Tijd om te compenseren
Het doel van Trueplay is zo goed mogelijk die ‘kameref-fecten’ te identificeren en ze te compenseren. Dat compenseren is mogelijk omdat de Sonos-speakers geen domme luidsprekers zijn, maar apparaten met heel wat hightech aan boord. De theorie gaat als volgt: je hebt de klank van de speaker (S) die samen met de kamereffecten (K) de klank vormt die je oren bereikt (O). Of anders gesteld, S+K=O. Maar K is ongewenst, want eigenlijk gaat het hier om vervorming. De oplossing is de klank van de speaker zo aan te passen dat het proactief de kamereffecten tegenwerkt. Om het mathematisch uit te drukken: je krijgt dan S+(-K)+K=S=O. Wat de speaker uitstuurt, hoor je. De Sonos-speakers kunnen dat omdat ze digital sound processing bevatten die de luidsprekers in de PLAY-speakers heel gericht kunnen aansturen.
Klinkt dat allemaal bijzonder ingewikkeld? Nou, dat is het ook. Gelukkig hoef je als muziekliefhebber je helemaal niet te verdiepen in algoritmes die kamereffecten wegwerken. Dat hebben de ingenieurs van Sonos reeds voor je gedaan. In de praktijk is Trueplay toepassen bijzonder eenvoudig. Het is een klus dat per speaker een minuut of twee in beslag neemt. Wat zeker niet teveel is, want het
Waarom enkel Apple?
Maar er stelt zich een probleem: er zijn veel smartphone modellen op de wereld. Meer dan je denk zelfs, want bij veel Android-telefoons zijn er op wereldvlak meerdere versies van hetzelfde model. Op papier lijkt er bijvoorbeeld maar één Samsung Galaxy S5 te zijn, in realiteit kan die telefoon net andere hardware hebben in Europa dan in de V.S. Sommige populaire apparaten worden ook in verschillende loten gemaakt, bij verschillende fabrieken, en soms aangepast aan wensen van operatoren. Ook daardoor kan er wel eens verschillende hardware (zoals een microfoon) opduiken. Bij Apple is er heel wat minder variatie. De ene iPhone 6 is heel gelijkwaardig aan de iPhone 6 van twee maanden later en een continent verder. Vandaar dat Sonos in eerste instantie enkel een Trueplay-
Misschien dat in een latere fase bepaalde populaire Android-toestellen ook inzetbaar zullen zijn voor een Trueplay-meting, aldus