Death and Devotion

Jan Luijsterburg | 01 april 2004

Johannette Zomer, Peter Harvey, The Netherlands Bach Society o.l.v. Jos van Veldhoven Buxtehude, Tunder, Weckmann, Ritter

Muziek uit Noord-Duitsland, tweede helft zeventiende eeuw, aan de vooravond van Bach. Acht cantates van vier componisten die met elkaar gemeen hebben dat ze primair organist zijn. Allemaal de schuld van Jan Pieterszoon Sweelinck, die aan het begin van die eeuw een ware school aan virtuoze organisten opleidde.

Death and DevotionDie kregen ook weer leerlingen, en die beperkten zich niet tot hun instrument. Deze `tweede generatie` verzamelde groepjes zangers en instrumentalisten om hun orgel en kwamen, geïnspireerd op Italiaanse voorbeelden, tot hoogstaande vocale kerkmuziek. Lijden, dood en devotie waren centrale thema`s in de Bijbelteksten die zij kozen voor hun werken, vandaar de titel van deze SACD.

Heerlijke, expressieve barokmuziek, deze stukken van Dietrich Buxtehude, Franz Tunder, Matthias Weckmann en Christian Ritter. Buxtehude is de bekendste, als inspiratiebron voor de grote Johannes Sebastian, maar de muziek van de anderen doet niet voor hem onder. Vooral het beknopte An Wasserflüssen Babylon (jawel, met de zelfde tekst als Boney M) van Tunder is een hoogtepunt. Veel drama in deze stukken, die met een minumum aan middelen een maximaal effect opwekken. De vocalisten hebben alle ruimte om stevig uit te pakken, en dat is precies wat ze doen. Maar dan wel in het subtiele natuurlijk.

Ster van de cast is sopraan Johannette Zomer, die zich na een late start in korte tijd een gigantische status verworven heeft, met haar kraakheldere, expressieve stem. Naast specialiste in barokmuziek is ze zeer succesvol als operazangeres, waarbij ze ook moderne componisten als Ligeti niet schuwt. Dat laatste geldt ook voor de Engelse bas Peter Harvey, die in twee cantates samen met Zomer zingt, en in eentje solo.

De Nederlandse Bachvereniging levert in kleine bezetting soepele begeleidingen op zeer warm klinkende authentieke instrumenten. Speels, organisch, onovertroffen, op strijkinstrumenten (viool, viola da gamba, cello), theorbo (de reuzenluit) en een bescheiden orgel.

Wat net als bij de eerder besproken Kerstoratorio van Bach door de Bachvereniging  opvalt is de ongelofelijk mooie klank van deze plaat. Opgenomen in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven in vijfkanaals surround is de geluidskwaliteit ook met een conventionele CD-speler in stereo niet minder dan sensationeel. Niet opzichtig in effectbejag, maar puur functioneel, om de muziek optimaal haar werk te kunnen laten doen.

Ruimte en helderheid gekoppeld aan perfecte uitvoeringen van onbekende, verrassend mooie muziek, wat meer kan een schijfje bieden?

Speelduur: 67:22
Hybride SACD, 5.0 surround, DSD opname