Een track die ik graag draai vanwege zijn natuurlijke ruimtelijke plaatsing en dynamiek is Springtime Coming Soon van onze eigen Nits, op hun album Omsk. In dit wat vervreemdende nummer is glansrijke hoofdrol weggelegd voor de percussieve geluiden die drummer Rob Kloet speelt. Het begint met de ‘voetstappen’ die hij maakt, waarmee hij van links naar rechts en van voor naar achter door het geluidsbeeld wandelt.
KEF Reference 5 - Kippenvelmoment
Maar dan moet het feest nog beginnen. Na ongeveer 1 minuut en 45 seconden slaat hij, diep in de achtergrond, ritmisch op een metalen pijp. De hoge, tinkelende klank is prachtig metalig. Kloet loopt hierbij voor mijn gevoel ruim tien meter achter de luidsprekers op en neer, perfect op hoogte en in de juiste verhouding tot de instrumenten om de voorgrond. Met de dubbele Woodblock waar hij even later een paar keer twee harde tikken op geeft staat hij maar ongeveer vijf meter achter de luidsprekers. Dat verschil in diepte laat zich zonder de geringste inspanning waarnemen, alsof het zich letterlijk voor mijn neus afspeelt.
Het is niet het laatste kippenvelmoment van de dag…Omdat ik in veel te weinig recensies lees wat luidsprekers doen met wrede beukmuziek (niet iedereen draait tenslotte klassiek, jazz of audiofiel opgenomen edelpop) heb ik Hecq meegenomen. Hecq is het alter ego van Ben Lukas Boysen. Onder zijn eigen naam maakt hij verrukkelijke organische ambient, maar kennelijk heeft hij een uitlaatklep voor de duistere zijde van zijn muzikale brein nodig. En dat is Hecq. Zijn album Avenger uit 2011 staat vol brute, elektronische dubstep, met gewelddadige synthesizer-erupties, knallende drums en putdiep laag. Omdat ik het front-end van deze set volledig vertrouw qua stabiliteit gaat de volumeknop lekker tot over de helft open. En man oh man, wat er dán gebeurt…
Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is stroomt de muziek op volle kracht en met een enorm volume uit de luidsprekers. Geen randje of niets eraan, volledig stressvrij. Er dwarrelt stof uit de diffusers die aan het plafond zijn opgehangen, zoveel geluidsdruk is er in het laag, maar als ik mijn hand tegen de zijkant van de luidspreker leg is daar nauwelijks resonantie voelbaar. Alle energie gaat naar de drivers. En blijkbaar ook naar de rest van het pand, getuige het enigszins verblufte gezicht van Ron, een medewerker van iEar’, die met een smile van oor tot oor binnenstormt en informeert wat dit voor geweldige muziek is.
KEF Reference 5 - Conclusie
Ik heb het denk ik al wel eens eerder gezegd: een goed ontworpen (!) full-range luidspreker is het enige model waarover je alle soorten muziek kunt afspelen zonder ook maar het geringste aan geloofwaardigheid in te leveren. Of het nu een akoestisch opgenomen klein klassiek ensemble betreft of elektronische krachtpatserij. Die stelling wordt bewezen door de KEF REFERENCE 5. Dit ultieme model in de Reference Series legt zó’n autoriteit aan de dag dat je met recht over een referentie kunt spreken.
Niet alleen qua werkwijze, maar ook qua prestaties. In combinatie met het vrijwel perfect neutrale front-end waar ze tijdens deze luistersessie aan gekoppeld waren was hun weergave groots en meeslepend, kleurrijk ook, met een enorm dynamisch bereik. Maar hun allergrootste kracht is echt hun verbluffende ruimtelijke plaatsing. In de prijsklasse van luidsprekers tussen de - pakweg - 10.000 en 15.000 euro per paar is aardig wat concurrentie. Het zijn vooral de relatief nieuwe spelers op de markt die daar nogal luid op de trom slaan. Maar als je serieus op zoek bent naar nieuwe luidsprekers in dit prijssegment zou je wat mij betreft een dief van je eigen luistergenot zijn als deze KEF REFERENCE 5 niet op je shortlist zou staan. Zéér warm aanbevolen!