REVIEW

Judy Niemack

Jan de Jeu | 07 mei 2003

Judy Niemack - About Time

about_time_cover_07-05-03Geboren in Pasadena, California in de Verenigde Staten, begint Judy Niemack, zoals zoveel Amerikaanse zangeressen voor haar, haar carrière door op te treden in de plaatselijke kerk. Gedurende haar schooljaren zingt ze in ieder denkbaar vocaal ensemble en op haar zeventiende besluit zij om voor een zangcarrière te kiezen. Op haar achttiende gaat ze naar Pasadena City College waar ze bij alt saxofonist Gary Foster gaat studeren. De daarop volgende jaren brengt ze door op New England Conservatory terwijl ze in de avonduren in jazz clubs zingt. Uiteindelijk studeert ze bij tenor saxofonist vocale improvisatie. Haar carrière neemt pas echt een aanvang wanneer ze in 1977 naar New York verhuist.
Tegenwoordig werkt ze zowel in Europa als in de Verenigde Staten en ze heeft zowel in New York als in Berlijn een woning. In die laatste stad is ze verbonden aan het Hanns Eisler Music Conservatory als Duitsland’s eerste ‘Professor of vocal Jazz’.

Deze CD is Judy Niemack’s achtste als leider. Daarnaast heeft ze nog als gast meegewerkt aan drie andere CD’s waaronder ‘Beauty and the Prince’ waar behalve haar Belgische echtgenoot, de gitarist Jean Francois Prins, ook de Nederlander Hein van de Geyn zijn medewerking verleende. Het is al weer enige tijd geleden dat de voorlaatste CD getiteld ‘Night and the Music’ (1996)  uitgebracht werd dus het werd inderdaad ‘about time’ dat er weer eens één verscheen. De titel ‘About Time’ refereert aan het feit dat alle twaalf de nummers iets te maken hebben met het fenomeen tijd. In zeven van de song titels staat ook het woord ‘time’. De CD wijkt af van de eerdere schijven doordat er geen piano of drums te horen zijn. De zangeres wilde op deze schijf een andere ‘sound’. “ More of a chamber/jazz idea” zoals ze zelf zegt in het informatieve boekwerkje dat de CD vergezelt. Hoewel het echtpaar elkaar al dertien jaar kent en al vijf jaar getrouwd is, en zij in de loop der jaren steeds vaker samen opgetreden hebben, is dit het eerste project dat de beide professoren tezamen hebben gecreeerd. Wat ligt er dan meer voor de hand dan een CD op te bouwen uit nummers waarin de intieme sound van zang en gitaar benadrukt worden. Zonder de drums is er meer ruimte om dingen te laten gebeuren. Tegelijkertijd kan nu ieder voor zich de tijd creeren.
Judy heeft in het verleden samengewerkt met vele grootheden zoals Joe Lovano, George Benson en Pat Metheny. Ook op dit album enkele klinkende namen; Lee Konitz (die samen met Miles Davis verantwoordelijk was voor de ‘Birth of the Cool’ sessies) en Eddie Gomez die vooral bekend is geworden als bassist in het trio van de piano legende Bill Evans. Naast lesgeven, optreden en platen maken is Niemack ook een veelgevraagd schrijver.

judy_niemack_07-05-03Het eerste nummer van deze CD is van origine een stuk van de hand van Pat Metheny met als titel; ‘It’s Just Talk’. Uitgebreid met de woorden van Niemack heet het nu ‘Talk Awhile’. Het tweede nummer ‘Sometime Ago’ wordt normaliter gespeeld als een wals maar wordt nu gedomineerd door de vrijelijk om de melodie heen spelende Eddie Gomez. ‘Time After Time’ van Cyndi Lauper kent vele fraaie uitvoeringen waaronder mijn favoriete interpretatie, die van Miles Davis. Na o.a. Cassandra Wilson, Holly Cole en Eva Cassidy waagt nu ook Judy Niemack zich aan deze song, en wel in een Afrikaans aandoend 6/4 patroon. Na ‘Where Or When’ van Rodgers & Hart volgt een nummer van Leonard Bernstein; ‘Some Other Time’.
Het daarop volgende ‘As Time Goes By’ wordt over het algemeen geïnterpreteerd als een trieste tekst en gespeeld als een langzame ballade. Jean Francois’samba arrangement laat het een stuk vrolijker klinken. De Thelonius Monk klassieker ‘Round Midnight’wordt gedomineerd door de alt saxofoon van Lee Konitz. De bebop wortels van Judy komen terug in ‘Time To Live’en ‘Tomorrow’s Another Day’. In beide gevallen speelt opnieuw de altsax een belangrijke rol waarbij in het laatste nummer de interactie tussen stem en instrument in positieve zin opvalt. Eddie Gomez klinkt virtuoos en warm in het stuk dat hij vaak speelde met Bill Evans; ‘Time Remembered’. In het tweede Rodgers & Hart nummer van dit album ‘I Didn’t Know What Time It Was’ harmonieren de bas van Eddie en de stem van Judy op fraaie wijze en de CD besluit met de ‘softe’ jazz balad ‘Quiet Now’. Het geheel klinkt subtiel, aangenaam en smaakvol, de beroemde sidemen spelen zoals van hen verwacht mag worden en de interpretaties van Jean Francois zijn virtuoos. Ook de wat slanke stem van de zangeres doet de tijdloze songs mooi tot hun recht komen. Kwaliteitsjazz op hoog niveau. Het enige wat ik persoonlijk een beetje mis is het aangrijpende dat het zingen van een aantal van haar collega’s zo kenmerkt en aantrekkelijk maakt.

Over de CD:
Judy Niemack; About Time
Sony 2002 509824 2
www.sonyjazz.net
www.judyniemack.com|
www.challenge.nl


EDITORS' CHOICE