NIEUWS

IFPI: Nederland slecht voorbeeld

Redactie HiFi.nl | 24 januari 2008

(gezien op internet)

Muzieklobbyorganisatie IFPI stelt in een nieuw jaarrapport ons land als voorbeeld van hoe het niet moet in de digitale muziekmarkt.



De International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) schetst in haar zojuist verschenen Digital Music Report 2008 (pdf) een beeld van groei en verbreding aan de ene kant en bedreiging door piraterij aan de andere. De organisatie eist bovendien dat internetproviders meer actie ondernemen in de strijd tegen piraterij, zoals het installeren van copyrightfilters en het blokkeren van internettoegang voor illegale muziekgrootverbruikers.

Naar schatting van de IFPI bestaat 80 procent van het verkeer op de netwerken van isp`s ongeautoriseerd aanbod van entertainmentproducten. En slechts één op de twintig digitale muziekbestanden is legitiem verkregen, zo becijfert de organisatie. De conclusie: `het overweldigende illegale aanbod op het web belemmert de gezonde ontwikkeling van de digitale muziekmarkt.`

Vorig jaar hebben veel overheden en providers hun medewerking aan de piraterijstrijd al toegezegd, dit jaar is het tijd voor actie, zo vindt John Kennedy, baas van IFPI. "Er is maar één moment voor de isp`s om hun verantwoordelijkheid voor het beschermen van content te nemen, en dat moment is nu."

De IFPI prijst wederom het plan van de Franse president Sarkozy, dat voorziet in een internetban voor burgers die regelmatig illegale bestanden uploaden en delen.

De organisatie noemt Spanje en Nederland met name als voorbeelden waar `online piraterij een enorm probleem vormt dat de legitieme markt ondermijnt`. Bijna dertig procent van de Nederlandse internetters deelt regelmatig op illegale wijze bestanden, aldus het rapport.

De wereldwijde omzet uit verkopen van muziek via het web en mobiele telefoons is inmiddels gegroeid tot 2,9 miljard dollar - 15 procent van de totale muziekverkopen. Over 2006 was dat nog 11 procent, zo becijfert IFPI.



In Nederland ligt dat percentage overigens fors lager, zo werd recentelijk bekend. In ons land beslaat de digitale verkoop nog slechts vijf procent van de totale muziekmarkt.

Het aandeel van muziekverkopen via de mobiele telefoon groeit, maar loopt sterk uiteen van land tot land: van rond de dertig procent in de VS, Groot-Brittannië en Duitsland tot 73 procent in China en zelfs 91 procent in mobiele voorloper Japan.

De IFPI constateert verder een explosieve groei van kanalen, formaten en bedrijfsmodellen: muziekabonnementen, streaming muziek, advertentieondersteunde diensten, muziek via sociale netwerksites, nieuwe marketingvormen en contentdeals met internet- en mediabedrijven.


EDITORS' CHOICE