REVIEW

CEC TL-51/DX-51: verbindingen (vervolg)

Jan de Jeu | 16 juli 2001 |

CEC transport in combinatie met Rotel DAC

De Rotel RDP980 DAC converteert 32, 44.1 en 48 kHz sampling frequencies waarbij gebruik wordt gemaakt van een 1 bit, 64 maal oversampling Delta Sigma conversion chip. Wederom wordt voor de verbinding gekozen voor de coaxiale Audioprism kabel..

“Let’s fall in love” zingt Diana Krall en nu CEC en Rotel van plaats verwisseld zijn klinkt het resultaat nog steeds fraai. Pas bij goed doorluisteren lijken verschillen met het eerder gebruikte koppel op te treden. Het snaaraangedreven transport brengt een stukje rust terug. “Popsicle toes” laat horen dat de elektrische gitaar van Russell Malone wat minder doortekend is en daardoor minder “bijt” heeft. Daarentegen klinken de bekkens van Jeff Hamilton aan het eind van het nummer even zinderend als in de vorige combinatie. Ook de brushes aan het begin van “I’ve got you under my skin” klinken levensecht. De piano; overtuigend, aanwijsbaar aanwezig. Alleen lijkt mevrouw Krall deze keer iets minder diep onder mijn huid te kruipen. Het voor mijn eigen installatie zo kenmerkende ruimtelijke karakter blijft ook in combinatie met het CEC transport fraai behouden.

De tenorsax van Joe Henderson klinkt mooi ingetogen in de begeleiding van Laverne Butler op het tweede nummer “I cover the waterfront” van haar in 1993 als gold cd nr. JD 91 door het kwaliteitslabel Chesky uitgebrachte “No looking back”. De stem van deze bevallige Amerikaanse zangeres klinkt mooi doortekend al blijft het iets achter bij de via het Rotel transport & CEC DAC gehoorde versie. Ook lijken de klanken minder lang uit te klinken. Op “Sunday in New York” klinkt de, nu door Chris Potter wat krachtiger aangeblazen, tenorsax overtuigend naast de in dat nummer goed loskomende Laverne. De “S”klanken van miss Butler zijn wat scherper dan ze in de vorige combinatie klonken maar toch weet “Speak low” de weg naar mijn gevoel te vinden. Percussie van Mark Sherman klinkt fraai ruimtelijk.

Op het uit 1995 daterende Ierse feestje van The Chieftains op de cd “The Long Black Veil” , RCA 74321 25167 2, waar een aantal internationaal bekende grootheden als Rolling Stones, Mike Knopfler, Sting en Tom Jones meespelen en zingen begint het derde nummer overweldigend met het geluid van drums en “Galician pipes”, aangevuld met de ijle stem van de fragiele Sinead O’Connor en de snaarinstrumenten van de Amerikaan Ry Cooder. Het karakteristieke stemgeluid van Van Morrison is te horen in het vierde nummer “Have I told you lately that I love you?” en klinkt als op de vorige combinatie. Ook het zo karakteristieke gebroken stemgeluid van Marianne Faithful in “Love is teasin’ “ klinkt niet anders.

Fado liefhebbers zullen misschien Misia kennen,een Portugese zangeres die zich een waardig opvolgster van Amalia Rodrigues toont, zij het met een totaal andere stem. De Portugese gitaar in het openingsnummer “Unicornio” van haar uit 1995 daterende cd “Tanto menos tanto mais” klinkt, net als op mijn eigen Rotel combinatie, metalig hard. Ook de stem van Misia heeft, op momenten dat zij echt uithaalt, in het hoog een onnatuurlijke hardheid die bij sommige nummers interfereert met het luistergenot. Onderling is er wat dat betreft ook geen verschil tussen de hier gebruikte combinaties wanneer zij verbonden worden door een coaxiale kabel.

Conclusie

Op theoretische gronden was voor aanvang van deze test al te verwachten dat de CEC Superlink verbinding, met zijn gescheiden kanalen, bij een vergelijk met de S/PDIF verbindingen, als de kwalitatief betere uit de bus zou komen. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn al moet gezegd worden dat het om nuanceverschillen gaat. Zeker wanneer je vergelijkt tussen Superlink en gebalanceerde AES/EBU. Dit zullen ook de verbindingen zijn die de meeste kopers in dit marktsegment zullen gebruiken. Wanneer de CEC componenten coaxiaal verbonden worden met de Rotel componenten wordt duidelijk dat de rust van het geluidsbeeld op het conto van het CEC loopwerk behoort te worden bijgeschreven terwijl de doortekening en het uitlopen van klanken eerder voortkomt uit het arsenaal van de CEC DAC. Door deze kwaliteiten twijfel ik er niet aan dat er voor beide CEC’s, ook onafhankelijk van elkaar, geïnteresseerde kandidaat-kopers zullen zijn. 

Gebruikte apparatuur

CEC CD transport TL-51 serienummer OWC 9300165
CEC DAC DX-51 mkII 24/96 serienummer 653901
Rotel CD transport RDD 980
Rotel DAC RDP 980
Densen Beat B100 geïntegreerde versterker
Densen Beat B300 eindversterker
Densen DP 01 MM phonoprint
Rega planar 3 draaitafel met vdHul bekabeling
Rega Elys element
Sonus Faber Concerto speakers
Sonus Faber fixed stands
Interlinks: Siltech SQ80 G3 en ST18, Straightwire Encore, Stratos II
Gebalanceerde interlink: Puresonic
Digitale interlinks: Audioprism, Oehlbach
Speakerkabel: Straightwire Encore
Accessoires: USM Haller audiorack, Harmonix tuning feet, rubber dempers, Audioprism Blacklight, Purist audio design system enhancer, Artspeak De Mat, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, ferriet clamps, granieten platen, Gryphon Exorcist, AH! AC noise killer, Audio Agile Clear 2 lichtnetfilters, Schaffner filter, rubber netkabels, van Medevoort polechecker, aparte audiostroomgroep


EDITORS' CHOICE