ARTIKEL

25 jaar HIFI.NL: in gesprek met oprichter Jean-Pierre Joos en zijn hoofdredactiekwartet

Rob Nijman | 23 december 2024

Waar begin je een interview met de pionier achter ons platform? Hoe 'we' in 1999 begonnen als liefhebbers, en met een vaste club auteurs jarenlang – "eerst vanaf mijn zolder, later vanuit ons kantoor in Tilburg" – onbezoldigd werkten om de website te laten groeien? Over de stappen die daarna gezet zijn met het forum, de webshop High Fidelity Discs – "waar Hans aan het roer stond, ook nog vóór jouw tijd" –, en het aantrekken van adverteerders om HIFI.NL steeds beter te kunnen maken? De eerste showverslagen, de eerste fysieke redactieplek, de eerste Hifidelity...?

Dit artikel verscheen eerder
in het HIFI.NL jubileumboek

In plaats van deze of willekeurig welke andere mijlpalen van HIFI.NL vast te pakken, duikt JP liever meteen in
de materie. “Wat is er in die 25 jaar veranderd? Is de definitie en het doel eigenlijk nog hetzelfde?”, zo vraagt de oprichter die in 2014 het stokje overdroeg – maar ook in het laatste decennium nooit ver weg was.

De missie van het platform is in feite ongewijzigd, antwoord ik, ook een kwart eeuw later nog. Waarna ik, als protegé die in 2010 aan boord kwam (als vierde hoofdredacteur in lijn, een kwartet dat doorheen dit artikel óók aan bod komt), de tekst van diezelfde missie braaf opdreun: door de belangstelling in, en het enthousiasme voor, natuurgetrouwe weergave van muziek en film te voedenen te vergroten, slaat HIFI.NL als belangrijkste onafhankelijke medium in de Benelux de brug tussen productaanbod en (potentiële) klanten.

Veranderende markt?

“Maar is de markt niet enorm veranderd dan?” Jawel. Natuurlijk, de traditionele keten van een high-end audioset bestaat nog steeds: bron, versterker, speakers. En die bron kan dan een streamer, cd-speler of draaitafel zijn. Eventueel een DAC ertussen. Hoogwaardige bekabeling. Stroomoplossingen. Maar het zijn allemaal categorieeĂ«n van apparatuur waarin de ontwikkelingen heel snel gegaan zijn, zeker aan deze kant van de eeuwwisseling. Niet voor niets hebben we daar diverse nieuwe artikelen over geschreven.

De waarschijnlijk belangrijkste rollen daarin zijn weggelegd voor streaming, voor het gemak van actieve speakers, en voor de vogelvlucht van de individuele beleving van head-fi (en de digital audio players als high-end iPods).

Enfin – onder de streep is het idee hetzelfde. We definiĂ«ren ‘hifi’ als de ‘hoogwaardige’ of ‘waarheidsgetrouwe’ weergave van muziek en film via de betere audio- en videoapparatuur. We richten ons op betaalbare maar kwalitatief goede hifi, premium hifi, high-end audio en head-fi. Met nieuws, trends, technologieĂ«n, informerende achtergrondartikelen, product- en albumreviews. En natuurlijk een zo volledig mogelijk beeld van de markt: de fabrikanten, importeurs, agenten, speciaalzaken en retailketens die binnen de Benelux actief zijn. Maar genoeg over het HIFI.NL van 2024. Hoe zit het ook alweer met het HIFI.NL van 1999?

Let’s party like it’s...

1999. Het wereldwijde web was weliswaar bepaald niet niĂ©uw meer, maar Google was nog slechts een onderzoeksproject van Stanford, en de beursgang van World Online lag nog vóór ons. Het internet stond, met andere woorden, pas in de kinderschoenen. In het jaar van de totaalhectiek rond Y2K en het einde der tijden laten Jean-Pierre Joos en toenmalige compagnon Hans Tebbens de website HIFI.NL registreren – een domeinnaam die opmerkelijk genoeg nog vrij was. Beiden zijn op dat moment werkzaam bij WestBrabantNet. Vervolgens wordt ook Xingo Publishing opgericht en begint het duo voor zichzelf.

Jean-Pierre Joos en Hans Tebbens op de eerste show

De potentie van het internet, en vooral van ‘online ondernemen’, lonkte. Maar laten we niet opnieuw op de zaken vooruitlopen en beginnen met een schets van die zomer van ’99.

Startpagina

“Het begon inderdaad bij internetbedrijf WestBrabantNet. In die periode was een domeinnaam registeren helemaal niet zo vanzelfsprekend, dat kon bijvoorbeeld niet zonder KVK en dat was een hele drempel voor de meesten. Startpagina’s doken op en werden een heus begrip – dit was ruim vóór Google, en de zoekalternatieven van die tijd waren niet zo heel goed.”

Startpagina’s waren voor veel mensen precies dat: de start van hun online verkenning. Het maakte niet zoveel uit of het zakelijk was, of dat je vanuit je hobby aan het websurfen sloeg, via Startpagina. nl (een jaartje eerder opgericht) kon je handmatig met geselecteerde links van relevante en betrouwbare websites aan de slag.

Het originele Startpagina.nl is nog altijd online, maar er doken veel varianten op. “HIFI.NL is dus niet als autonoom platform begonnen, maar als zo’n verzamelpagina – met linkjes naar tientallen andere websites, van What Hifi en Hifi’s Choice tot importeurs, merken, winkels.”

Eigenlijk toen al een blauwdruk voor de Hifind zoals die nu bestaat. En, leuk zijspoor: Patrick Houtman, nog altijd de man die ons platform praktisch gezien in leven houdt, gaat net zo ver terug als JP – want die werd ingeschakeld om de techniek aan de achterkant te bouwen. Nu we met Patrick toch een eerste naam laten vallen in het lange lijstje van mensen die JP gedurende het gesprek wil bedanken: wijlen Ben Tebbens. “We moeten zeker Ben niet vergeten, de vader van Hans. Hij was onze eerste en meest fanatieke supporter, die in van  alles en nog wat ondersteunde – inclusief de financiĂ«le administratie. Hij was onmisbaar!”

BOOM

”We zaten middenin de internetboom, dus we hebben bij WestBrabantNet wat capaciteiten gevraagd om de startpagina om te bouwen naar een Ă©cht portal, een werkelijke website.”

De allereerste publicatie op die website dateert van 24 september 1999, dus ons Ă©chte jubileum zou je ook die
datum kunnen geven. ‘Een site VAN en VOOR hifi-liefhebbers die erop rekent meer en meer een informerende en een vermakende portal te zijn’, zo valt in die allereerste publicatie te lezen. “De originele startpagina kreeg een plekje als rubriek binnen dat portal, maar er kwam al snel een eigen nieuwsbrief (de basis van de Weekly die nog altijd ieder weekend naar 20.000 abonnees gaat, red.), en Tweedehands volgde ook – naar goed voorbeeld van Marktplaats. Daarnaast startte Hans met het forum.” 
Dat forum werd een website Ă©n community op zichzelf, heel snel enorm populair maar het modereren werd al net zo snel een dagtaak. Uiteindelijk is in de zomer van 2004 besloten om de tijd en energie van de redactie te steken in de dagelijkse artikelen.

Nieuwsvoorziening

Voor het nieuws moesten de pioniers van het eerste uur creatief zijn. “De high-end audiobranche was destijds simpelweg bijna niet vertegenwoordigd online. Je had [online] vooruitstrevende winkels zoals Stassen en bijvoorbeeld de publicaties van Herman van den Dungen, maar het waren vooral een beetje de ‘boefjes’ – of zo werd daar door de handel in ieder geval naar gekeken.” De persoonlijke passie voor het onderwerp was leidend voor het platform, met als missie het promoten van ‘de hifi’. Dat vertaalde zich in informatie voor iedereen geïnteresseerd in de hoogwaardige weergave van audio en video; muziek en film.

“Het begon op een zolderkamertje: naar nieuws struinen, en de gevestigde bladen doorspitten voor de beste items. Het was de basis voor het zelf gaan halen van nieuws – op shows en bij dealers, bij merken en fabrikanten –, uitbouwen van de redactie naar een groot team, en de samenwerking met de magazines.”

Het nieuws van andere bronnen omkatten was dus de basis, maar ook dat was niet vanzelfsprekend. “We haalden veel uit tijdschriften, dus zochten daar ook de samenwerkingen. We praatten met Henk Peters, hoofdredacteur van MusicHome. Die wilde internet ook gaan ontdekken en heeft ons geholpen met aandacht in zijn tijdschrift – om in de juiste doelgroep een beetje naam te kunnen maken.

Later maakten wij MusicHome online beschikbaar, als tegenprestatie.” Henk is in 2001 als senior redacteur voor HVT aan de slag gegaan, en is jaren later samen met Hans Beekhuyzen het blad ViFi begonnen.

Samenwerkingen

Over HVT gesproken, Theo Wubbolts verdient het ook vermeld te worden. “Hij was toen de hoofdredacteur en dat leverde een samenwerking op omdat HVT zelf nog geen website had. Daarnaast deden we samen AV & Domotica website en magazine – wat resulteerde in een AV & Domotica verdieping in het Evoluon
in Eindhoven in amenwerking met SmartHomes!” 

“Waar we in die tijd ook veel aan gehad hebben, is mijn historie bij NAD Nederland (later NAD Benelux, AND Benelux en tegenwoordig DALI Benelux, red.). Zij hadden als importeur circa 100 winkels waarmee ze samenwerkten en wij mochten ons podium via dat kanaal aan al die zaken presenteren. Dat werd toen best groot, want het was de basis van de Hifind. Dank in die categorie gaat ook uit naar mensen als Marc Engel van NAD, Goos Feenstra van HOBO hifi (toen, nu van 010hifi in Rotterdam, red.) en Henk Niemeijer van Audio Selectief.”

Eigenlijk is DALI Benelux ook een rode draad in de 25 jaar historie. Niet alleen vanwege de rol van NAD / AND zoals hierboven, maar ook in de persoon van Ronald Wagemaker, die al langer dan HIFI.NL bestaat een vaste kracht is bij dat bedrijf. Dat heeft altijd tot prettige samenwerking geleid, maar specifiek verdient het de aandacht dat het Ronald was die ons geholpen heeft met het bemachtigen van de url HIFI.BE, sinds 2019 in de lucht.

Nieuwe horizon

De ‘startpagina’ was inmiddels een volwaardig platform gericht op nieuws, achtergronden, reviews en een zo’n compleet mogelijk plaatje van fabrikanten, importeurs en speciaalzaken binnen de Benelux. Een belangrijk onderdeel was de HiFind, een koopgids met informatie over producten, distributeurs en verkoopkanalen. “Deze ‘Gouden Gids’ bleek de sleutel naar adverteerders, want ieder relevant merk wilde vertegenwoordigd zijn.”

Hoofdredacteur EĂ©n

“Het waren hele bijzondere jaren, want de enorme tijdswinst die je kon maken met nieuws op internet, dat konden wij als enigen in de branche echt goed doen. De tijdschriften begrepen daar niets van, zagen het vaak als iets tijdelijks. We gingen events promoten, maar ook live verslaan. Dat begon met De Doelen Show, georganiseerd door Multifoon’s Leen Koopman en Tom Gosselaar), maar later ook VAD, CES, MĂŒnchen – dat las je dan dezelfde dag nog online, in plaats van vier weken later in print.”

vlnr: René van Es, Marc Brekelmans, Max Delissen en Rob Nijman

“Het was de basis om de redactie uit te gaan breiden. En daarin hadden we geluk: RenĂ© van Es meldde zich, maar ook zijn vrienden RenĂ© Smit, Jan de Jeu en Philip van Deijk. RenĂ© van Es is een van de grootste hifi-liefhebbers van Nederland, en dat wilde hij bij ons uiten. Hij genoot er niet alleen van, onze gedeelde hobby, maar wilde daar ook heel graag over schrijven.” Het feit dat hij daarin 25 jaar later nog altijd een van de productiefste is, nu in zijn pensioen, spreekt boekdelen. Een hele logische keus voor de rol van hoofdredacteur dus.

Henk en Marja, die altijd samenwerkten (tot hun veel te vroege overlijden in 2020), waren vervolgens de eersten die uit eigen initiatief content in gingen sturen. Dat leidde tot meer vaste opdrachten. “Hans en ik kregen een e-mail van Dr. Longbeard (het alias van Henk, red.) met een stukje tekst over de Fast Forward Dance Parade in Rotterdam. Ook bijgesloten een foto: een hand houdt een decibelmeter vast, met ergens in de diepte op de foto Rotterdam te zien. Ik hapte gelijk: we publiceerden het item direct en bedankten hen voor de bijdrage. Ze reisden sowieso al de wereld rond voor audio- en muziekevenement en gingen dat nu ook voor ons doen.”

Niet veel later volgden ook Werner Ero, Ruud Jonker en Guido de Kanter. “Vanuit die beginperiode wil ik daarnaast ook Dennis Kuis graag noemen. Hij deed ook jarenlang redactiewerk, en maakte de eerste bannertjes. Ik kende hem uit de HiFi Team Waalwijk winkel, ik kan me herinneren dat ik regelmatig naar die zaak reed en hem een stapeltje tijdschriften gaf. Zo was hij eigenlijk een soort van de eerste betaalde medewerker.”

Professionaliseren

Vanuit het eerste verdienmodel – een redactie met unieke content, gesteund door de shows en events waar we
over schreven – ontstonden er meer mogelijkheden. Xingo als organisatie werd verder geprofessionaliseerd. Achter de schermen werden redactie en commercie innovatief met elkaar verweven.

JP en Hans ontwikkelden samen met Patrick niet alleen het CMS van de website, maar ze breiden dit uit naar een volledig CRM met een aantal slimme specificaties zoals rapportages van de gedraaide campagnes. Dat trokken ze weer door naar de website zelf, en zo ontstonden ook de Specials: dynamisch gegenereerde themasites binnen de website rond winkels, merken en producten. Dat zorgde niet alleen voor overzicht, maar tevens voor een zeer inzichtelijke koppeling van content op de website enerzijds, en de afspraken met partners en adverteerders anderzijds. “Het resultaat was uniek, en een voorloper van huidige systemen voor e-commerce conversie-optimalisatie.” Adverteerders werden zelf ook steeds meer onderwerp, dus er kwam behoefte aan een hoofdredacteur om het grensgebied tussen redactie en commercie te overzien, en de onafhankelijkheid te bewaken. Die hoofdredacteur was de eerste betaalde kracht, toen Marc Brekelmans in de zomer van 2004 een sprong in het diepe nam en zich bij HIFI.NL meldde.

Hoofdredacteur Nummer Twee

“De paden van Marc en mij kruisten herhaaldelijk. De eerste HiVisit op onze website was bijvoorbeeld bij HiFi Team in Breda, waar Marc werkte. Eerder runden Marc en ik HiFi Team in Waalwijk. Ook hebben we allebei, maar niet tegelijkertijd, de marketing van NAD Benelux verzorgd. Maar de eerste kennismaking was bij een slijterij waar ik in mijn studententijd kwam – en waar Marc achter de ‘toog’ stond –in de eerste helft van de 90’s.”

Marc vertelde daarover: “Die student kende ik wel ja: hij kocht af en toe wat Grolsch beugeltjes. Of ik een baan voor hem had? Het toeval wilde dat mijn toenmalige hulpje zijn studie aan het afronden was, waarmee dus inderdaad een vacature beschikbaar was gekomen. Kortom: hij kon meteen aan de slag.

In de jaren die volgden ontstond een heuse vriendschap. Tijdens lange gesprekken, vergezeld door de nodige alcoholische versnaperingen – JP: “Marc heeft me whiskey en hele goede wijnen leren drinken”– en dikke sigaren filosofeerden we, al luisterend naar zijn jaloersmakende NAD hifi-installatie, wel eens over zijn droom een bedrijf op te zetten...”. “Een internetbedrijf, welteverstaan. En dan ging het ook nog eens om een hifi-portaal en moest hij er bovendien zijn – toch wel goed betaalde – baan voor opgeven.

“Hij is gek geworden,” was toen mijn niet uitgesproken reactie. Maar het bedrijfje groeide, en werd van pure portal omgebouwd naar een online magazine met eigen content.”

Fast forward naar 2004, waar ‘dat bedrijfje’ dus zoveel werk had liggen, dat een en ander op een professionele manier gerund moest worden – waaronder alles in HTML omzetten en publiceren. JP: “Hans was druk bezig met High Fidelity Discs, dus toen we voor het eerst wat gingen verdienen, hebben we Marc gevraagd om zich aan te sluiten en de redactie te gaan runnen. Dat lag altijd naar volle tevredenheid bij RenĂ© van Es, maar die deed het al die jaren naast zijn baan – en vaak op zondagochtend in zijn boxershort. Een onzekere stap, zeker voor Marc – en zijn veilige baan bij Hifi Team – maar het werkte heel goed.”

“Mogen er weer wat namen tussendoor? Ik zou graag Frank Speet even in het zonnetje zetten. En Kilian Bakker. Beiden door de jaren heen goed voor heel veel zeer goed gelezen achtergrondstukken en ‘hoe werkt?’-artikelen. Garmt van der Zel en Bjorn Mateijsen kwamen hun expertise delen, voordat ze samen een speciaalzaak begonnen. En: Timo Schuurbiers. Dat was na Marc de tweede betaalde kracht. Hij regelde de advertenties, en was onderdeel van het team totdat Xingo werd verkocht. Ook: Jan Luijsterburg! Hij schreef tussen 2002 en 2016 meer dan 1300(!) muziek- en filmreviews.”

In het verlengde daarvan ook extra aandacht voor Eric de Boer, die in bijna 20 jaar ook al zo’n 550 muziekreviews heeft geschreven. Eric kwam in 2006 aan boord en schreef ook jaren hardware reviews, maar ging vervolgens in de branche werken en besloot daarom niet langer over apparatuur te kunnen schrijven. Zijn muziekstukken en resulterende jaaroverzichten zijn gelukkig wel gebleven.

High Fidelity Discs

Ongeveer parallel hieraan liep dus de ontwikkeling van High Fidelity Discs, in het leven geroepen om onze lezers te kunnen voorzien van sacd- plaatjes (die in de reguliere handel nauwelijks te verkrijgen waren), en na
vijf jaar uitgegroeid tot een volwaardige muziekwinkel met veel aandacht voor speciale uitgaven (de al eerder genoemde sacd’s, maar ook formaten als xrcd, SHM-
cd en dvd-a), accessoires en vinyl – veel vinyl. Alles leverbaar vanuit voorraad! Het bleek het voorportaal voor de vólgende logische stap in de ontwikkeling...

Marc Brekelmans ondertekent zijn eerste contract

Marc: “Met de extra mankracht op de redactie ontstond ruimte, en werd het ook mogelijk om dat soort nieuwe initiatieven te ontplooien en nieuwe wegen in te slaan. Professionalisering was opnieuw het motto: redactierichtlijnen werden opgesteld, doelstellingen en budgetten bepaald, planningen gemaakt. In de vertaalslag van bedrijfje naar bedrijf vielen ook spaanders: auteurs werden gewogen en sommigen te licht bevonden. Maar daar stond wel tegenover dat we de overgebleven auteurs ook vergoedingen konden gaan betalen”. Nieuwe, professionele journalisten deden hun intrede. Denk bijvoorbeeld aan Volkskrant-fotograaf en Zilveren Camera-winnaar Jiri BĂŒller en automotive journalist Rob van Ginneken. De focus van HIFI.NL werd breder. Ook fotografen Paul Vermeulen en Niek Brunninkhuis werden aan het platform verbonden, video’s werden gemaakt in hoge resolutie, en de HiFind werd uitgebreid met hun 360 graden- fotografie voor virtuele winkel- en fabrieksbezoeken.

Meer diversiteit, nieuwe media – het in opkomst zijnde Mp3-formaat bracht nieuwe uitdagingen met zich mee – en vooral meer muziek. De rubriek “De Muziekbeleving Van...” deed zijn intrede, waarmee popsterren als Ben Harper, Chris Rea en Joe Jackson een plaatsje kregen op de website. Hifi draait immers om muziek nietwaar?”

Multimediale duizendpoot

Xingo ontwikkelde door, en voegde naast de webshop ook op het platform zelf nieuwe onderdelen toe. Dankzij de subsites MyHifi (waar lezers (nog altijd) vol enthousiasme hun sets delen) en de Tweedehandsafdeling (en marktplaats specifiek voor hifi) ontstond een heuse community.

De uitgever richtte zich met HIFI.NL in de basis op muziek en film – maar dat eerste heeft altijd de grotere rol gehad. Om dat te onderschrijven werd, samen met Universal Music, Muziek.nl gelanceerd, een tweede online magazine met nieuws, reviews, interviews en concertverslagen.

Teamuitje van de redactie in 2004

JP: “Die prachtige uitdaging was er vooral een voor Marc: er moest een compleet nieuwe redactie opgezet worden, en hij ging aan het hoofd staan.” Dat brengt ons bij hoofdredacteur nummer drie: Max Delissen.

Hoofdredacteur Nummer Drie

JP: “Max was al zo’n drie jaar bij ons aan boord, dus het ging ook hier om een hele logische aanstelling. Maar eigenlijk is zijn start een nog mooiere anekdote.” Max schreef ons in de zomer van 2007 aan om een artikeltje op de website inhoudelijk te verbeteren, en die reactie viel erg in de smaak bij JP (“Fuck, wat schrijft die gast leuk”).

Dat ook die keuze een succes was, bleek wel: hij nam het uiteindelijk al binnen enkele jaren van Marc over – en is nog altijd een van de vaste waarden van HIFI. NL.

Hifidelity Magazine

In 2008, terwijl printmedia in veel gevallen hun eerste stappen online nog moesten zetten, draaide JP en zijn team het om en werd er een papieren uitgave aan de publishing paraplu toegevoegd: de Hifidelity. Een luxe, periodiek te verschijnen magazine dat net als zijn digitale evenknie een eigen plekje veroverde. Oplage 30.000. Een positie die het dankte aan zijn terugkerende filosofie – ‘if it’s worth doing, it’s worth doing well’ – van waaruit producten voor de langere termijn werden ontwikkeld. Niet voor niets bestaat Hifidelity als magazine nog steeds, in de vorm van het Jaarboek dat elke december de feestmaand afsluit – al zijn de allereerste Hifidelity’s toch echt wel iets anders. Max: “De Hifidelity zoals we die in 2008 bedachten is toch wel echt iets bijzonders.” Muziek, film en lifestyle’ zoals het destijds nog als payoff onder het logo van HIFI.NL prijkte, werd ingezet voor iets volkomen unieks. “Covershoots met Floris van Bommel en later ook Ken Ishiwata en Leo Blokhuis. Interviews met Fink, Steven Wilson, Ane Brun, Erik de Zwart. Een prachtige glossy van kwaliteitspapier, met redactionele inhoud in aanvulling op de verslagen en reviews die je al online kon lezen.” Hifidelity stond destijds voor 99 procent los van HIF.NL, dat zat elkaar op geen enkele manier in de weg. Twee verschillende teams, twee verschillende magazines. En: Hifidelity 1 is nog altijd online te vinden!

Max: “Hifidelity ging over mensen, muziek en film. Gemaakt voor een brede doelgroep, dus zonder typisch hifi-jargon. De beleving stond centraal, niet de techniek. En we gaven het dus niet alleen uit op internet, maar lekker analoog op papier. Of we er trots op waren? Hifidelity was – en is – het mooiste magazine over geluidsapparatuur, muziek en film dat er is.” JP: “In de categorie van mensen bedanken wil ik ook Erwin van der Putten noemen, voorheen van Bowers & Wilkins Benelux. Hij was namelijk onze grootste adverteerder in die eerste Hifidelity. En met Erwin hebben we later ook het initiatief genomen tot Home ID op de Woonbeurs – wat vervolgens weer leidde tot het concept van hun toenmalige B&W hoofdkwartier in Antwerpen. Het is een goed voorbeeld van hoe de ondersteuning van events en het opzetten van nieuwe initiatieven tot het bereiken van een nieuw publiek leidde en, denkend vanuit de handel, bijvoorbeeld de uitstap naar domotica.” Van 50.000 unieke bezoekers per maand begin 2002 groeide de website tot boven de maandelijks 200.000 binnen tien jaar. De tweewekelijkse HiFi-zine nieuwsbrief bereikte 25.000 lezers. Xingo – inmiddels tevens uitgever van het online Ă©n papieren tijdschrift AV & Domotica en initiator van de SAVA Award, een online hifi-award – groeide naar tien vaste (commerciĂ«le en redactionele) werknemers, en veel parttimers en freelance redacteuren.

Veranderende verdienmodellen

Centraal in de ontwikkeling van Xingo stond altijd Jean-Pierre’s dynamische aanpassing aan veranderende verdienmodellen. Van adverteerders naar een community met abonnees tot aan een eigen event, en terug naar
een advertentiemodel waarbij het doorgewinterde team mag waken voor de scheidslijn tussen redactie en commercie. Die veerkrachtige aanpak was nodig, want helaas waren er ook lastige tijden. In 2010 maakte Xingo een stevige reorganisatie door en zagen de vaste redactieleden 
– waaronder hoofdredacteurs Marc en Max – hun vaste contracten veranderen in een freelanceovereenkomst. High Fidelity Discs, omgebouwd naar de Muziek.nl webshop, drukte te zwaar op het bedrijf. Het enorme magazijn was daar met name debet aan. Muziek.nl verkocht op bestelling, niet zoals eerder vanuit voorraad, waardoor die voorraad niet slonk.

“We kwamen op een punt waarop we óf failliet gingen, óf stopten met de shop om alleen met HIFI.NL verder te gaan.” Erik Jansen kwam aan boord om het bedrijf samen met JP overeind te houden. Erik was op dat moment zo’n zeven jaar actief bij Free Record Shop Holding, waar hij via verschillende functies doorgroeide tot Algemeen Directeur van Free Interactive Services NV. Daar was hij verantwoordelijk was voor alle online- activiteiten. De shop werd gesloten en Hans stapte uit het bedrijf – Erik nam zijn stoel over als mede-eigenaar van Xingo. Om de redactie draaiend te houden, werd ondergetekende aangetrokken in een parttime rol. Een ‘tijdelijke’ oplossing die inmiddels zo’n 175 maanden standhoudt...

Hoewel mijn startpunt wat dat betreft niets is om de loftrompet over te steken – als het allemaal wat anders was gelopen, dan had Max immers op zijn stoel kunnen blijven zitten –, lees ik met genoegen het glazenbolstukje van zijn hand in zijn hoofdredactioneel weekoverzicht van 28 januari 2010: “Het leek ons een goed idee om [het onderwerp 3D, in het spoor van het succes van Avatar] eens wat beter tegen het licht te houden en een artikel te publiceren waarin met wat meer afstand naar het verschijnsel wordt gekeken zónder gekleurde of polariserende bril. Daarvoor maken we vandaag voor het eerst gebruik van de journalistieke diensten van Rob Nijman, van wie we in de nabije toekomst beslist nog meer gaan horen.” He was not wrong – maar genoeg over mij. Ook Bart de la Fosse meldde zich, als belangrijke kracht in de back-office en als kapitein van de tweedehandsafdeling.

Een nieuw decennium

De parallellen tussen de activiteiten van Erik en Xingo zijn door de jaren heen altijd groot geweest, waardoor hij in het voorjaar van 2010 naast JP kwam te staan als onderdeel van het managementteam (en in de rol van Directeur Xingo Publishing en New Business), waar hij de strategische koers van Xingo mocht bepalen. Hij was daarnaast verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie. Er kwam weer wat lucht: in een korte tijd was ook Muziek.nl een gevestigde naam geworden, wat leidde tot de overname door platenmaatschappij Universal.

Die verkoop betekende voor het veelzijdige Xingo Publishing op zijn beurt wel weer een mooie nieuwe stap: de overname van FWD Magazine, het “HIFI.NL in print” van BelgiĂ«. De redactie werd uitgebreid met Jamie Biesemans en Eric Beeckmans, en Max Delissen bleef gelukkig als freelancer betrokken. Marc Brekelmans maakte in die periode de overstap naar Dynaudio Benelux, waar je hem nog altijd kunt vinden om de fraaie Deense luidsprekers en de high-end oplossingen van Auralic in ons taalgebied aan de man te brengen.

JP stapte een jaar later uit de hifi-wereld, ging in 2015 aan de slag bij en met de Quiet Community – eerst in Tilburg, later in heel Nederland – om als tegenhanger van de Quote lawaai te maken voor stille armoede, en werkt inmiddels vanuit zijn nieuwe bureau Conflow aan de groei en strategie van andere nieuwe bedrijven.

Als we tot slot nog twee bruggetjes in de tijd mogen maken: Xingo Publishing, het online magazine HIFI.NL, Hifidelity en zowel de print- als digitale uitgaven van FWD werden in 2014 overgenomen door Zhomer Media. Dat HIFI.NL op zijn beurt een aantal jaar later – in de zomer van 2019 en onder luid gejuich van de voltallige redactie – weer verkocht aan BVDO Media Exploitatie van Ivo Meijer, Aart van der Giezen en Jeroen Bloemberg. En er kwam weer versterking van de redactie, met onder meer Michael Hamers en Quintijn Bulterman, nadat we Harro Tillema, Menno Bonnema en Eric van Spelde al aan het team toe mochten voegen.

In 2024 is het – dankzij een grote groep trouwe lezers, maar ook een fantastisch redactieteam – nog altijd het leidende A/V-platform voor muziekliefhebbers met een voorliefde voor een kwalitatief hoogwaardige en natuurgetrouwe weergave, en de grootste in zijn soort in de Benelux. Op naar de volgende 25 jaar!


EDITORS' CHOICE