In de loop van de tweede week gebeurd het ineens. Ik kom thuis van een normale werkdag en wat is er dan lekkerder dan even te ontspannen met wat goede muziek voor het eten.
Eén van mijn favoriete CD’s, Bossa Nova van Anna Caram verdwijnt in mijn Duson CD-speler en wat er dan gebeurd… Plotsklaps staat alles op zijn plaats. De baslijnen van deze prachtige volbloedig klinkende CD staan als een huis en laten de fundamenten van onze woning letterlijk trillen. Niet dat het volume zo abnormaal hoog staat (ik luister eigenlijk zelden op een hoger volume dan dat ik het in werkelijkheid ‘live’ ervaar) maar de impact en echtheid van de klankkleur in het laag heb ik nog zelden zo realistisch gehoord. De stem van Anna klinkt dan weer melancholiek, dan weer vrolijk en het hoge tonen bereik heeft precies de juiste mengeling tussen een koperachtig en zilverige klank. De definitie van het totale frequentiebereik is gewoonweg enorm evenwichtig. Niets treed op de voorgrond en niets wordt te soft of week. Snelle pulsachtige geluiden (castagnetten, akoestische gitaren) worden schitterend met hun bijbehorend klanklichaam afgebeeld. Het ruimtebeeld is enorm breed, tot ver buiten de luidsprekers en alles staat totaal los van elkaar met erg veel lucht tussen de instrumenten.
Luisteren
Het gehoormatige tijd en fase gedrag van deze kabel is echt erg goed. Diepte is heel mooi hoorbaar, meters verder als de referentiekabel Siltech 4/56 II. Deze vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk want de 4/56 II is buiten de lagere prijs van een veel oudere Siltech generatie. Ook bijzonder is dat deze kabel de hoogte afbeelding sterk verbetert. De verschillende prachtig opgenomen saxofoons op deze CD laten allemaal hun werkelijke afmetingen horen. Ook de andere CD’s die ik heb gebruikt laten de verschillende eigenschappen van de kabel meer of minder naar voren komen. Het Pie Jesu op het Requiem van John Rutter laten een metersdiep schitterend geplaatst koor horen met ietsje rechts van het midden Sopraan Nancy Keith. Het hooggeplaatste orgel vormt met zijn afgronddiepe pedaaltonen een stevig fundament onder dit nummer met zijn lijfelijk voelbare akoestiek. Schitterend.
Iets anders nu. Andreas Vollenweider neemt ons mee voor een reis door allerlei landen en het is een mooie reis. Het ene akoestische landschap wisselt het andere in snel tempo af. Resolutie en oplossend vermogen zijn hier top. De klanken dansen gewoonweg uit de luidsprekers. En zo gaat het maar door. Iedere opname profiteert in ruime mate van zo’n grote kabelverbetering. Zelfs oude opnamen van bijvoorbeeld Queen zorgen voor een duidelijk betere doorluisterbaarheid van het geheel en beter te volgen teksten. Moet ik nog meer zeggen?!
Echt weer eens een weergave die kippenvel bezorgt, heerlijk gewoon. Om de Forbes lake in te kunnen schalen heb ik ook enkele andere top interlinks aan laten rukken waaronder de monitor III en IV van NBS en de Siltech FTM4-gold. Voorwaar geen kleine jongens maar er is er niet één die ook maar echt in de buurt kan komen. De NBS’sen zijn wat meer gesloten met wat minder oplossend vermogen en zelfs de befaamde FTM4-gold haalt niet het niveau van de Forbes lake. Net wat minder vloeiend en ontspannen is hier het parool. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de keten waarin een kabel wordt opgenomen maar eigenschappen als de fijnzinnigheid, de enorme ruimtelijkheid, afwezigheid van welke vorm van microvervuiling dan ook en de prachtige volle en open klankbalans maken deze kabel tot een high end topper van het zuiverste water met maar weinig echte concurrentie.
Conclusie
De prijs van hetgeen hier aangeboden wordt acht ik naar mijn inziens volledig in balans met de prestaties. Het product is duur maar ook duurzaam gebouwd met gebruikmaking van de beste aanwezige materialen. Bovendien is het van kabels waarin een goede kwaliteit zilver is toegepast bekend dat ze met het verstrijken van de jaren steeds beter gaan klinken.
Een absoluut topproduct en een persoonlijke aanbeveling.
Gebruikte apparatuur MC-Systems M3 (1e generatie) luidsprekers Gebruikte CD`s Ana Caram - Blue Bossa |