Omdat we inmiddels toch weer lekker met een kopje koffie in de luisterruimte zitten en de klanten geholpen worden door collega Guido heeft Hans Peter nog even tijd om de rest van het assortiment door te nemen en nog wat te vertellen over de verkoopfilosofie van Hobo. Naast speakers en electronica zijn ook nog verbindingskabels nodig, hiervoor heeft Hobo diverse merken in het assortiment. 2 vooraanstaande Nederlandse merken voeren hierbij de boventoon te weten VD Hul en Siltech. Voor videokabels en wat goedkopere luidsprekerkabels beschikt men over Oehlbach, Ixos en Monster. Bij de entree staat ook nog een vitrinekast met daarin een rijk assortiment van de bekende Tivoli design tafelradio`s, een geweldig leuk en goed klinkend product zo weet Hans Peter mij te vertellen, we wachten dan ook met smart op de wekkerradio uitvoering.
Als uitbreiding op het bestaande assortiment ben ik ook druk bezig een kernassortiment hoogwaardige portable apparaten samen te stellen zegt Hans Peter. Er is veel vraag naar goede portable apparaten waarover dan ook nog ter zake kundig advies gegeven kan worden. In de al eerder genoemde vitrinekast staan ook nog hoofdtelefoons van Sennheiser, Beyerdynamic en Stax om het assortiment te completeren. Schuin achter de balie is dan ook nog 1 plank gereserveerd voor inruilapparatuur. Op de informatieve website www.hobo.nl is een actuele lijst terug te vinden met ingeruilde apparaten gespecificeerd per vestiging. Voor actieve verkoop wordt de website niet gebruikt maar er is goed te merken dat klanten door internet heel goed geïnformeerd zijn, soms beter dan winkeliers wat de boel lekker scherp houdt. Wat dat betreft deelt Hobo de ervaringen die ik reeds bij diverse andere winkeliers opgetekend heb. Alle Hobo vestigingen hebben een ADSL verbinding waardoor ze razendsnel een bepaalde brochure kunnen downloaden en vervolgens voor de klant printen. Ook komen er via e-mail veel vragen en folder aanvragen binnen waardoor het internet inmiddels een niet meer te missen onderdeel in het verkoopkanaal is.
Voor we het gesprek af ronden wil ik van Hans Peter nog twee dingen weten die een beetje met elkaar te maken hebben: hoe(veel) service verleend wordt en waarin Hobo Amsterdam zich onderscheidt van de conculega`s.
Wanneer je met service nazorg van defecte apparaten bedoelt zegt Hans Peter dan vertrouwen wij op eigen centrale technische dienst. Klanten kunnen het defecte apparaat afgeven bij Hobo en wij zorgen er dan voor dat het bij onze technische dienst gebracht wordt. Grote apparatuur zoals bijvoorbeeld een televisie wordt bij de klant opgehaald en weer afgeleverd. Normaal gesproken is het desbetreffende apparaat na ongeveer 1 week weer terug bij Hobo om afgehaald te worden. Garantiegevallen worden altijd door de importeur opgelost. De service die jij waarschijnlijk bedoelt ligt een beetje in het verlengde van de Hobo filosofie legt Hans Peter mij uit.
Wanneer een klant ons belt met een probleem aan bijvoorbeeld een a/v receiver proberen we in plaats van de boel telefonisch op te lossen gewoon op een rustig moment die dag even bij de klant langs te gaan. Dit bespaart je diverse telefoontjes over en weer en resulteert in tevreden klanten. Niet voor niets zijn we in 32 jaar van 1 naar 7 winkels gegroeid zonder noemenswaardig reclame maken. Mond op mond reclame werkt veel beter zo is ons inmiddels gebleken. Wanneer een klant na het oplossen van een probleempje een aantal dagen later een bezoek brengt aan de winkel met een flesje jenever als dank weet ik voor mezelf dat we goed bezig zijn zegt Hans Peter. Wel hebben we sinds een jaar of 15 een Hobo boekje wat drie à vier maal per jaar verschijnt met daarin een overzicht van ons assortiment en wat aanbiedingen. Vroeger was dit boekje uitsluitend af te halen in één van de vestigingen maar tegenwoordig kan het ook per e-mail aangevraagd worden.
Ons onderscheiden van de conculega`s doen we door de "unieke" Hobo formule waarbij de persoonlijke aandacht voor de klant voorop staat. Er heerst een losse sfeer en er is tijd voor een grapje. Zowel personeels als klanten hebben veel vrijheid. Alles kan zegt Hans Peter. We proberen laagdrempelig te zijn, mijn klantenbestand bestaat voor zo`n 90% uit muziek en filmliefhebbers en ongeveer 10% echte audiofielen. Hier voelen we ons als verkopers ook het lekkerst bij want het gaat uiteindelijk toch om overdracht van emotie. Hier is niet altijd een high-end set voor nodig. Vanaf zo`n 1000,- Euro is het voor ons mogelijk een set samen te stellen die in staat is de emotie over te brengen. Wat naar ons idee ook een pluspunt is is het ontbreken van min of meer branchevreemde artikelen zoals computers en aanverwante zaken. Wij zien rust en kleinschaligheid als een heel belangrijk goed binnen onze winkels. Dat dit niet alleen door de klanten positief ervaren wordt blijkt ook uit het feit dat het personeelsbestand bij Hobo nauwelijks verloop kent. Lid worden van de "Hobo familie" is iets voor jaren en dat geldt dus ook voor klanten. We zijn soepel, doen niet ingewikkeld zo kan bijvoorbeeld alle apparatuur op proef mee naar huis. De klant betaald het apparaat en wanneer het niet aan de verwachtingen voldoet kan het retour en krijgt men het geld terug. Ook hebben we in tegenstelling tot andere winkels geen koopavond maar is de donderdagavond gereserveerd voor serieus geïnteresseerde klanten die dan op afspraak van één van de luisterruimtes gebruik kan maken.
Inmiddels komen er regelmatig klanten binnen en is het aan Hans Peter deze te woord te staan omdat Guido op pad is met één van de bezorgers om 3 hoog achter een breedbeeldtelevisie af te leveren. Ik maak snel nog wat foto`s van de winkel want ik zie op mijn horloge dat de betaalde parkeertijd bijna verstreken is en ik wil niet het risico lopen een verplichte televisiecarriere te beginnen. Na een hartelijk afscheid vergezeld van de voor mij broodnodige instructies om de stad weer te verlaten draai ik reeds na enkele minuten de snelweg richting Rotterdam op. Hans Peter en Guido bedankt voor het leuke gesprek en de zelfs voor Hobo begrippen ongebruikelijke afhaalservice.
Over de winkel :
Hobo Hifi Amsterdam
Van Woustraat 66-68
1073 LN Amsterdam
tel. 020-4704387
fax. 020-6750637
e-mail amsterdam@hobo.nl
internet www.hobo.nl
Openingstijden:
Maandag: gesloten
Dinsdag t/m vrijdag:10.00-18.00
Zaterdag: 10.00-17.00