Underride

Michel Wanner | 10 juni 2003

UNDERRIDE –Horsepower Kills

UNDERRIDE - Horsepower KillsEen mooi hoesje met een imposante truck op snelheid, de bandnaam én de bovengenoemde titel dienen duidelijk te maken waar we hier mee van doen hebben: vette Amerikaanse rock, gemaakt door mannen met benzine in de aderen, spijkerbroeken en T-shirts met opgerolde mouwtjes. Althans, zo zag ik ze voor me. Nadere beschouwing van de foto’s op de website leert dat ik er niet ver naastzat. Dit zijn ruige mannen!

Seattle is naast de Boeing-fabriek en Microsoft op muziekgebied vooral bekend geworden door Jimi Hendrix en in de jaren ’90 door grunge. Underride zou je kunnen omschrijven als een hedendaagse grunge-exponent, maar daarmee doe je de band iets te kort. De vijf heren met illustere namen als The Reverend Al Camino (vocals), Angelo D’Ark (bass), Rock St. Eddie (drums), Rex Nomad (guitar) en Dr. Pondscum (guitar) laten een portie heerlijke rechttoe rechtaan rock horen die gewoon knalt. Geen egotripperijen of onnodig gesoleer, nee,  songs met een kop en een staart die domweg – hoe simplistisch het ook klinkt – rocken. Suffocate start zoals het een big block betaamt: vol power en niet voor mietjes. Ook het navolgende Watching You Bleed zaagt lekker door. Over het algemeen heeft Underride wel iets weg van bands als Stone Temple Pilots (Alcohol) en Gruntruck, maar doet me ook vaak denken aan Clutch (Jesus Chrysler Pose) en Tad (Glass Eye), toch niet de minste namen.

De hele plaat dendert lekker voort en echte missers staan er niet op waardoor deze ceedee vooral – hoe kan het ook anders – een fijne metgezel is in de auto. De productie is prima en zorgt ervoor dat de schijf klinkt zoals ie moet klinken: rauw en recht voor zijn raap.

Leuke extra is dat de videoclip van Glass Eye te zien is, zodra je het schijfje in de cd-speler van je pc stopt.

Over de CD :
13 tracks