Mozart (Cipriani & Ciomei)

Jan de Jeu | 19 februari 2004
Mozart Violin Sonatas vol.1

MozartZodra ik deze dual layer SACD in handen krijg gaan mijn gedachten automatisch terug in de tijd naar maart 2003. Het moment waarop ik aanwezig ben bij de opname van de sonate in E klein KV 304 en 12 variaties in G groot; uber das Franzosische Lied ‘La Bergère Célimène KV 374 a van Wolfgang Amadeus Mozart.

Nu terug te vinden op deze schijf van het Nederlandse audiofiele label NorthWest Classics en voorafgegaan door de sonate in Eb KV 302, 6 variaties in g über das Franzosische Lied ‘Hélas, j’ai perdu mon amant’ KV 374b en de sonate in C KV 296. Nog voor de hybride in de speler verdwijnt hoor ik in gedachten dan ook al de klank van de door Fabrizio Cipriani bespeelde viool en de door Sergio Ciomei beroerde fortepiano zoals ik me die herinner uit die kerk van de doopsgezinde gemeente in Deventer.

Van deze twee Italiaanse heren mag Sergio Ciomei zich waarschijnlijk de meest bekende noemen. Velen zullen in hem de begeleider van de Italiaanse sopraan Cecilia Bartoli herkennen. Daarnaast treedt hij op met meerdere vroege muziek ensembles en orkesten onder leiding van Frans Brüggen, Fabio Bondi, David del Pino Klinge en Jean-Jacques Kantorow. Het duo dat hij vormt met Fabrizio Cipriani bestaat echter al veel langer en gaat terug tot de periode waarin beiden op jonge leeftijd excelleerden in de masterclass van pianist Franko Trabucco in Genua. Fabrizio, die onder andere concertmeester is van het uit Genua afkomstige ensemble ‘Falcone’, studeerde vanaf zijn 11e jaar moderne en barok viool terwijl Sergio vanaf zijn 12e jaar piano en klavecimbel studeerde. Juist omdat ze al op zo jonge leeftijd in contact gekomen zijn met de vroege muziek en zij al jarenlang samen spelen hebben zijn een natuurlijk gevoel voor het uitvoeren van deze muziek ontwikkeld dat door weinig anderen geevenaard kan worden.

Het is dit gevoel dat ik in maart 2003 door hoor klinken in de muziek. Niet alleen in de grote ruimte van de kerk waar het door de beide Italianen uitgevoerd wordt, maar ook in de kleine kamer erachter waar de muziek weergegeven wordt via de Master Three monitor luidsprekers van Dynamic Solutions. En nu, gezeten voor mijn installatie met het booklet in mijn hand, voert de muziek me opnieuw terug naar de opname. Ik hoor de akoestische ruimte waarin de opname plaatsvond, de authentieke klankkleur, de fijne details die niet alleen de muziek, maar ook de instrumenteigen geluiden blootleggen, het virtuoze, frisse, heldere spel en ik geniet met volle teugen.

Het bij de SACD behorende booklet, in een kleurstelling die ik inmiddels herken als horend bij de huisstijl van NorthWest Classics, sluit fraai aan bij de opname en geeft in het kort achtergrondinformatie over het Italiaanse duo, aangevuld door een opsomming van de gebruikte instrumenten en een verantwoording omtrent de hier gehanteerde omschrijving van het begrip authenticiteit.

Aanvullende informatie
Format: SACD (hybride): NWC 303136
Label/Distributie: