(Gesponsord artikel)



Barok muziek

René van Es | 30 maart 2006

Piet Hiensch wil me graag verrassen met zijn muziek en ik popel om het te horen. Een moeilijk stuk van Vivaldi met uitsluitend cello en orgel gaat in de speler. Op veel systemen zou dit binnen een minuut vervelen, nu luister ik het stuk uit en voel me dicht bij de cello. Klagend met de trieste komiek van een clown. Dat is het gevoel dat ik meestal krijg van een cello. Kleine geluidjes in de opname vormen de onvolkomenheden die de echtheid nog eens benadrukken. De opname ruimte is te bepalen. Aanzwellend als zowel het orgel als de cello een gelijke toonhoogte gebruiken die resoneert in de opname ruimte, afnemend als beide zachter spelen en de luisteraandacht vast weten te houden door subtiliteit. Gespeeld op een oorspronkelijke piano forte speelt Jos van Immerseel een werk van Schubert in de Oude Katholieke Kerk in Delft. Onmiskenbaar is de kerk. Onmiskenbaar de kracht van een kleine piano forte die hangt tussen de vleugel en de huiskamer piano. Een herkenbare klank. De piano forte is fel en energiek. Juist daarmee kun je vaststellen hoe klankzuiver de Glenair is. Al houdt de luisterruimte de piano lager bij de grond dan hij hoort te zijn. Kijk mee in een orkestbak met de “Notenkraker Suite” van Tchaikovsky. Het orkest wijd uitgespreid in de ruimte waardoor een enorme diepte ontstaat die je meevoert in de zaal en over het podium. Waar nodig is alle vermogen aanwezig om het orkest groot en indrukwekkend neer te zetten. Een gitaarwerk van Albeniz maakt diepe indruk. De getokkelde akoestische gitaar begint zacht en voorzichtig om in een tijdspanne van minuten heel langzaam steeds heftiger te worden in volume en kracht. De spanning hangt in de lucht en ik ben haast buiten adem als het stuk afgelopen is. Het laatste deel stond zonder meer hard. Terwijl ik de indruk bleef houden dat de grenzen van de Glenair nog lang niet in zicht waren. Jammer dat het afgelopen is. Wat een schoonheid en virtuositeit komen hier naar voren.

De lieveling van Piet is Cecilia Bartoli en zij zal de luistersessie besluiten. De klassieke stem, met piano aan haar zijde, stelt enorme eisen aan de luidsprekers. Haar geweldige geluid laat zich niet zomaar vangen en gaat zwerven door de luisterruimte als de speakers een slecht fase gedrag vertonen. Met de Glenair staat haar stem als een rots. Leidinggevend aan de piano. Dwingend, eisend, schoon en zuiver. De stem is groot en vol intensiteit. Als de klok stil zou kunnen staan dan was had ik nog veel meer muziek gespeeld op deze set. Gelukkig is er een herkansing als ik de volgende zaterdag en zondag veelvuldig de Tannoy luisterruimte op de Doelen in Rotterdam bezoek. Ook daar speelt de Prestige Glenair met Chord elektronica en ook daar overtuigde de luidspreker mij volkomen. Wederom beslis ik voor mijzelf dat dit mijn geluid is. De intensiteit van live weergave. Het combineren van gevoeligheid en kracht. De overweldigende vrijheid en het volkomen gebrek aan comprimeren. Compressie is een nare eigenschap die sterk kan vermoeien.  De Glenair is als zijn Tannoy Prestige broers gemaakt voor muziek door mensen met liefde voor muziek.

 

Muziekliefhebbers


Piet Hiensch bij "zijn Tannoys"

In Piet en Marcel herken ik dat gevoel volkomen. Je moet een liefhebber zijn om je nek uit te steken voor producten die niet als broodjes over de toonbank gaan, maar waar je als verkoper over moet praten. Die je moet demonstreren en die tijd en investering kosten. Ik vind het dapper om in Wageningen zoveel Prestige modellen neer te zetten. Gelukkig weten liefhebbers de weg te vinden en schromen niet om voor een dergelijke luidspreker trein, files en asfalt te trotseren. Napratend met Piet vertelt hij over zijn muziekcollectie bestaande uit LP’s en CD’s. Over zijn vrienden en klanten die duizenden platen en CD’s bezitten. Allemaal met één doel: genieten van wonderschone stemmen en virtuoos bespeelde instrumenten. Op een installatie die daartoe de ruimte geeft. Kijk je Piet in zijn hart, dan bevat een dergelijke installatie geregeld een paar Tannoy Prestige luidsprekers. Met het up to date uiterlijk en de aanvaardbare afmetingen van een Glenair kan dat alleen maar vaker voor gaan komen. U vindt ze onder meer in bij Klankbeeld. Deze Hifi Hogeschool van Wageningen zit in de Schuylensteeg nr. 2, achter Matser Wonen aan het Plantsoen. Voor uw gemak met een parkeerterrein op slechts een steenworp afstand.


Contactinformatie
Klankbeeld hifi & video
Schuylensteeg 2
6701 AV Wageningen
(Binnen Matser Wonen)
tel: 0317 - 42 68 64
fax: 0317 - 41 86 28

E-mail: info@klankbeeld-hifi.nl
Internet: http://www.klankbeeld-hifi.nl

Informatie over Tannoy|
http://www.hnny.nl






EDITORS' CHOICE