op gevarieerde wijze, er wordt zelfs gejodeld, zodat verveling geen enkele kans krijgt.

Geproduceerd door bandlid Max Avery Lichtenstein in diens Tindrum studio wordt de plaat vooralsnog alleen in Europa uitgebracht. In de Benelux op het Belgische label Zeal, daarbuiten op Glitterhouse. In licensie van Tin Drum Recordings, wat klinkt als eigen beheer. Typisch dat zo`n oer-Amerikaanse band blijkbaar alleen hier voet aan de grond krijgt, zoals dat ook met een band als My Morning Jacket  het geval is. Ze weten niet wat ze missen daar.

Naast de genoemde associaties is er gelijkenis met bands als Smog en Songs: Ohia . Het officiele slotnummer It`s a Sag (when you lift the world) doet me wonderlijk genoeg heel erg denken aan Sandy Denny (Fairport Convention), zowel in melodie, manier van zingen als instrumentatie. Officieel slotnummer, want na een korte pauze volgt er nog een `hidden track`. Een vrolijk deinende cover, ik ken het nummer, maar wat was het ook weer? Het wil me niet te binnen schieten. "I don`t know where I`m going, and I have no idea where I am." Dat gevoel.

Iedereen die thuis een plaatje van REM in de kast heeft moet dit fijne ding van Timesbold echt eens uitproberen.

Aanvullende informatie:
13 tracks (waarvan 1 geheimzinnig verstopt), 44:51