NIEUWS

Axis beveiliging middels camera

Redactie AV & Domotica | 15 oktober 2007
Bij veel bedrijven, overheid- en gezondheidsinstellingen zijn beveiligingscamera’s niet meer weg te denken. Schade en omzetverlies door vandalisme en diefstal door klanten én eigen personeel, kan er aanzienlijk mee worden teruggedrongen. Toch zijn er nog veel meer interessante toepassingsmogelijkheden, zo werd ons duidelijk tijdens een perspresentatie van Axis Communications in Kopenhagen.

Van nature wordt een mens niet graag bespied, ook als hij geen kwaad in de zin heeft. Toch groeit de markt voor beveiligingscamera’s als kool. Axis Communications, leverancier van netwerkvideoproducten, mocht de eerste helft van dit jaar een omzet van zo’n 81,4 miljoen euro in de boeken schrijven. Een stijging van 39 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006. En dan te bedenken dat er vanuit de markt met veel scepsis werd gereageerd toen Axis het in 1996 al aandurfde om als eerste met een netwerkcamera op de markt te komen. Wie nu nog mee wil tellen in de branche kan niet meer om IP-camera’s heen. Voor veel aanbieders is het echter een nevenproduct, voor Axis is het core-business. Dat  betekent dat deze fabrikant de concurrent niet in technologisch opzicht de baas kan blijven, maar ook voor een totaaloplossing kan zorgen dankzij de nauwe samenwerking met partners. Met name de partners die geavanceerde software ontwikkelen waarmee een camera tot zoveel meer in staat is.

Voordelen

Het plaatsen van beveiligingscamera’s biedt vele voordelen. Zo is in de binnenstad van Leeuwarden gebleken dat het uitgaanspubliek zich veiliger voelt en was de politie in staat om daders sneller in te rekenen. Van alle verticale markten zit voor Axis de meeste groei in de transportwereld en retail. Verwonderlijk is dat niet. Uit onderzoek van het Platform Detailhandel Nederland blijkt dat de detailhandel in 2006 640 miljoen euro schade leed door winkelcriminaliteit. Maar ook vliegvelden worden tegenwoordig nauwlettend bewaakt met camera’s. Zelfs met behulp van ‘face-recognition’, waarbij de software gebruikt maakt van een database van verdachte personen. In winkels mag daar vanwege wetgeving die de privacy van de burger moet beschermen, geen gebruik van worden gemaakt.  “Dat de verkoop van camera’s bij ons zo’n groei doormaakt, is overigens niet toe te schrijven aan terrorismedreiging maar komt vooral doordat gebruiker nu van analoge naar digitale systemen overstappen”, zegt Magnus Ekerot, Manager Director van Axis Nederland. Terwijl ruim driekwart van alle gebruikte beveiligingscamera’s in de markt nu nog analoog zijn, verwacht Ekerot dat er over twee jaar meer digitale- dan analoge camera’s verkocht zullen worden. “Vergeleken bij andere Europese landen zoals Duitsland en Groot-Brittannië is de acceptatie van dergelijke nieuwe technologie in Nederland veel groter. “

Technologie

Op het gebied van beveilligingscamera’s is er veel te koop. Veel bedrijven weten een deel van het dievengilde bovendien zelfs buiten de deur te houden met dummies. Het zijn echter veelal gelegenheidsdieven die daar nog intrappen. De ‘professional’ laat zich niet snel om de tuin leiden. Nu de behoefte aan professionele beveiligingsapparatuur, zoals netwerkcamera’s en videoservers toeneemt, krijgt deze het wel steeds moeilijker. Nieuwe technologie en vooral meer intelligentie in zowel camera als software zijn goede redenen om voor systemen als die van Axis te kiezen. Diverse sprekers in Kopenhagen benadrukten dan ook dat Axis vooral een totaaloplossing wil bieden. Dat betekent dat er niet zomaar een doos met camera’s bij de klant over de schutting wordt gegooid maar dat partners van Axis de klant ook helpen bij een juiste installatie. Zoals in televisieprogramma’s als ‘Opsporing Verzocht’ nog wel eens te zien is, schort het daar nog wel eens aan. Beelden zijn daardoor vaak onscherp of de positie van de camera biedt een dief nog alle ruimte om zijn slag te slaan.
Met nieuwe camera’s zoals de megapixel koepelcamera Axis 216MFD, de Axis 215PTZ, een netwerkcamera die 360 graden kan draaien en de Axis 211M, een megapixelcamera is dit eigenlijk al niet meer mogelijk. Megapixelcamera’s bieden het voordeel dat de beelden zeer gedetailleerd zijn ook wanneer er wordt ingezoomd vanuit een controlroom. Het hangt echter van de lichtomstandigheden af of een dergelijke camera gebruikt moet worden. De koepelcamera’s bieden het voordeel dat iemand met slechte bedoelingen nooit weet welke kant de camera opkijkt. Bovendien kan de camera ook daadwerkelijk om zijn as heen draaien en wordt daarbij bijvoorbeeld niet gehinderd door draden die hem daarbij beletten. Dat maakt dergelijke camera’s zeer geschikt voor openbare ruimtes of andere plekken waar veel mensen komen zoals scholen, luchthavens, winkels en banken.

Geavanceerd

 Met goede beveiligingscamera’s wordt voordurend de strijd aangegaan met het voortschrijdende inzicht van het bovengilde. Zo zijn er ook camera’s die onmiddellijk signaleren en rapporteren dat een camera opeens van positie wordt veranderd, bijvoorbeeld wanneer iemand hem verdraaid om ongezien zijn slag te gaan. Daarnaast is het in stille omgevingen handiger om gebruik te maken van bewegingsdetectie. Dit heeft als voorbeeld dat er minder storagecapaciteit nodig is om alle beelden op te slaan en opgenomen beelden bovendien sneller geanalyseerd kunnen worden. Met name aan dat laatste aspect wordt softwarematig veel aandacht besteed. Geen enkele winkelier of bedrijfsleider heeft immers zin om na vijf uur nog even urenlang naar een beeldscherm te staren of er die dag nog iets onoorbaars is gebeurd. Geavanceerde software maakt het mogelijk om sneller bepaalde gedragspatronen te signaleren die er op zouden kunnen wijzen dat er iets gebeurd wat niet door de beugel kan. Maar ook achteraf zijn goede analyses mogelijk waardoor samen met eventuele beveiligingsmensen in een pand al vroegtijdig kan worden gesignaleerd hoe iemand die met verkeerde plannen binnenkomt zich al vanaf het begin gedraagt.




Daarbij hoeven uiteraard ook personeelsleden niet te worden ontzien. Aan de hand van een mooi voorbeeld liet Axis ons in Kopenhagen zien hoe ook ‘sweethearting’ wordt vastgelegd. Deze fraaie benaming is in het leven geroepen voor het benoemen van bijvoorbeeld de handelingen van een caissière ten gunste van een klant die zij kent. In het voorbeeld kwam een klant aan de kassa netjes twee pakjes sigaretten kopen en werd hem nog twee extra pakjes toegestopt die niet op de kassabon terechtkwamen. Maar liefst 25 procent van alles wat uit winkels gestolen wordt, zou in de binnenzakken van personeel terechtkomen en ook in distributiecentra wil er nog wel eens wat van de pallet ‘afvallen’.  Ook daar kunnen beveiligingscamera’s dus meerdere doelen dienen.

Marketing

Zoals gezegd zijn de camera’s van Axis vanuit technologisch opzicht veruit te prefereren boven de goedkope klonen uit Azië. In het bijzonder doordat het dan ontbreekt aan de mogelijkheid om koppelingen te maken met geavanceerde software. Daarnaast maakt een goede camera ook gebruik van ‘intelligente audio’ waarbij allerlei geluiden die als verdacht aangemerkt kunnen worden, onmiddellijk handelen mogelijk maken.

Wie meer uit de investering van een goed camerasysteem wil halen, zou er goed aan doen de camera’s ook te gebruiken voor marketingdoeleinden. Met name de grootwinkelbedrijven zouden dat steeds vaker ook daadwerkelijk doen, liet Ekerot ons weten. “Het is bijvoorbeeld handig om na een reclamecampagne exact te weten in welke mate er meer bezoekers komen en of er in de winkel op de betreffende plekken waar de producten zijn uitgestald daadwerkelijk meer klanten rondlopen om het product al dan niet aan te schaffen. Een andere veelgebruikte mogelijkheid is om te zien en te analyseren welke route een klant in de winkel aflegt en op welke producten wellicht te weinig aandacht wordt gevestigd.”
Vast staat in ieder geval dat er technisch meer mogelijk is dan op dit moment wettelijk is toegestaan. Met dit probleem wordt wereldwijd geworsteld en niet alleen in Nederland, zo werd tijdens de goedbezochte persconferentie met journalisten uit alle continenten duidelijk.

Door Laurens van Aggelen



Over Axis
Axis levert wereldwijd professionele netwerkvideo-oplossingen. Het bedrijf is een innovatieve marktleider en zet in op de overgang van  analoge naar digitale video-oplossingen. De producten en oplossingen van Axis zijn gericht op surveillance, beveiliging en controle op afstand en maken daarbij gebruik van innovatieve open technologieplatformen. Axis is in 1984 opgericht in Zweden en heeft momenteel wereldwijd 18 kantoren en werkt samen met partners in 70 landen. Axis staat genoteerd aan de Nordic List, OMX, Large Cap, Information Technology Exchanges. Meer over Axis Communications op de website: www.axis.com  

EDITORS' CHOICE