Hoewel ik de man enkele malen kort heb gesproken tijdens diverse audioshows, is dit de eerste maal dat ik een langdurig gesprek met hem voer. De meeste lezers zullen zijn verhaal kennen. Hij heeft jarenlang gewerkt voor het Britse Bowers and Wilkins waarbij de Nautilus ongetwijfeld de bekendste luidspreker van zijn hand is. Hij vertelt me dat toen hij wegging bij Bowers and Wilkins, hij er aanvankelijk vast van overtuigd was dat hij verder zou gaan als ontwerper van actieve studiomonitoren.
Hij startte allereerst met het ontwerpen van eigen luidsprekerunits maar liep al snel tegen het probleem aan dat er geen enkele fabrikant te vinden was die bereid was om deze unieke units in, voor hun begrippen, kleine aantallen te produceren. Toen hij bijna op het punt stond om de gedachte aan een eigen luidsprekermerk op te geven, sprak hij er over met Philip Guttentag, de toenmalige distributeur van Bowers and Wilkins in Zuid-Afrika. Hij wist Philip er van te overtuigen om samen met hem het bedrijf Vivid Audio te beginnen en tot op de dag van vandaag vindt de productie van Vivid luidsprekers nog steeds plaats in Zuid-Afrika.
Tegelijkertijd trad hij, met de gedachte aan actieve studiomonitoren in het achterhoofd, als consultant in dienst bij het Engelse bedrijf Turbosound dat PA luidsprekers ontwierp. Het bleek een win/win situatie voor beide partijen. Laurence Dickie kreeg zijn eigen werkplaats waar hij niet alleen voor Turbosound, maar ook voor Vivid Audio kon werken. Zijn ultieme doel was om het specifieke karakter van de basweergave van voor de professionele markt ontworpen luidsprekersystemen te integreren in de verfijnde High End luidsprekersystemen waar hij zich tot op dat moment mee bezig had gehouden. De verworven inzichten implementeerde hij in de Ghia luidsprekers en van diezelfde kennis heeft hij gebruik gemaakt om de Vivid B1 op te tillen naar de B1 Decade Limited Edition luidspreker.
Uiterlijk lijkt het misschien alsof de aanpassing zich beperkte tot de toevoeging van tweeter bescherming, magnetische grilles aan voor- en achterzijde en het puur op esthetische gronden vervangen van de rechte baffle van de originele B1 door een rond lopende baffle (met een lagere diffractie), maar er blijkt meer te zijn aangepast. Zo heeft Dickie voor het optimaliseren van de laagweergave de magneet van de unit verplaatst van een positie achter de voicecoil naar een plek direct rondom de voicecoil en heeft hij, als gevolg van die beslissing, eveneens het filter aangepast. Dit resulteert in een opener weergave met een grotere stage en een vollere, vaster klinkende basweergave met meer definitie. De veranderde basweergave was alleen mogelijk met het veranderen van de vorm van de poorten. Ook het hoog en midden heeft een weergaveboost gekregen door de veranderde plaatsing van de magneten van de desbetreffende units.
Verder is de behuizing nu uitgevoerd in een sandwich van hetzelfde glassfiber materiaal dat ook in de Ghia serie wordt gebruikt. Daardoor is de speaker niet alleen lichter geworden maar is eveneens de rigiditeit toegenomen. Op mijn vraag of hij nog een nieuwe luidspreker in de pijplijn heeft, antwoordt Dickie dat hij altijd bezig is met nieuwe ontwikkelingen maar dat er momenteel nog geen concrete plannen zijn voor een uitbreiding van de serie.
Nadat Turbosound overgenomen was door een grote derde partij moest Dickie zijn R&D activiteiten in dat bedrijf stoppen en was hij gedwongen om de laatste 18 maanden iedere zes weken telkens voor een korte periode af te reizen naar Zuid-Afrika om daar door te kunnen gaan met zijn werk. Inmiddels heeft die derde partij Turbosound opgeheven, is het oude pand vrijgekomen, heeft Dickie dat pand kunnen verwerven en is hij nu bezig om daar opnieuw een R&D afdeling te installeren. Met als groot voordeel dat hij in het vervolg zal kunnen werken op korte afstand van zijn thuissituatie, dicht bij zijn vriendin en zijn twee kinderen.
REVIEWAudioXperience
Laurence Dickie
Jan de Jeu |
12 november 2015
| Vivid Audio
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 04 november 2015