REVIEWB&W

If Thousands

Jan Luijsterburg | 29 maart 2003 | B&W

Yellowstone

if_thousands-yellowstone_29-03-03If Thousands, daar had ik nou nog nooit van gehoord. Mijn interesse werd gewekt door het label waarop Yellowstone uitgebracht is: Chairkickers` Music, gerund door de leden van Low. Dat ik zeer op die band gesteld ben hebt u kunnen lezen in mijn recensie van hun laatste CD, Trust. Yellowstone werd mede geproduceerd door Low voorman Alan Sparhawk en opgenomen in de tot Low studio omgetoverde kerk in Duluth, Minnesota. Op de kaart net links van de Grote Meren, tegen de Canadese grens.

If thousands is een project van Christian McShane en Aaron Molina, die in 2000  besloten eens iets heel anders met muziek te gaan doen dan wat ze gewend waren. McShane is oorspronkelijk een klassiek getraind zanger en gitarist, Molina een bassist met een punkverleden. In If thousands spelen ze andere instrumenten, al dan niet van muzikale aard. Noises, staat niet voor niets achter hun beide namen op het hoesje. Walkie talkies, radiogeluiden, kinderspeelgoed en primitieve elektronica worden gecombineerd met traditionelere gitaar, keyboard en slagwerktoepassingen. Er wordt veel aan het toeval overgelaten, en er wordt zeer snel gewerkt, omdat ze de magie van het moment willen vangen. Yellowstone werd in drie dagen gemaakt. De opnameruimte, de Sacred Heart Church, was daarbij een duidelijke inspiratiebron. Er wordt veel gebruik gemaakt van de natuurlijke echo, kenmerkend voor kerkgebouwen, en daarbij komt, blijkens een toelichting op www.ifthousands.com: "the place is HAUNTED!" Dat uit zich in een bijzonder ongebruikelijk maar heel fraai klankbeeld, waarin dank zij de akoustiek en ongebruikelijke geluidsbronnen veel sub-laag uit de speakers rolt.

Muzikaal is de plaat heel gevarieerd door het grote contrast tussen de lange instrumentale soundscapes en de gezongen nummers, liedjes zou je kunnen zeggen. Vooral de laatste categorie blijft heel dicht bij de wereld van Low. Extreem traag, fluisterzacht, en wonderschoon. Blijkbaar deelt If thousands ook de liefde voor Joy Division met Low, die Love will tear us apart al eens coverden. Hier is er een indringende versie van Isolation (oorspronkelijk uit 1980) die de show steelt. De instrumentale stukken zijn zeer ambient van karakter. De door Brian Eno bedachte term voor muziek die opgaat in de ruimte, primair bedoeld om een sfeer neer te zetten. Yellowstone roept vroege ambientplaten van Eno (Discreet Music, On land) in herinnering, en ook het instrumentale werk van David Sylvian en Holger Czukay is niet ver weg. Door veel stoorzendergeluiden te gebruiken houdt de sfeer iets onheilspellends, en verworden de drones zeker niet tot new age achtige zweverij. Geen plaat voor liefhebbers van speedmetal, maar wel een zeer sfeervol en interessant experiment.

Meer info over de CD:
11 tracks, 65:30