REVIEWCyrus

CD6SE

René van Es | 12 januari 2011 | Cyrus

De CD-speler is nauwelijks ingewikkelder om te bedienen. Een aan/uit knop en de gebruikelijke toetsen op de voorkant. Liefst pakt u natuurlijk de afstandsbediening. Op de achterzijde vinden we een dubbele analoge uitgang en slechts één enkele digitale uitgang, een optische S/PDIF variant. Jammer dat een coax aansluiting ontbreekt. De MC-bus en de netstekker ontbreken natuurlijk niet. De CD6 SE is een slotloader.

De CD duw je een stukje in de gleuf en de CD6 SE trekt hem verder naar binnen. Bij het uitnemen van de CD maakt Cyrus het moeilijk. De CD komt naar buiten, dan moet je hem grijpen, want hij schuift direct weer een klein stukje naar binnen. Net genoeg om het pakken lastig te maken zonder vingers op de CD te zetten. De groene display is eenvoudig en laat slechts de hoognodige informatie zien. Net als het duurdere CD Xt SE loopwerk is de Cyrus kritisch op de CD-kwaliteit en moet de CD aan de Red Book standaard voldoen. Een gratis CD met meer minuten muziek dan bij het ontstaan van de CD mogelijk was, wordt niet afgespeeld. Cyrus heeft de hard- en software voor de spelers zelf ontwikkeld, gedreven uit onvrede met OEM standaard servo software, die ontwikkeld is voor multifunctionele toepassingen en niet dedicated voor muziekweergave op hoog niveau. Bij het schrijven va de code heeft Cyrus zich strikt gehouden aan de voorschriften. Het resultaat is erg goed, maar met genoemde haken en ogen. Rest nog aan te geven dat de speler net wat meer signaal afgeeft dan de norm, namelijk 2,1 Volt en dat de uitgangsimpedantie slechts 50 Ohm is. Past dus op elke versterker.

Opstelling

Cyrus geeft aan dat de 6 XPd en de CD6 SE een plekje behoren te vinden in een niet te grote huiskamer om met voldoende volume te spelen. Daar houd ik mij braaf aan. Mijn kleine ruimte heeft standaard een paar Ruark Sabre III monitors op stands. Voor de Cyrus plaats ik geen netfilters of iets dergelijks. Een heel gewoon netsnoer is voldoende. Tussen de speler en de versterker komt wel een heel mooie interlink, die is gemaakt bij Hanze Hifi in Zwolle. Miezerig dun, heel betaalbaar en erg goed voor het geld. Luidsprekerkabel kreeg ik meegeleverd in verband met de afwijkende stekkers, het is Transparent The Wall. Meer is niet nodig, nou ja, een digitaal kabeltje naar de TV-decoder en iets vergelijkbaars aan een Wadia iPod dock. Dit keer geen subwoofer aangesloten, die is in deze opstelling namelijk niet nodig en zou het geheel onnodig duur maken. Cyrus heeft zelf fraaie rekken om de apparatuur in te plaatsen, daar moet je van houden. Ik zette de spullen gewoon op een tafeltje.