NIEUWSB&W

Nationale hoortest succes

Redactie HiFi.nl | 19 november 2003 | B&W
Nationale hoorstichtingDe Nationale Hoorstichting heeft afgelopen zondag de jaarlijkse Week van het Oor afgesloten. In tien dagen tijd hebben ruim 11.000 mensen de Nationale Hoortest gebeld. Dat is vele malen meer dan het gemiddelde aantal bellers per week in de afgelopen tien maanden. De bellers hebben daarmee gehoor gegeven aan de oproep in de tv-spot van de Nationale Hoorstichting om te bellen naar 0900-4560123.

Volgens de kijkcijfers van afgelopen week heeft 75% van de 2,7 miljoen 50-plussers de tv-spot van de Nationale Hoorstichting gemiddeld vijf keer gezien. De campagne richt zich juist op deze groep, omdat dit ook de leeftijdscategorie is waarop bij veel mensen de eerste verschijnselen van een verminderd gehoor optreden. Ondanks hun slechthorendheid, negeren ze massaal de vele mogelijkheden voor gehoorrevalidatie. De mensen die hun eerste hoortoestel aanschaffen zijn gemiddeld zeventig jaar oud en lopen al vaak vele jaren rond met gehoorklachten.

Sommige kijkers hebben aanstoot genomen aan de realistische beelden van het ongeluk in de tv-spot. Van de in totaal 10 miljoen kijkers hebben 19 personen een klacht gestuurd naar de Nationale Hoorstichting, omdat ze de beelden ongepast vinden. Voor zover bekend heeft de STER 15 soortgelijke klachten binnengekregen. Al deze mensen krijgen een persoonlijke reactie van de Nationale Hoorstichting. Herman ten Berge, directeur van de Nationale Hoorstichting: "Gekozen is bewust voor een indringende spot omdat bij gehoorverlies ook de waarschuwingsfunctie van het gehoor vermindert. Het verlies van deze functie komt zelden of nooit ter sprake. Het verlies van deze functie -als je er niets aan doet- kan leiden tot levensgevaarlijke situaties. Het voorkomen van die gevaarlijke situaties is wat ons voor ogen staat. We hebben ook gekozen voor een indringende spot omdat de achterstand in gehoorrevalidatie een zeer hardnekkig en structureel probleem is. 900.000 mensen hebben baat bij een hoorhulpmiddel, terwijl slechts 450.000 mensen hier gebruik van maken."

Kinderhoortest

Tijdens de Week van het Oor lanceerde de Nationale Hoorstichting eveneens de Kinderhoortest op internet, een wereldprimeur. In 7 dagen tijd is de test 4.500 keer gedownload vanaf onderstaande website.

MERK

EDITORS' CHOICE