Motor Psycho + Jaga Jazzist Horns

Jan Luijsterburg | 23 december 2003

Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns - In the Fishtank 10

Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns - In the FishtankIn the Fishtank is een mooi project van de Konkurrent. Het is inmiddels aan het tiende deeltje toe, steeds getooid met een ander visje op de hoes. Aan de distributiemaatschappij gelieerde bands worden als ze in Nederland toeren uitgenodigd om twee dagen de studio in te duiken en daar, liefst samen met een andere band, en een CD op te nemen van twintig tot dertig minuten. Daarbij krijgen ze alle vrijheid om te experimenteren: eigen songs, covers, nieuw werk of improvisatie, alles mag.

De Noorse band Motorpsycho stond al lang op de verlanglijst van de viskombeheerders, maar er was tot voor kort geen zakelijke relatie. Tegenwoordig is het eigen Stickman label van de band bij de Konkurrent ondergebracht, dus waren er geen belemmeringen meer.

Motorpsycho is een unieke band. Afkomstig uit Trondheim, waar de naam voortkwam uit een foutefilmtrilogie van Russ Meyer. Mudhoney en Faster Pussycat waren al aan bands vergeven, dus werd de titel van de overgebleven film tot bandnaam verheven. De eerste LP uit 1991 heette Lobotomizer, wat een indicatie geeft van de achtergrond van de band: hardcore, metal, zware jongens. In de loop der jaren ontwikkelde Motorpsycho zich tot een toppunt van veelzijdigheid, met een eindeloze discografie.

Tegenwoordig zijn zij graaggeziene gasten op werkelijke alle soorten gelegenheden. Zonder moeite spelen zij een passende set op metal, rock, country of jazzfestivals. Zowel live als op plaat weet je nooit wat je te wachten staat. De recentste platen duiken diep in de muziekgeschiedenis, en reizen af naar de Amerikaanse Westcoast anno Flower-Power. Motorpsycho lijkt zich in de tijdmachine gevestigd te hebben in een periode waarin de leden zelf net geboren waren. Het zijn totale muziekfreaks en noeste werkers. Nooit het spelen moe storten ze zich steeds met volle overgave en plezier op ongeacht welk genre, om het helemaal op te slurpen en eigen te maken. Met name de live optredens zijn sensationeel en meestal extreem lang en hard.

Zoals de samenwerking met de blazerssectie van het ook behoorlijk succesvolle gezelschap mede-Noren Jaga Jazzist al doet vermoeden is de Fishtank sessie behoorlijk jazzy. Aan de geadviseerde speelduur hielden zij zich vanzelfsprekend niet: de CD duurt ruim drie kwartier. In die tijd passeren vijf nummers de revue, waarvan drie instrumentaal. Er is Ă©Ă©n oud Motorpsycho nummer: Pills, Powder and Passion Plays van het album Angels and Daemons at Play uit 1997, in een schitterende nieuwe versie. Het samenspel van trompet en gitaar levert puur kippenvel. Twee stukken zijn sterk Jaga Jazzist bepaald, waarbij de bij hen gebruikelijke zenuwachtige elektronica vervangen is door een organisch rockende basis: Motorpsycho. Je waant je helemaal terug bij Soft Machine, hoewel ook John Coltrane en Miles Davis niet ver zijn.

Theme de Yoyo is oorspronkelijk van het legendarische Art Ensemble Of Chicago, uit 1970. Freejazz, funk en vette rock (en dan vet in zowel de oude als nieuwe betekenis) vinden elkaar in een gloedvolle groove. In het steeds terugkerende verder strakke themaatje zit doodleuk steeds twee maten totale chaos, prachtig afgemeten. Zappaeske stemmetjes en een grootse saxofoonsolo completeren dit fantastische nummer.

Het hoogtepunt wordt zoals dat hoort gevormd door het slotakkoord (dit is geschreven in sinterklaastijd). Tristano is een langzaam, vanuit zacht gepingel in het binnenwerk van een vleugel gedurende ruim twintig minuten tot een gigantische climax opgebouwd crescendo. Spacejazz, Sun Ra, Hawkind, Gong, dat zijn associaties die opkomen, en dan zitten we dus al gauw weer dertig jaar terug in de tijd, en diep in trance verzonken. Wat er maar weer eens aan herinnert dat de hedendaagse meesters van het crescendo, Mogwai, Godspeed You Black Emperor (https://hifi.nl/recensies/1530) en Sigur Ros (https://hifi.nl/recensies/1512) in een oude traditie staan. En tradities zijn er om door Motorpsycho bewaard te worden.

Motorpsycho heeft met dit `tussendoortje` een waar hoogtepunt in haar imposante oeuvre afgeleverd, en wel omdat men er voor het eerst echt in geslaagd is de spontaniteit van de optredens te vangen in een studio. Beperkte tijd kan een groot voordeel zijn.

Aanvullende informatie:
5 tracks, 46:22
Label/distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl