Lewis Parker

Jan Luijsterburg | 03 december 2002

Its all happening now

Melankolic is een interessant label, gerund door de leden van Massive Attack. Ze brengen een beperkt aantal artiesten uit, die allemaal een bepaald aspect van de veelzijdige band uit Bristol belichten. De legendarische Horace Andy vertegenwoordigt de reggae, arrangeur en filmcomponist Craig Armstrong de symfonische sfeerbeelden, Alpha de mooie liedjes met Bert Bacharach inslag. En de jonge rapper Lewis Parker staat wellicht het dichtst bij de Sound System cultuur waar Massive Attack uit voortkwam: Britse Hip Hop. Waar artiesten uit deze hoek hun muziek vaak toegankelijk maken door melodieuze refreintjes of mengen met andere stijlen (zoals Massive Attack in extreme mate doet), maakt Lewis Parker pure Old School. Hij nummert zijn platen dan ook onder een passende noemer: dit is nummertje drie in The Ancient Series. Loops van samples uit, liefst obscure en flink krakende elpees, beats, wat scratchen af en toe, en energiek op één toon uitgespuugde ‘rhymes’. Meer mag dat niet zijn. Door deze consequente stijlvastheid bereikt zijn werk slechts een klein publiek, maar wordt het in eigen kring zeer gewaardeerd. Dat hij er de kost niet mee kan verdienen en vaak helpt in het eettentje van zijn ouders is de prijs die hij graag betaalt om het leven te kunnen leiden dat Hip Hop heet. De teksten leggen uit wat dat inhoudt.

De uit Jamaica afkomstige Parker doet op zijn platen vrijwel alles zelf: muziek, teksten,  productie. Alleen voor het uitspreken van de raps heeft hij op een paar nummers wat collega ‘B-Boys’ uitgenodigd. Zij luisteren naar fraaie namen als Klashnekoff, Skribla, A-Cyde, Blade, Apollo, Jehst, Profound en Supa-T. Hun ouders moeten veel fantasie gehad hebben.
De muziek is opvallend orkestraal en sfeervol, en sluit perfect aan bij de meeste andere Melankolic artiesten en de labelbazen. Ook zijn vergelijkingen te maken met de instrumentale Hip Hop van DJ Shadow en de verwante Japanner DJ Krush. Maar dan met een continu aanhoudende stroom raps eroverheen dus. Parker wijkt sterk af van de clichés waar zijn Amerikaanse collegae zo berucht om zijn: seksisme, stoerheid, geweld (ze vallen dan ook met bosjes) en louter buitenkant (de dikke gouden kettingen, clips vol blote vrouwen). De teksten van Parker zijn politiek en persoonlijk zonder erg helder of banaal te worden. Er blijft een mysterie hangen, ondanks de overdaad aan woorden, met de kenmerkende spectaculaire rijmen. Ongelofelijk hoe die gasten het allemaal uit hun hoofd geleerd krijgen.

Het productieproces van Its all happening now was lang en moeizaam: Parker heeft er anderhalf jaar over gedaan om alle gebruikte samples te mogen gebruiken op zijn plaat. Copyright is een ramp voor collage artiesten. De plaat doet ontzettend filmisch aan. Naast de spannende muziek en de beeldende raps is wellicht de liefde van Parker voor Star Wars hier debet aan. Ook het veel terugkerend thema spionage roept filmassociaties op, je ziet James Bond bij wijze van spreken langsscheuren.

Op de achtergrond gedraaid is de CD buitengewoon irritant, door de continu op schijnbaar gelijke toon voortzeurende raps en het ontbreken van melodie. De lange speelduur (62 minuten, 23 tracks) maken het ook moeilijk het geheel te bevatten. Doorluisteren loont echter: de plaat groeit per draaibeurt en blijkt subtiel, krachtig en op een bepaalde manier ook best gevarieerd. Ik moet concluderen dat er inderdaad iets Happent, Now. Een echte B-Boy zal ik niet worden (te oud, te wit), het blijft een beetje culturele antropologie, maar Lewis Parker heeft me overtuigd.

Over de cd
Melankolic / Virgin