Ill Nino

Arold Roestenburg | 03 oktober 2003

Ill Nino – Confession

De categorie wereldmuziek wordt door veel mensen snel gezien als saaie, oubollige moeilijke muziek uit stoffige, vreemde, verre oorden. Al die mensen zouden eens te biecht moeten gaan bij Ill Nino. Dit Latijns-Amerikaanse zestal weet op hun tweede album een perfecte mix neer te zetten tussen de radiovriendelijke rock van Linkin Park, de ouderwetse metal van Sepultura en originele akoestische Spaanse gitaarmuziek.

Ill Nino

Na het eerste album Revolution, Revolucion en de optredens op onder andere het Ozzfest  was de band al doorgebroken bij het metalpubliek en met deze 13 nummers kan de band nu ook zeker de grote massa aan gaan spreken.

De nummers zijn over het algemeen zeer hard en heftig in de beste metaltraditie maar door de heldere productie en bovenal de goede melodieuze stem van zanger Cristian Machado gecombineerd met Latijnse ritmes en de eerdergenoemde Spaanse gitaren klinkt het niet als zomaar “herrie”. Alles ligt lekker in het gehoor en de nummers zijn snel meezingbaar.

Ill Nino - ConfessionDat de band muzikale experimenten niet uit de weg gaat laten ze nog even horen op het afsluitende Re-Birth. Dit nummer ligt in het verlengde van de industrialmetal waar Fear Factory ooit groot mee is geworden. Stampende beats vermengt met harde gitaren.
Ill Nino gaat niet alleen muzikaal, ook tekstueel meer de diepte in dan de meeste harde bands. De teksten zijn deels Engels, deels Spaans waardoor het exotische tintje van de band alleen maar groter wordt. Tekstueel gaat de zanger vooral in op persoonlijke ervaringen zo gaat Te Amo, I Hate You over het feit dat er soms geen antwoorden zijn en de juiste beslissing is er geen te nemen. Lifeless Life gaat over het veilige plekje dat iedereen voor zichzelf heeft en waar je naar toe kunt als je je problemen wilt ontvluchten.

Samen met labelgenoten en medezwaargewichten op metalgebied Chimaira en Spineshank zal Ill Nino op 6 Oktober spelen in de 013 te Tilburg. De band zou rond Pinksteren ook niet misstaan op het hoofdpodium van een festival in Landgraaf, Limburg.
Dat maar velen de biecht van Ill Nino aan mogen gaan horen, Olé!

Over de CD:
13 tracks, speelduur ??