NIEUWS

IFA2008

Redactie AV & Domotica | 02 oktober 2008
Berlijn, september 2008

Aflevering 2008 van de Internationale Funk Ausstellung (IFA) was weer groter en uitgebreider ten opzichte van voorgaande jaren. Het eerste opvallende verschil was de aanwezigheid van witgoed, waarmee de organisatie wilde aangeven dat de integratie van wit- en bruingoed (de klassieke consumentenelektronica) steeds verder oprukt.

Dat is nog wat twijfelachtig tenzij een koelkast met ingebouwde TV al een voorbeeld van zo’n integratie zou moeten zijn. HVT heeft in ieder geval niet veel aandacht besteed aan de witte spullen. De beurs groeide wederom in omvang, en dat leidde tot uitbreiding van het aantal hallen tot 29, die werd gerealiseerd door op het Messegelände een tweetal enorme tenten neer te zetten.

Tot zover de inleiding van de hand van HVT-auteur Nico de Vries van de reportage welke in de komende HVT verschijnt (eind oktober bij de abonnee en te koop in de kiosk). Deze uitgebreide reportage, met al het bruingoed-nieuws, werd samen met HVT-auteurs Fred Haanebeek, Hans Vaatstra en Theo Wubbolts opgetekend.


(foto: Miele)


Voor AV&Domotica is verder nog het onderstaande vermeldenswaard

In vier hallen waren fabrikanten uit de witgoed-sector vertegenwoordig. Zo troffen we om er een aantal te noemen Miele, Siemens, Bosch, AEG en Electrolux aan, en waarbij Philips – en ook Grundig – klein huishoudelijk had geïntegreerd op de stand temidden van het bruingoed. Voor Philips wel een te begrijpen keus, daar de divisies ‘Consumer Electronics’ en ‘Domestic Appliances & Personal Care’ per begin 2008 samen gegaan zijn onder de naam ‘Consumer Lifestyle’.


(foto: Sharp)

Trends

Als bruingoed ook wel als consumentenelektronica aangemerkt kan worden, zullen we verder in dit artikel witgoed maar ‘Home Appliances’ noemen, te meer daar de diverse fabrikanten welke actief zijn op beide terreinen zelf graag dit onderscheid maken. De term geeft ook méér aan waar het om gaat: de producten in dit domein maken het leven eenvoudiger – denk maar aan de wasmachine – elektronische apparaten worden steeds ‘intelligenter’, eenvoudiger in bediening, fraaier van vormgeving en zijn te integreren in een domotica-omgeving, lees netwerk.


(foto: Miele)


Gekoelde media?

Een stap in die richting is bijvoorbeeld de koelkast met in de deur een lcd-scherm. Denk niet direct aan het kijken naar een televisieprogramma, maar eerder wat er verder in of om het huis gebeurt als je in de keuken bezig bent en geen oog kunt houden op de kids.
Daarnaast is het niet ondenkbaar dat je je bestelling doorgeeft aan de leverancier omdat het scherm met internet verbonden is. Of denk aan het recept dat je wil opzoeken… Des gevraagd bij enkele grote fabrikanten zeiden de woordvoerders dat ‘domotica’ nog niet echt van de grond komt en er derhalve nog geen producten op de markt zijn, welke in een dergelijke omgeving in te passen zijn. Bij Miele echter was het een aankondiging op de persconferentie dat de Westfaalse fabrikant er wel mee bezig is en daarvoor een samenwerking is aangegaan met Busch-Jaeger. Volgens Miele is ‘connectivity’ het aan elkaar verbinden van huishoudelijke apparatuur met de techniek in huis. De keuken is tot een communicatiecentrum geëvolueerd de laatste jaren en derhalve de ideale plek in huis om ook het bedieningscentrum te worden.

 


Siemens

Ook bij Siemens troffen we een koelkast aan met lcd-beeldscherm, de `coolMedia` model KG28FM50.
Een 17" beeldscherm in de deur met DVB-T tuner om de kookprogramma`s te kunnen bekijken. Het spreekt voor zich dat ook foto`s en een DVD-tje op het scherm te toveren zijn, en dat kan via de USB-aansluiting. Wij waren nieuwsgierig waar de luidsprekers zich zouden bevinden, maar zowel de dames op de stand als eigen onderzoekende blikken konden geen uitsluitsel geven. Het persbericht spreekt van integratie van de luidsprekers in de deur.

Bij andere fabrikanten heeft men de techniek wel in huis, maar acht men de markt er nog niet rijp voor. AV&Domotica houdt u op de hoogte!

(Theo Wubbolts)
Voor meer informatie zie www.hvt.nl





(foto: Siemens)

EDITORS' CHOICE