To catch a Thief

Jan Luijsterburg | 27 mei 2003

To Catch A Thief

dvd_to_catch_a_thief_27-05-03Alfred Hitchcock is niet alleen de meester van de suspense, maar ook van de openingssequentie. Die bevat bij hem altijd de kern van de film in een notendop. De titels van To Catch a Thief staan over een beeld met de spiegelende vitrine van een reisbureau afgebeeld, waarin Frankrijk als vakantieland geprezen wordt. Dan een gillende vrouw: de juwelen zijn weg. Een zwarte kat op het dak. Een hand die naar juwelen graait, weer een kat en weer een gillende vrouw. De politie gaat er van uit dat John Robie (Cary Grant) er achter zit. De inbraken dragen duidelijk zijn stempel. Voor de oorlog had hij een reputatie als diamantendief, met de bijnaam The Cat, omdat hij nooit enig spoor achter liet. Bewezen werden zijn inbraken nooit. Door in het verzet heldendaden te verrichten werd hij vrijgesteld van verder onderzoek, en leeft in luxe aan de Franse Rivièra. De enige manier om de politie ervan te overtuigen dat hij niets met de nieuwe reeks inbraken te maken heeft, zo meent hij, is zelf de dader te betrappen. Hiertoe legt hij contact met de te verwachten nieuwe slachtoffers. Mrs. Stevens, op vakantie met haar eigenwijze, verwende dochter Frances (Grace Kelly) is een goede kandidaat. Frances raakt verliefd op Robie, die zich onder de naam Conrad Burns gepresenteerd heeft. Als de juwelen inderdaad gestolen worden wil Frances, ondanks dat ze hem verdenkt van de diefstal, met Robie naar Zuid-Amerika vluchten. Maar zo laat de held zich natuurlijk niet uit het veld slaan. Eerst moet de nep "Cat" ontmaskerd worden!

dvd_to_catch_a_thief_27-05-03To Catch A Thief uit 1954 is een romantische misdaadkomedie. De komedie zit hem vooral in de scherpe dialogen. En met de spanning rond de misdaad valt het nogal mee. Je blijft wel benieuwd wie nu die Cat is, maar de film heeft een behoorlijk laag `suspense gehalte`. Waarom de kijkwijzer aan deze DVD de leeftijdsgrens van twaalf jaar meende te moeten stellen is dan ook volslagen onbegrijpelijk, het suspense gehalte van Harry Potter is vele malen groter. De titel slaat vooral op het aan de haak slaan van Cary Grant door Grace Kelly, de sterren waar het in deze charmante film om draait. Kelly, toen 27, ziet er schitterend uit, in haar laatste film voor zij haar carrière voortzette als prinses van Monaco. Ook de fraaie beelden van de streek, met mooie old-timers, zijn een attractie. De film won een Oscar voor de Beste Cinematografie.

dvd_to_catch_a_thief_27-05-03Hitchcock (1899-1980) was een echte veelfilmer. Hoewel To Catch a Thief bij uitbreng een groot succes was bij publiek en kritiek, staat de film niet als een van zijn beste bekend. Niet van het kaliber van bijvoorbeeld Rear window, Vertigo of Psycho, om maar eens een paar titels te noemen. To Catch a Thief is puur gezellig entertainment, en raakte behoorlijk in de vergetelheid. Deze DVD is een uitstekende gelegenheid de kennismaking te hernieuwen. De leeftijd is natuurlijk goed aan de film af te zien. Het was een van de eerste films in het breedbeeld formaat, maar het diepteperspectief bij close-ups ziet er behoorlijk gedateerd uit. Geprojecteerde achtergronden bij autoritten voldoen aan alle clichés over oude films. Dat mag de pret natuurlijk helemaal niet drukken, net zo min als het mono geluid met een beperkt frequentiebereik in de muziek. Jammer dat de ondertiteling nogal prominent hoog in het beeld geplaatst is, dat had best wat kleiner en lager gemogen. Ook het streepjestruitje van Grant in het eerste deel van de film is vrij irritant: het interfereert heftig.

dvd_to_catch_a_thief_27-05-03Erg verzorgd is de DVD in de fraaie menu`s en de goede extra`s. Er zijn een drietal informatieve documentaires over het maken en de betekenis van de film, en over Hitchcock zelf. Zijn dochter en kleindochter halen smakelijke herinneringen op, inclusief familiefilmpjes. Zo leer je het belang van maaltijden - er wordt ook in deze film smakelijk getafeld - en Hitchcock`s hekel aan gebakken eieren. In de film wordt een ei tegen een raam gegooid, en er wordt zelfs een sigaret uitgedrukt in een gebakken ei door Mrs. Stevens. De moeder, moeders zijn ook een centraal thema bij Hitchcock. Ook de rol van de superpreutse censuur destijds komt aan bod. Het filmpje over Edith Head, de kostuumontwerpster, stond ook al op de Sunset Boulevard DVD (https://hifi.nl/recensies/1609), ook al zo`n perfect gedocumenteerde klassieker uit de rijke oude doos van Paramount.

Over de DVD:
VS, 1954
Regie en productie: Alfred Hitchcock