“Deutscher Erzeugnis mit High End Pretenz”
Mijn broer woont al meer dan twintig jaar in Duitsland en mede daardoor kom ik zeer regelmatig in dit land van onze oosterburen. Wat ligt dan meer voor de hand dan dat ik, wanneer ik daar ben, bezoeken breng aan high end shows en dealers in de wijde omgeving van Karlsruhe, de stad waarin mijn broer nu al weer jaren woont en werkt. En iedere keer ben ik dan weer jaloers op hem omdat hij woont in een land met een èchte high end cultuur en hij omringd wordt door zo veel winkels met een aanbod op zeer hoog niveau van merken, veelal Duits, die bij ons in Nederland niet of nauwelijks bekend zijn of geïmporteerd worden. Zo was ik in juni op de High End 2001, de 2001 editie van de jaarlijks terugkerende, door de Duitse High End Society georganiseerde, hifi show met een daadwerkelijk hoog “high end” gehalte. Daar kwam ik “im Raum 238 des Kempinski hotels“ het aanbod tegen van Symphonic Line.
Terwijl ik daar stond realiseerde ik me dat deze fabrikant verantwoordelijk is voor het pulserende hart van een set die op mij een goede indruk gemaakt had tijdens de VAD 2000; “La Musika”, het totaal concept samengesteld uit Clearaudio draaitafel, Symphonic Line versterker en Acapella luidsprekers. Ik bedacht me dat, wanneer een totaal concept zo goed klinkt, de kans groot is dat de afzonderlijke componenten eveneens van goede kwaliteit zijn. Ik besloot dan ook ter plekke om bij terugkomst in Nederland op zoek te gaan naar de Nederlandse importeur van Symphonic Line. Bij navraag bleek het merk op dat moment in onze lage landen aan de zee nog geen importeur te hebben. Toen ik later vernam dat Audioclassics zijn pakket uitgebreid had met dit Duitse kwaliteitsmerk nam ik contact met hen op en eigenaar Johan Bezem van Audioclassics bleek onmiddellijk bereid om tijdelijk een exemplaar af te staan. Kort daarna kon ik de geïntegreerde versterker uit zijn handen in ontvangst nemen.
Symphonic Line
De grote man achter Symphonic Line is de Duisburger Rolf Gemein. Hij is medeoprichter van de eerder genoemde High End Society en is in 1979 met zijn eigen bedrijf gestart. Het uitgebreide productaanbod omvat niet alleen geïntegreerde versterkers maar ook solid state voor- en eindversterkers, buizenapparatuur, draaitafels en elementen, cd spelers, luidsprekers, kabels, filters etc. Hij brengt drie geïntegreerde versterkers; de RG 9, de RG 10 en de goedkoopste, de hier geteste RG 14.
RG 14
Deze versterker met de maten 45 x 10 x 38 cm ( B x H x D ) is als type al langer leverbaar maar de hier geteste versie is de laatste uitvoering met o.a. nieuwe condensatoren. In plaats van het door mij als uiterst kitscherig ervaren “Aranya” edelglans oppervlak dat de beide duurdere varianten “siert”, beschikt de RG 14 over een 10 mm dikke zwarte frontplaat. Draaiknoppen zijn geheel in stijl uitgevoerd; eveneens massief maar dan, bij de nieuwste versie althans, van een fraai contrasterende kleur waardoor het resultaat mij sterk doet denken aan de voor apparatuur van Mark Levinson zo kenmerkende kleurstelling. Aan het front is verder te zien dat het hier om een audiofiele purist gaat; zowel toonregeling als balans ontbreken. Wel is er een hoofdtelefoon aansluiting (6,3 mm). Direct naast dit geheel links geplaatste aansluitpunt bevindt zich een LED die oplicht wanneer de RG 14 door stroom geprikkeld wordt.
Daarnaast de power knop. In tegenstelling tot de meeste ontwerpen op de markt gaat het hier om een draaiknop. Mogelijk is dit plaatsen van de power knop aan de voorzijde van het
apparaat een impliciet advies om deze versterker uit te schakelen wanneer hij niet in gebruik is maar ik heb ervoor gekozen, eigenzinnig als ik ben, om deze boodschap te negeren. Vervolgens de tweede draaiknop; een selector met van beneden naar boven de standen phono, cd, tuner en aux. De phono voortrap van de 2550 Euro kostende basisversie heeft een ingangsweerstand van 46 kOhm en is alleen geschikt voor mm elementen. Wie over een mc element beschikt kan kiezen voor de duurdere versie die naast mm tevens mc elementen kan versterken. Deze 3100 Euro kostende, wat luxere uitvoering, heeft ook standaard een afstandsbediening; een feature dat de standaard versie moet ontberen en ik persoonlijk ook niet mis. De derde knop op rij bedient de monitor functie en is slechts van belang voor potentiele kopers die zelf opnemen. Van mij mag een dergelijke knop altijd achterwege blijven maar ik weet dat er zeer veel mensen zijn die er dankbaar gebruik van maken. De vierde draaiknop, die wat groter uitgevoerd is dan de drie voorgaande, is de volumeknop. Bij normaal huiskamer gebruik zal deze de negen uur stand nauwelijks voorbij komen. De versterker levert, volgens de specificaties, bij een belasting van 8 Ohm 100 watt per kanaal.
Aan de achterkant opnieuw eenvoud. Uiterst links een IEC aansluiting voor het meegeleverde Symphonic Line netsnoer. De luistersessies hebben voor het merendeel plaatsgevonden met gebruikmaking van dit custom made netsnoer. De robuuste Teflon geïsoleerde luidsprekeraansluitingen zijn van WBT. Vergulde aansluitpunten van het RCA type zijn er vervolgens voor pre out, handig voor het aansluiten van een extra eindversterker of een subwoofer, tape recording en playback, aux, tuner en cd. Uiterst rechts de phono aansluiting.
Een blik in het interne van deze geïntegreerde versterker toont, hoe kan het ook anders bij een “made in Germany” product, een fraaie, strakke, zorgvuldige opbouw met korte signaalwegen en met gebruikmaking van forse interne bekabeling en custom made onderdelen. Het is altijd weer goed om te zien dat een ontwerper het beschikbare geld met name gestoken heeft in die onderdelen die klankmatig van belang zijn. De door mumetaal afgeschermde voeding is ruim bemeten; 400 VA.