Je kunt iets moois in huis hebben, mensen willen het horen en zien. Daartoe heeft Snijders boven een drietal luisterruimtes waarvan er één is gereserveerd voor multichannel en de andere twee voor de betere audio en voor high end. Hier staan de luidsprekers opgesteld die in de winkel maar zo mondjesmaat een plekje vinden (door ruimtegebrek). Beneden de apparatuur op schappen, boven de weergevers geschakeld via een paneel, of rechtstreeks gekoppeld naarmate de keuze specifieker of duurder wordt. Wie van de luisterruimte gebruik wil maken is van harte uitgenodigd daar te gaan luisteren met meegebrachte eigen apparatuur en graag eigen muziek. De muziekcollectie van Snijders is ruim, met de klassieke muziekwinkel inpandig zelfs zeer ruim, maar kan nooit de keuze van de klant afdekken. Luisteren mag je alleen doen of samen met een adviseur. Snijders heeft permanent drie hifi adviseurs in de winkel, daarnaast Sander Meijnster in de muziekwinkel, buitendienst medewerker Jan Smiet en John Snijders die inkoop en administratie verzorgt. John hamert erop dat zijn medewerkers cursussen volgen om bij te blijven, wat onlangs nog resulteerde in een ISF training die Fred met vlag en wimpel tot een goed einde bracht. Waardoor hij in staat is projector, plasma en LCD te kalibreren tot een correcte kleurweergave. Iets dat schromelijk onderschat wordt en waar men in de grote winkelketens liever over zwijgt vanwege gebrek aan expertise. "Snel verkocht maakt snel ontevreden, met zorg gekocht, opgesteld en afgeregeld maakt lang tevreden." De wijze woorden van Fred.
Verkopen is een vak en over dat vak heeft men bij Snijders zo de eigen opvatting. Fred en Jan-Pieter leggen samen uit: "Wat wij willen verkopen is leven met muziek in een heel brede zin. Het beleven van muziek als emotie ongeacht of dat klassiek pop of jazz is. Geen zeik hifi opnames, maar echte muziek. Dat wij samen een voorkeur hebben voor pop heeft geen invloed op de beslissing van de klant. Voor het verbeteren van de wereld moet je niet bij ons zijn. Een klant heeft bij ons alle vrijheid die apparatuur te kiezen die hem past qua budget en qua geluid. Wij vertellen geen onzin verhalen, een goed product verkoopt zichzelf. Onze taak in adviseren is de juiste set samenstellen waarin elk component excelleert doch niet soleert. De samenwerking van componenten moet leiden tot synergie. Dat kun je op papier niet aangeven en daarom besteden we intern veel tijd aan combineren en luisteren. Je treft soms een lucky shot van een set die ineens met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Die gegevens zijn voor ons van onschatbare waarde en bepalen onze meerwaarde voor de klant. Laat de klant proberen zijn muziek te beleven in onze toonzaal, dan zal hij straks in zijn woonkamer met een ultiem plezier genieten van zijn muziekcollectie. Wij verkopen liever geen hifi, wij verkopen gereedschap voor muziekbeleving. Vanaf 500 euro voor een miniset tot de top. Weet je, als ik zoals pas een ouder echtpaar een demo geef, daarna die mensen volstrekt gelukkig de winkel uit zie gaan met hun miniset, dan weet ik dat ik een echte muziekliefhebber heb getroffen. Ook al is het budget klein. Voor ons is een klant een KLANT. Vandaag, morgen en overmorgen. Niet voor niets hebben we een heel trouwe klantenkring opgebouwd sinds de winkel hier in 1971 opende. Klant blij, wij blij, zo werkt dat hier. Onze manier van verkopen is wel eens vreemd voor nieuwe klanten.
Toen je net binnenkwam kreeg je de kwinkslagen om je oren, dat krijgt een klant vaak ook, daarna, als het ijs gebroken is, gaan wij serieus praten over wensen en eisen. Met de nadruk op “wij” waarmee we bedoelen de adviseur en de klant samen. Met humor en met volop de mogelijkheid tot vragen en het verduidelijken van techniek. Voeten op de grond en nuchter, geen prietpraat. Niet elke klant stelt die aanpak op prijs, daarom hebben we collega’s in de branche. Men wil soms met mystiek en opsmuk omgeven worden en tja, dat kunnen en willen we niet. In ons streven naar open en eerlijk zijn, onze tweede natuur hoop ik, realiseren we ons nog een uitspraak: “Ervaring maakt arrogant”. Je kwam net binnenlopen met een CD speler onder de arm van 1600 euro. Realiseer je je wel eens hoeveel geld dat is voor iemand die gewoon muziek wil horen? Wij proberen ons dat wel steeds te realiseren. “Ervaring maakt arrogant” daar bedoelen we mee dat we dagelijks omringt zijn door dure apparatuur en dat zoiets al snel leidt tot het uit het oog verliezen van de prijs van iets. Wat wij zoeken is apparatuur die ongeacht het notabedrag zijn geld waard is en in overeenstemming met, liefst boven, het prijskaartje presteert. Een merk kan nog zo’n reputatie en naam hebben, als wij het de aankoopsom niet waard vinden komt het niet in de winkel. Ook een vorm van arrogantie, maar we denken een gezonde vorm."
Met een meetinstrument op tafel waarmee een set afgesteld kan worden, maar dat totaal niet in staat is muziek te beleven zoals wij mensen kunnen, keren we terug naar het thema waar het allemaal om begon. De muziek zelf. Een enorm succes is de verkoop van LP’s gebleken in het winkeldeel van Sander. Iets wat Sander totaal niet had verwacht. Dat succes zet zich voort en Snijders Hifi zal onder andere platen gaan afnemen van Speakers Corner. De LP collectie klassiek die Sander onder de hoede heeft, en waar hij bovendien ontzettend veel van weet, is in CD omvang nog veel indrukwekkender. Om dat allemaal weer te kunnen geven stap je naar Fred, Erik of Jan-Pieter. Geef ze maar gerust de ruimte en luister naar hun verhaal. Zij luisteren naar de klant en daarnaast, vergeet dat niet, luisteren ze naar muziek. “Muziek, geen zeik hifi opnames”, zoals Fred het fijntjes uitdrukte.