Het Eindhovense Philips gaat de productie, distributie, marketing en sales van haar televisie-activiteiten in China uitbesteden aan het Chinese TPV. De partner krijgt hiermee de verantwoordelijkheid over de verkoop van Philips-tv’s in China, en Philips zelf ontvangt ‘royalty’s’ per verkochte tv onder haar merknaam. De beide partijen hebben daarvoor een intentieverklaring ondertekend.
Eind dit jaar moet de licentie-deal al in werking treden. De overeenkomst moet de aanwezigheid van het merk in China versterken. Het past binnen Philips‘ strategie om de moeizame tv-activiteiten in competitieve markten in verschillende regio’s uit te besteden. In Mexico en India werden eerder al dergelijke deals gesloten.
Enkele maanden geleden liet het concern nog weten dat het verwacht volgend jaar een brutowinstmarge van 5 procent over de televisie-activiteiten te realiseren. Deze activiteiten werden na tegenvallende resultaten flink op de schop genomen. De laatste jaren leverde de tak alleen maar verlies op.
Gerard Kleisterlee, topman van Philips, wil echter niet stoppen met de productie van tv’s. Pioneer besloot dit eind vorig jaar wel te doen. De televisie blijft een belangrijk ‘visitekaartje’ voor de elektronicagigant, ondanks de nieuwe focus op gezondheid en verlichting. De afgelopen jaren zocht Philips vooral de bovenkant van de markt op, met innovaties maar daardoor ook dure schermen. In markten als China is juist vraag naar goedkopere toestellen.
NIEUWSPhilips
Philips besteedt tv-activiteiten China uit
Redactie HiFi.nl |
23 augustus 2010
| Philips
MERK