REVIEWNaim Audio

Cee Oo Twee

Rob van Ginneken | 24 december 2008 | Naim Audio

Met een dergelijk eigenzinnig karakter, een verbruik van pakweg één op vijf en de CO2 uitstoot van een stadsbus scoort de nieuwe Bentley weliswaar geen punten in de milieuwereld, maar de autoliefhebber bekijkt en beluistert het met kippenvel. Want de twaalfcilinder klinkt ook fenomenaal. Het ene moment zoef je fluisterstil voort, het volgende lijkt er een zwaar gedempte racemotor te ontwaken. Zijn techniek is bijpassend geavanceerd.

Bentley Continental Flying Spur Speed
(Foto: Bentley)

Om dat geweld aan de weg te brengen, is vierwielaandrijving standaard. Ook de vering doet computergestuurd zijn werk en de schokdempers kun je na een druk op de knop via het infotainment beeldscherm naar eigen smaak afstellen. Samen met de enorme Pirelli P-Zero Rosso sportbanden zorgt het ervoor dat de Speed ondanks zijn vervaarlijke overgewicht ook bochtenweggetjes met smaak verslindt.

Waarbij gas loslaten voor de bocht telkens een diep rommelend geluid in het uitlaatsysteem oproept. Een getemde echo van zijn verre racevoorvaderen. Die overigens niet eens durfden te drómen van zoiets als zijn futuristische carbon remschijven. Enorme ‘stoppers’. Het past allemaal bij een gespleten persoonlijkheid waarbij zelfs die van Dr. Jekyll en Mr.Hyde in het niet zinkt.

Bentley Continental Flying Spur Speed
(Foto: Bentley)

Stap in zijn interieur en je waant je ergens in de negentiende eeuw in het centrum van Londen in zo’n chique gentlemen’s club. Clubfauteuils, veel hout en uitzicht op de open haard. Maar dan in een 21e eeuwse setting. Met zacht leder beklede stoelen met ingebouwd massagesysteem, fraaie stiksels, handgeschuurd aluminium, pianolak interieurpanelen, chroom accenten, een Breitling klokje. Lederkleuren, houtsoorten en alle mogelijk ander details kun je in hoge mate zelf kiezen. En de geluidsinstallatie wordt voor aflevering geheel naar wens ingesteld, inclusief de zenders in de favoriete volgorde.

MERK





EDITORS' CHOICE