(gezien op Internet)
Analisten voorspellen dat door de komst van de 3G iPhone en de Verizon/Rhapsody-muziekdienst 2008 een goed jaar wordt voor de mobiele muziekindustrie.
Het grootste gevaar voor de traditionele muziekverkoop is de jeugd van tegenwoordig die met digitale muziek is opgegroeid. De jeugd wil geen stapel CD`s meer mee hoeven te zeulen wanneer ze onderweg zijn. Ze willen hun hele muziekcollectie mee kunnen nemen op een draagbaar apparaatje als de iPod of de iPhone. Deze apparaten hebben een opslagcapaciteit van vele Gigabytes, genoeg voor de meeste muziekcollecties. Verwacht wordt dat op termijn gebruikers direct muzieknummers via draadloos internet kopen en downloaden naar hun draagbare muziekspeler.
Het apparaat dat de meeste impact heeft op de mobiele muziekindustrie is Apple`s iPhone. Ongeveer 6,7 procent van de gebruikers met een mobiele telefoon gebruikt het om ermee naar muziek te luisteren. Bij smartphones is dit 27,9 procent. Van de iPhone-gebruikers luistert 74,1 procent naar muziek die op hun smartphone staat.
Ondanks het hoge percentage gebruikers dat de iPhone gebruikt om naar muziek te luisteren, is het maar een fractie van de totale smartphonemarkt. Maar 28 procent van de mensen met een smartphone heeft een iPhone. De BlackBerry is met een marktaandeel van 40 procent marktleider. En wanneer het Apple lukt om dit jaar tien miljoen iPhone te verkopen dan zijn iPhone-gebruikers nog steeds maar één procent van de totale mobiele-telefoonmarkt.
Analisten denken dat de 3G iPhone de mobiele muziekindustrie in een stroomversnelling zal brengen. Gebruikers van een 3G iPhone hebben de bandbreedte die nodig is om muziek te downloaden en te streamen. Dit jaar lanceren Verizon en Rhapsody in de VS gezamenlijk een nieuwe muziekdienst. De 67 miljoen Amerikaanse abonnees van Verizon krijgen exclusief toegang tot Rhapsody`s muziekbibliotheek.
De mobiele muziekindustrie verwacht dat de 3G iPhone en de nieuwe muziekdienst er gezamenlijk voor zullen zorgen dat mobiele muziek een grote sprong voorwaarts zal maken. Nu al groeit de markt van digitale muziek zo snel dat de traditionele muziekwinkeliers het tempo niet bij kunnen houden. In februari dit jaar was iTunes de grootste muziekwinkel in de VS.