We sluiten af met de winkel van Hans Oosterwaal, Erik Paulus en Martijn Lavrijsen te Nuenen. Eigenlijk nog de meest conventionele zaak binnen dit 'Stream Team', want AudioXperience houdt zich – in tegenstelling tot de andere twee – ook bezig met 'gewone' hifi. Maar dan wel van het betere soort, ook wel high end genoemd.
Intussen heeft AudioXperience zich ontwikkeld tot de betere high end streaming-specialist, laten we het zo maar noemen. Martijn Lavrijsen licht toe hoe het zo gekomen is.
In the beginning: Linn
"Tot aan 2007 waren wij een 'normale' hifi-winkel te noemen, weliswaar gericht op het high end-segment, met bijbehorende klanten," vertelt Martijn. "Wij voerden destijds ook al het merk Linn. Die kwamen eind dat jaar – met hun revolutionaire Linn DS productlijn – als eerste met overtuigende audio-streamers met een zeer goede, intuïtieve gebruikers interface. Het was ons meteen duidelijk dat Linn met de ontwikkeling van deze producten niet over één nacht ijs was gegaan. Ga maar na: met de keuze voor de DS maakte de fabrikant ook de keuze voor het definitief afscheid nemen van de oeroude CD-speler. Om zo'n rigoureuze keuze te maken moet je wel heel overtuigd zijn van je nieuwe product."
"Vers twee is dan natuurlijk hoe je die overtuiging en het enthousiasme voor dat product weet over te brengen op de winkels en de eindgebruikers. Ook daarvan kan ik zeggen dat Linn zeer goed voorbereid die stap heeft weten te zetten. Omdat de Schotse audiofabrikant rechtstreeks aan de winkels leverde, konden er korte klappen gemaakt worden. Per land wees het merk een centrale plek aan, waar vervolgens de personeelsleden van de winkels grondig werden opgeleid. Zodoende hebben ze bij Linn veel goodwill en draagkracht weten te creëren voor een totaal nieuw product, en voor hun visie daarop", stelt Martijn achteraf vast.
We want more
Natuurlijk is er ondertussen meer op het gebied van streaming. Martijn: "Naast Linn hebben we ook Naim, nog zo'n merk dat z'n sporen in het high end-segment al ruim had verdiend alvorens nieuwe paden in te slaan. Het voordeel voor ons en onze klanten: ze kennen de betreffende merken al, weten wat ze er aan hebben en durven zo de stap naar streaming wel aan."
"Bij Naim heb je dan de meerwaarde van een bijgeleverde server, en de mogelijkheid van interne opslag en het afspelen van cd's, een aspect dat bij een bepaalde groep klanten een rol van betekenis speelde, en nog altijd speelt. Dan heb je ook nog het aspect van een gebruikvriendelijke interface. Op dat gebied valt er voor beide merken iets te zeggen. De één blinkt uit in meer bedieningsgemak, de ander in het geven van extra informatie over de muziek die je afspeelt." In dat laatste geval hebben we het over Naim, dat werkt met een online systeem. Tevens verwachten wij veel van de in 2014 te lanceren Linn Kazoo gebruikersinterface.
Beweging
Streaming is nog volop in beweging, zo geeft ook Martijn aan. "Linn en Naim hebben mooie producten op de markt gezet, maar de concurrentie zit ook niet stil en ook nieuwe spelers dienen zich aan." Martijn herkent ook de voortdurende 'strijd' tussen de meer computer-georiënteerde fabrikanten en de gevestigde audiomerken.
"Aan de ene kant heb je de merken die hun kennis meer uit de computerbranche halen en hun zaakjes zeker softwarematig goed voor elkaar hebben. Kijk naar een Sonos, maar ook een Logitech die met de overname van Slim Devices veel know-how binnen wist te halen. Aan de andere kant heb je de gevestigde audionamen, die soms al te vlug een nieuw product op de markt willen brengen, waarbij zeker softwarematig nog wel eens wat op aan te merken valt, en waarbij de toegepaste techniek nog niet voldoende doorontwikkeld blijkt te zijn. Bij ons staat voorop dat zowel het audiogedeelte als de softwarematige kant honderd procent in orde dient te zijn. Degelijkheid staat bij AudioXperience hoog in het vaandel."
Nieuwe sterren
Er zijn meer interessante ontwikkelingen op te tekenen. "Neem een merk als Simple Audio. Die proberen zeg maar aan de onderkant van deze markt iets op te bouwen. Simple Audio is opgezet door een oud-medewerker van Linn, die weet dus wel het één en ander. We zullen zien wat het gaat opleveren. Nieuw in ons assortiment is het Franse merk Devialet.
De oprichters van dit merk zijn dan weer afkomstig uit de telecomwereld. Met de Devialet D-Premier, die inmiddels de Devialet 240 heet, lijken de Fransen wel te voorzien in een bepaalde behoefte bij de klant: de behoefte van alles met één apparaat te kunnen doen. In onze winkel bieden wij de 240 vooral aan als een superversterker met digitale ingang(en). We houden nauwlettend in de gaten wat de opvolgers – in de vorm van de Devialet 170 en zijn kleinere broer, de 110 –gaan doen. En natuurlijk blijven we ook de andere merken volgen."