(ingezonden mededeling)
LG heeft over de eerste acht maanden van 2009 een omzetgroei van 38 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode in 2008. De groei deed zich voor binnen alle productgroepen met uitschieters in de segmenten lcd-televisies (+43 procent) en mobiele telefoons (+60 procent). Deze week opende LG op feestelijke wijze het nieuwe Benelux-kantoor in Amstelveen, in aanwezigheid van Burgemeester J. van Zanen van Amstelveen.
De groei is volgens LG een direct gevolg van de strategie om anticyclisch te investeren, een meer decentrale aansturing van de organisatie en lokale versterkingen van het Benelux-management. Eind 2008 werd Bjørn Berg-Andersen (ex-Reckitt Benckiser) als Chief Operating Officer aangetrokken en onlangs versterkte Adriaan Thierry (ex-Red Bull en ex-Unilever) het management als Marketing Director Benelux. Ten opzichte van 2008 groeide het personeelsbestand in de Benelux dit jaar van 110 naar 168 medewerkers. Ook op corporate niveau zijn inmiddels zes niet-Koreaanse executives aangesteld binnen de Raad van Bestuur.
Met een jaarlijkse investering van meer dan een miljard dollar in onderzoek en ontwikkeling, de opening van een Europees designcentrum en een vijfjarig contract met Formula One, maakt LG zich op voor het marktleiderschap in 2013. De doelstelling om in 2010 wereldwijd een top drie speler te worden werd dit jaar reeds bereikt.
Bjørn Berg-Andersen, Chief Operating Officer bij LG Electronics Benelux, is vastbesloten om de gerealiseerde groei vast te houden en verder uit te bouwen: “We zitten volop in de transformatie van een productgedreven bedrijf naar een marketingorganisatie die onze klanten en partners centraal stelt. Onze positionering naar en merkbeleving van de consument zullen de komende tijd verder vormgegeven worden. Daarnaast lanceren we nog meer stijlvolle en technisch geavanceerde producten waarmee we echt nieuwe segmenten gaan betreden. Denk bijvoorbeeld aan de LG Watch Phone, onze nieuwe SL 9000 LCD/LED-televisie, de Netwerk Monitoren en onze Direct Drive-wasmachines.”
Ook de marketingactiviteiten van LG worden naar een volgend niveau gebracht. Adriaan Thierry, Marketing Director Benelux: “Ondanks de crisis verhogen we in tegenstelling tot veel concurrenten onze mediabudgetten. We zullen volgend jaar 40 van de 52 weken volop in de media aanwezig zijn. Lokaal gaan we globale programma’s, zoals de samenwerking met Formula One, verder activeren. Juist nu willen we het verschil maken om straks nog sterker te staan als de economie aantrekt.”