(gezien op het Internet)
Hopeloos ouderwets en beperkt in zijn mogelijkheden. De cd, het wonderkindje uit de jaren ’80, komt meer en meer onder druk te staan nu de consument massaal voor de mp3-speler kiest.
Je hele muziekcollectie op zak. Met mp3-spelers is dat geen enkel probleem meer. De moderne mp3-speler legt de beperkingen van de cd keihard bloot. Een gemiddelde mp3-speler slaat honderden songs op, de compactdisc komt niet verder dan maximaal tachtig minuten muziek.
Door de combinatie internet/mp3-speler beschikken mensen tegenwoordig over een onuitputtelijke bron van muziek.
Nieuwe albums kopen is niet nodig meer, omdat muziek makkelijk van internet is te halen en kopietjes zo zijn gebrand.
De verkoop van cd’s daalt terwijl de digitale muziekmarkt fors groeit: de inkomsten van platenmaatschappijen uit digitale distributie stegen het afgelopen jaar wereldwijd van 380 miljoen naar 1,1 miljard dollar. De muziekliefhebber kan online tegenwoordig kiezen uit 2 miljoen (legale) songs.
Vanaf het topjaar 1991, toen de opbrengst uit cd-verkoop nog 529 miljoen euro bedroeg, bleef de omzet dalen tot 302 miljoen euro in 2004. De verkoopcijfers over 2005 worden over twee weken bekend gemaakt. Paul Solleveld, directeur van de Nederlandse brancheorganisatie van de entertainment industrie NVPI (www.nvpi.nl ) weet dat de dalende trend in cd-verkopen ook in 2005 heeft doorgezet.
,,Wereldwijd is het legaal downloaden van muziek verdrievoudigd. Dat is voor ons een duidelijk signaal. We proberen legaal downloaden te stimuleren en zorgen ervoor dat er steeds meer sites komen waar legaal downloaden mogelijk is.’’
Deskundigen zijn ervan overtuigd dat de cd zijn langste tijd heeft gehad. Solleveld: ,,Het is een beetje koffiedik kijken, maar ik schat dat over tien jaar ruim twintig procent van de omzet uit digitale downloads bestaat.’’
Volgens Piet Bakker, de mediadeskundige van de Universiteit van Amsterdam, ligt een belangrijke oorzaak van de dalende cd-verkoop bij de platenmaatschappijen zelf: ,,Het is al vaker gezegd, maar de prijs van de cd blijft te hoog. Jongeren hebben maar een beperkt budget en kunnen dat op talloze manieren uitgeven: aan telefoontjes, uitgaan en games bijvoorbeeld.’’
Digitale downloads ziet Bakker als de achilleshiel van de muziekindustrie. ,,Als je van mp3-speler wilt wisselen kom je in de problemen vanwege een ingewikkelde beveiliging op bestanden.’’
Ook Bakker ziet de rol van de cd duidelijk veranderen: ,,Ik zie als trend voor de komende jaren dat de fysieke dragers, denk bijvoorbeeld aan cd’s en tapes, langzamerhand verdwijnen. De videorecorders met banden worden vervangen door harddiskrecorders, cd-spelers worden opgevolgd door mp3-spelers. Die ontwikkeling is niet meer te stoppen.’’