Luisteren
Wat hier gebeurt is ongelofelijk. Het geluidsbeeld heeft veel meer (ja, echt veel meer) ruimte en diepte en is zo’n 1.5 meter breder dan voorheen. Alsof je van een kleine naar een grote zaal verhuist. De muziek klinkt makkelijker en helderder. Sprankelend hoog en een fluweel soms mysterieus midden. Laag is voldoende vol en strak, maar zou een fractie strakker kunnen. De klank van instrumenten is zoals ze horen te klinken. Details worden een fractie meer naar achteren geplaatst doordat de diepte in het beeld is toegenomen. Hierdoor leek het in eerste instantie dat de detaillering minder was geworden. Niets is minder waar. De details staan nu op hun plaats. Een tik tegen de kast van de gitaar komt nu vanaf de plek waar de gitaar staat. Uitsterven van klanken is moeiteloos te volgen. De ambiance en zaal acoustiek is veel meer aanwezig dan voorheen. Ik kreeg soms de indruk naar een volmaakt holografisch beeld te luisteren waarin je de sigarettenrook bijna kan ruiken.
Patricia Barber Cafe blue is zo’n cd die ik dankzij deze kabel volledig heb herontdekt. Op Track 1 is het vel van de trommel duidelijk hoorbaar en zit er veel lucht in de stem. Op track 8 is de galm van de zaal, de bas en het uitsterven van de klanken moeiteloos te volgen en openbaard zich een diep beeld. Track 9 is in een holle ruimte opgenomen met veel echo. Het gevoel bekroop me in de zaal aanwezig te zijn. De bas klinkt prachtig en het glijden over de snaren is volledig te volgen. Als ze na 3.50 minuten steeds hoger gaat zingen valt de ademhaling op. De percussie klinkt steeds harder en dynamischer en tot slot is de drum aan het eind van het nummer naast hoorbaar ook voelbaar.
Voor mij een nieuwe cd is die van Sjako op Turtle Records. Wat kunnen die jongens uit Hilversum toch goed opnemen. Op track 3 is de percussie prachtig links geplaatst en klinkt het heel erg los en luchtig. Ook hier valt op hoe mooi je de klanken hoort uitsterven in de ruimte. Track 5 overtuigt door een voelbare basdrum en de gitaar met distortion aan. Gehele nummer klinkt lekker enthousiast met een prachtige phase & rhythm. Track 10. De gitaar met wederom de gebruikte distortion effecten vult de kamer. De backhand van de drummer hoor je van ver aankomen en rolt de kamer binnen. Dit is genieten.
Tot slot de uitvoering van Mahler 8. Dit staat garant voor klassiek vuurwerk.
Voor deze uitvoering is gebruik gemaakt van diverse koren waardoor er al gauw 500 man op het podium staat. Het koor heeft veel ruimte om zich heen, waardoor de diverse personen onderling te onderscheiden zijn. Op het slot nummer geeft het orgel druk in het laag. De pauk in ronduit indrukwekkend.
Samenvattend
Wederom heeft Siltech mij overtuigd van hun kwaliteiten. De LS-80 G3 luidspreker kabel is er een om te zoenen en daarna weer snel aan te sluiten. De kabel heeft een erg mooi helder, breed, ruimtelijk en gedetailleerd beeld.
Het laag, maar dat is persoonlijk en afhankelijk van de gebruikte speaker, zou een fractie strakker kunnen. Overigens dit met de Siltech Jumpers weer niet het geval omdat het laag dan wat smaller is. De kabel is overigens ook in bi-wired versie leverbaar. Een absolute aanrader.
Gebruikte apparatuur Cdspeler: Krell KAV-250cd |