J.S. Bach

Jan Luijsterburg | 12 november 2003

J.S. Bach - Christmas Oratorio

door The Netherlands Bach Society / Museum Catharijneconvent

J.S. Bach - Christmas OratorioWat maakt een CD aantrekkelijk? Mooie muziek, dat spreekt vanzelf. Mooi gespeeld, mooi opgenomen. En natuurlijk, het oog wil ook wat. Wel, als dat de criteria zijn, dan is dit nieuwe Nederlandse product het summum van een aantrekkelijke CD. Kerst is een periode waarin de zintuigen vaak ernstig verwend worden. De smaakzin staat daarbij voorop, maar dit perfecte cadeauobject is pure verwennerij voor de andere zintuigen, oog en oor voorop.

Maar eerst even voelen natuurlijk aan de stevige roodfluwelen box, met in goudkleurige opdruk de gegevens. Aan de binnenkant achterin zit een klein stukje tochtstripachtig schuimrubber om de inhoud op zijn plaats te houden. Dit om maar even aan te geven dat de zorg besteed aan dit product zich tot de kleinste details uitstrekt. Maria en haar zoon, wiens geboorte het onderwerp is van de zes gelegenheidscantates van Bach die samen het Weihnachtsoratorium vormen, staan op de ruggen van de twee objecten die de inhoud van het boxje vormen. Een boek en een fraai uitklap-digipack met twee SA-CD`s.

Een van de nog altijd veelgehoorde klachten bij het CD als geluidsdrager is de beperkte mogelijkheden van de verpakking, door het kleine formaat. Hier wordt bewezen dat er met wat moeite heel wat te doen is op een klein oppervlak. Het 192 bladzijden dikke, gebonden boekje is vormgegeven als een kleine kunstuitgave. Alle teksten zijn in het Engels, Nederlands, Duits en Frans afgedrukt, dus dat vult op zich aardig. De teksten betreffen naast introducties van de uitvoerenden een interessant opstel van museumdirecteur Guus van den Hout over de geschiedenis van het kerstfeest, een muziektheoretische uitleg over het Oratorio van Pieter Dirksen, en natuurlijk de volledige tekst van het werk. Deze is geïllustreerd met honderd prachtige full-colour afbeeldingen van oude kunstwerken uit de collectie van het Utrechtse Museum Catharijneconvent, gerangschikt naar de plaats in het verhaal. Meelezen met de muziek wordt zo een soort superverantwoord stripverhaal. Met een volle maag onder de kerstboom de decadentie ten top natuurlijk, maar wel erg lekker.

Waar het uiteindelijk allemaal om begonnen was is natuurlijk de muziek, we zouden het bijna vergeten tussen al dat fraais. Vele uitvoeringen van het kerstoratorium gingen vooraf, maar hier hebben we te maken met een topklasse uitvoering die zich onderscheidt. Nu is dat niet echt een verrassing voor wie de reputatie van de Nederlandse Bachvereniging kent. Een topkoor en orkest van specialisten in de authentieke uitvoeringspraktijk van de 17e en 18e eeuw, sinds 1983 geleid door Jos van Veldhoven. Ze verwierven vooral bekendheid door hun traditionele uitvoeringen van de Matthäus Passion in de Grote Kerk van Naarden. Solisten bij deze uitvoering zijn Johannette Zomer (sopraan), Annette Markert (alt), Gerd Türk (tenor) en Peter Harvey (bas).

Helaas heb ik door mijn conventionele stereoapparatuur niet kunnen genieten van het meerkanaals karakter van deze DSD-opname. Gelukkig betreft het Super Audio CD`s van het hybride type, zodat ik ze toch kon beluisteren. En hoe. Ook op een gewone CD-speler klinkt het Weihnachtsoratorium namelijk onwaarschijnlijk goed: zelden had ik  zo`n transparante orkestklank in de huiskamer. Perfect in balans, alle instrumenten en stemmen kraakhelder en geheel natuurgetrouw. En de muziek van Bach blijft natuurlijk altijd fascineren. Een ongeevenaarde rijkdom aan ideeen, en het feestelijke onderwerp van deze stukken is vanzelfsprekend aanleiding tot aanstekelijke stukken blije muziek.

Deze unieke multi-media productie kon tot stand komen dank zij sponsoring door een aantal grote bedrijven. De box zal dan ook wel de functie van relatiegeschenk toebedeeld krijgen. Je kunt ergere dingen krijgen. Integendeel, ook als u zelf een cadeautje wilt geven of krijgen: iets mooiers kun je je nauwelijks voorstellen met de kerst!

Over de SA-CD:
Speelduur: 75:14 + 69:50
Label: Channel Classics (CCS SA 20103) www.channelclassics.com