Confronterend
Een key-eigenschap van deze YG is de extreem eerlijke benadering van het signaal dat binnenkomt. Dat kan positief uitpakken maar heeft natuurlijk ook een duistere kant. Wie een luidspreker zoekt die minder geslaagde opnames en tweederangs elektronica met de mantel der liefde bedekt, kan beter ver uit de buurt blijven van de Carmel. Op de Carmel hoor je namelijk alles. Elk aspect van de opname en alle eigenschappen van de aangesloten elektronica. Feitelijk luister je, indien dat mogelijk zou zijn, naar het directe signaal op de output-terminals van de eindversterker. Daarom was het ook zo verdraaide lastig om versterkers te vinden die de transparantie van de Carmels niet om zeep zouden helpen met een ‘kleurtje’ of anderzijds bedenkelijke eigenschappen. Een slechte opname klinkt dan ook gewoon slecht, oftewel ‘historisch’ authentiek. De platen van de Rolling Stones hebben in deze een bedenkelijke reputatie. Maar, als de opname super is, dan weet je echt niet wat er gebeurt. Er zijn maar heel weinig systemen in de wereld die dat nadoen. Als je Just in Time draait van McCoy Tyner’s ‘Dimensions’, via een van de topdraaitafels uit de vorige eeuw, dan gebeuren er dingen die je niet voor mogelijk zou houden. Het is alleen, ahum… confronterend. Het komt dichtbij zoals het in de studio klonk en is uiterst realistisch. Het betekent weergaloos genieten om te ervaren hoe muziek in de realiteit klinkt en wat er allemaal te horen is aan stemmen en instrumenten. De Carmel is dan ook uitermate geschikt als studiomonitor. Als consument wil je op de eerste rij in een rollercoaster, of je wilt een slap, vervormd en gekleurd aftreksel van wat er in de wereld gebeurt. Dat is gewoon een keuze. Het een is moreel gezien niet beter dan het andere, maar vanuit een high-end perspectief gaat het uiteindelijk om een zo natuurgetrouw mogelijke weergave in de huiskamer. Natuurgetrouw betekent dan dat opnames die slecht klinken als zodanig worden gepresenteerd. Wat echt goed is wordt op de meest indrukwekkende manier door de Carmels voor het voetlicht gebracht.
Even pinnen
Vervolgens hebben we het prijskaartje van deze luidsprekers: een slordige €33.000. Dat vraagt om een potje met happy money, maar soms kun je in het leven beter je zin doorzetten. Gewoon twee keer slikken, niet te diep nadenken en zo snel mogelijk de pin-transactie afronden. Contactloos betalen met een mobieltje zal zelfs nog minder emoties opwekken. In het licht van de eeuwigheid worden zulke beslissingen relatief onbelangrijk. Het is dan natuurlijk mogelijk dat er na enige tijd een deurwaarder aanbelt. Meestal gaat daar wat tijd overheen en tot dat moment is de aanwezige collectie platen al diverse keren beluisterd. Je hebt dan ruimschoots van de ervaring kunnen genieten. Het is gewoon vanuit welk perspectief je de dingen benadert. Een recensent kan uiteindelijk ook maar korte tijd van iets moois genieten. Over die prijzen kun je vervolgens vanalles denken, maar vaak is die verklaarbaar vanuit de specifieke businesscase. YG Acoustics verlegt de prestatiegrens van luidsprekers weer een stukje in de goede richting. Aan hun research en tooling hangt een prijsje. Ze hebben letterlijk vele miljoenen geïnvesteerd in Duitse cnc machines. Dat vertaalt zich altijd in de prijs van producten.
Conclusie
De YG Acoustics Carmel verdient een plaats bij de allerbeste luidsprekers die er zijn. Uiteraard binnen de grenzen, die de zeer bescheiden afmetingen van deze vloerstaander dicteren. Het niveau van realisme, de haast volledige transparantie, de vervormingsvrijheid en de werkelijk fenomenale manier waarop deze luidsprekers een muzikaal event vanaf een topopname neer kunnen zetten is verpletterend goed. Randvoorwaarden raken dan de akoestiek, de plaatsing en de aansturing, maar die zijn geldig voor elke audio-set.
De innovatie achter deze luidsprekers en de extreem nauwe toleranties waarmee elk onderdeeltje wordt gemaakt, zorgen dat YG Acoustics de lat een stukje hoger legt. Het toont tegelijkertijd aan dat je heel veel moet doen om luidsprekers weer een stukje beter te krijgen. De YG Acoustics Carmel zal géén allemansvriend zijn. De extreem realistische weergave vraagt om concentratie en herkenning bij de luisteraar. Bedoeld voor muziekliefhebbers die haast volledig los zijn van allerlei opvattingen over apparatuur en weergave, maar die heel goed de vertaalslag van de realiteit naar weergave kunnen maken. Het luisteren naar muziek zoals het dicht bij de werkelijkheid klinkt, is dan de sensatie die de Carmels opwekken. Het was een ongelooflijke ervaring en ze worden hier node gemist.