Tchaikovsky / Verdi

Jan Luijsterburg | 18 maart 2004

Pyotr Il`ych Tchaikovsky - Souvenir de Florence
Giuseppe Verdi - String Quartet
Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson

Het strijkersensemble Nieuw Sinfonietta Amsterdam veranderde recentelijk van naam. Je kunt niet eeuwig `nieuw` blijven. Daarbij promoveerde concertmeesteres Candida Thompson tot artistiek leider en dirigent. Het ensemble is verre van eenkennig: het speelt van barok tot hedendaags.

Candida Thompson (artistiek leider en dirigent vanZo is het bijvoorbeeld te horen op de nieuwste CD van Trijntje Oosterhuis, met Billy Holliday repertoire. Het klassieke CD-debuut bij Channel Classics bevat een Italiaans programma met kamermuziek in groter dan bedoelde bezetting.

Tchaikovsky Italiaans? Wel, Italie was van oudsher een land dat erg tot de verbeelding sprak. Vele kunstenaars staken hun liefde voor Italie niet onder stoelen of banken. Het boekje bij de CD noemt ondermeer Shakespeare, Goethe, Heine en Lord Byron, en op muzikaal gebied Mendelssohn, Liszt, Berlioz, Bizet en Wolf, die allen werk in Italie situeerden. Ook Tchaikovsky past in dat rijtje, met onder meer Capriccio Italien en dus het strijksextet Souvenir de Florence, geschreven in 1890. Het heet een van zijn meest persoonlijke stukken te zijn, hoogromantisch, met een zeer bewogen adagio en citaten uit de opera Schoppenvrouw die hij gelijktijdig schreef.

Het strijkkwartet is zo ongeveer het eerste instrumentale werk van Verdi. Het kwam voort uit een orientatie op de Germaanse cultuur die rond 1870 in zwang was in Italie. Toen Verdi na het uitstellen van de première van Aida even niks te doen had schreef hij even een strijkkwartet, zoals Schubert en Beethoven die vroeger zoveel maakten. Puur uit verveling, liet hij niet na op te merken. Een mooi werk waar de invloeden goed in te herkennen zijn. In het snelle derde deel doemt plotseling een onvervalste operamelodie op, want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

De toelichting in het CD-boekje plaatst de stukken mooi in een historische samenhang. Er wordt echter niets vermeld over de motivatie om deze stukken in een zo afwijkende bezetting te spelen. Een kwartet en een sextet speel je normaliter namelijk bepaald niet met zijn tweeentwintigen. Enige aanduiding is dat contrabassist Marijn van Prooijen er bij Verdi een partij voor dat instrument bij arrangeerde.

Ondanks de vergrote bezetting gaat er niets verloren van de precieze directheid die kamermuziek vaak zo boeiend maakt. Dat komt puur door het fantastische spel van het orkest. De grotere klank maakt de muziek extra romantisch, en draagt bij tot een groot effect. Het ruimtelijk effect wordt natuurlijk compleet door de 5.0 surround opname.

Aanvullende Informatie
Speelduur: 58:40
Multichannel 5.0 DSD opname, hybride SA-CD