"Een dergelijk advies moet je wel durven geven en is heel tricky; voor het zelfde geld loopt hij naar de eerste de beste collega", zegt Frank, "maar die eerlijkheid levert meer op dan dat de koper de set aanschaft en er vervolgend nooit gebruik van maakt. Want er komt een dag dat hij zich belazerd voelt. Je moet dan zeker een team van mensen om je heen hebben staan, die hun verhaal kunnen vertellen en de filosofie kunnen uitdragen." Nou, dat kunnen ze bij Botman wel, want de zeven personeelsleden vormen een hecht team, dat al langer voor de zaak werkt en dus de klappen van de zweep in de media branche kent.
Zo verliep de omschakeling kort geleden van Botman Multi Media naar Botman Sound and Vision dan ook soepeltjes en kon het personeel geroutineerd werken aan de nieuwe uitdaging; met het nieuwe logo, zonder computers, maar nu met nog meer ruimte voor de audio producten. Een ouwe liefde, noemt Frank de uitbreiding van de Hi-Fi afdeling in de winkel. "Het is waar we ooit mee begonnen, uit liefde voor de muziek kruip je een vak in omdat je gelooft in wat je verkoopt. De liefde voor de muziek en voor al die artiesten die al decennia de meest mooie muziek maken en de drive om de klanten een zo natuur getrouw mogelijk geluid te presenteren." Hij laat me het doosje zien van de Japanse persing van Pink Floyd’s The final Cut. "Soms moet je wat langer zoeken om het perfecte geluid te krijgen", zegt hij, en legt het gekoesterde kleinood terzijde.
De rondleiding begint op de begane grond van het bedrijf, die opvalt door de uitstralende rust en de ruimte die aan merken en apparatuur wordt gegund. Het geheel is zeer ruim opgezet, slim gescheiden door de mogelijkheden die het pand biedt. Klanten kunnen wat dat betreft hun keuzes maken zonder gestoord te worden door geluiden of beelden van een andere afdeling. Mooi gedaan en goed over nagedacht! Zo is er achter in de zaak een plek ingericht voor Bose. "Een merk voor een heel breed publiek", zegt Frank; "de oplossingen die Bose bedenkt voor haar klanten spreken heel veel mensen aan die houden van bedieningsgemak, compacte producten en een strakke vormgeving."