Ik heb de Revox Joy S119 mkII voornamelijk in mijn kantoor beluisterd, waar hij via AudioQuest CV-4 luidsprekerkabels werd aangesloten op mijn KEF LS50’s. De S119 heeft een verrassend krachtige Klasse-D versterker van 2x60 Watt aan boord. Daarmee wist hij mijn grote luidsprekers in de woonkamer weliswaar zeer geloofwaardig aan te sturen (wat een dikke aanbeveling is!), maar de combinatie met luidsprekers in de prijsklasse van de LS50 ligt nu eenmaal een stuk meer voor de hand. Bovendien luister ik toch zo’n zeven uur per dag op mijn kantoor naar muziek.
Ik gebruikte mijn trouwe Squeezebox Touch om zowel de analoge als de optische en coaxiale ingangen te testen (allemaal vlekkeloos…) en via een AudioQuest Cinnamon werd de USB ingang gebruikt (ging ook perfect…). De Joy S119 mkII kan PCM-bestanden met een bitrate en samplingfrequentie tot 24bit/96kHz verwerken. DSD is niet voorhanden. Dat lijkt in de moderne, vooral door marketing gedomineerde resolutie-race een beetje mager, maar zeg nu eerlijk: hoeveel HiRes PCM bestanden van 24/192 of meer en hoeveel DSD bestanden denk je zelf te gaan gebruiken? Juist… En daarmee zijn we aangekomen bij één van de functies van de Joy S119 mkII die tot nu toe een beetje buiten beschouwing is gelaten. De naam Network Receiver geeft namelijk aan dat je er ook via je netwerk muziek mee kunt afspelen. De S119 heeft daarvoor een volledige UPnP/DLNA audiostreamer en een internet radiomodule aan boord. Het is verstandig om van tevoren met je hifi-dealer te bespreken op welke manier (en vooral met welke NAS) je de S119 wil gaan gebruiken, want hij kan zorgen voor de optimale instellingen van je Synology of QNAP opslagapparaat.
In de praktijk is de UPnP streamer binnen de beperkingen van dat protocol gewoon prima te gebruiken, maar als je net zoals ik een erg grote muziekcollectie op je NAS hebt staan loop je tegen een paar kleine aandachtspuntjes aan. Zoeken naar een album of artiest gaat via de optionele S208 nogal omslachtig en langzaam, daarvoor kun je dus beter de app gebruiken. Op het scherm van je telefoon of tablet gaat scrollen echt een stuk handiger, al mist ook daar, naast je lijst van files, zo’n alfabet waarmee je direct naar een andere letter kunt springen. Niet onoverkomelijk, maar het moet wél gemeld worden vind ik. Revox heeft er ook voor gekozen om geen integratie met online streamingdiensten als Spotify en Deezer aan te bieden. Dat klinkt onlogisch, maar ze hebben daar een perfecte verklaring voor: zo’n licentie is relatief duur en softwarematig niet eenvoudig te implementeren. Aangezien de meeste gebruikers deze diensten ook al op hun computer, smartphone of tablet gebruiken heeft de S119 genoeg andere mogelijkheden om muziek van deze diensten weer te geven. Denk daarbij aan Bluetooth AptX of USB (via de desktop-app van de muziekdienst). Zo heeft de gebruiker bovendien altijd de allernieuwste versie van de player-app voorhanden. Al met al een zéér verdedigbare keuze. Wat ik wél jammer vind (en wat ik ook als tip aan Revox heb teruggekoppeld) is dat in de internet radiomodule een zoekfunctie ontbreekt. Dat vind ik echt een gemis en ik hoop dat dit bij een nieuwe softwareversie nog eens wordt toegevoegd.
Klank
De Revox Joy S119 mkII ontpopte zich al snel tot een buitengewoon muzikale partner, die een krachtige en enthousiaste weergave combineert met een detailrijke en ruimtelijke klank die een prettige warmte had. Mijn LS50’s waren er in elk geval erg blij mee en ik heb tussendoor regelmatig even het werk neergelegd om naar muziek te luisteren. Ik kón gewoon niet anders… Een opname die ik graag gebruik om vast te stellen hoe een speler omgaat met HiRes met een bovengemiddelde opnamekwaliteit is de 24/96 versie van ‘Cartography’ van Arve Henriksen op het ECM label. Op dit spannende en gelaagde album waarop andere Noorse jazz-grootheden als Audun Kleive (drums) Eivind Aarset (gitaar) en Jan Bang (soundscapes) te horen zijn maakt zelfs David Sylvian in twee tracks zijn bronsgestemde opwachting. En ik moest toegeven dat de Joy S119 mkII mijn toch niet kinderachtige Peachtree Decco65 met twee vingers in de neus het nakijken gaf. Meer micro-detail, dynamiek, ruimtelijkheid en klankkleur waren mijn deel. Ook met mooie klassieke opnames viel het grotere beeld en de toegenomen klankrijkdom op. Met minder goede opnames (het nogal schel klinkende album Blaze Of Glory van Joe Jackson bijvoorbeeld) liet de Joy S119 mkII zich van zijn mildste kant zien. Ik kon goed horen dat de opname eigenlijk niet deugt, maar ik kon me desondanks volledig concentreren op de geweldige muziek. Een belangrijk pluspunt.
Onder de streep
Gedurende de recensieperiode kwam ik geleidelijk tot het inzicht dat de Revox Joy S119 mkII vooral bedoeld is als het hart van een moderne geluidsinstallatie waarin zowel analoge als digitale bronnen aanwezig zijn. Dat kan een complete set van het eigen merk zijn, waarbij je gebruik kunt maken van allerlei extra faciliteiten in de bediening, maar ook op zichzelf is de S119 als (digitale) receiver een begeerlijk apparaat dat zijn adviesprijs van 2000 euro zowel qua klank als functionaliteit volledig waarmaakt. De optionele S208 afstandsbediening is met zijn prijs van 450 euro niet goedkoop, maar hij biedt met zijn flinke kleurendisplay en tweeweg-communicatie met de Joy componenten absoluut een meerwaarde. De app alléén is naar mijn ervaring namelijk niet altijd toereikend. Want hoe zet je de S119 zachter als je een telefoontje binnenkrijgt op het enige apparaat waarmee je hem kunt bedienen? De ingebouwde netwerkspeler mist een paar niet-essentiële functies die je met een losse streamer wel hebt, en je moet hem daarom denk ik meer zien als een toegevoegde feature die complementair aan de eigen muziekbronnen gebruikt kan worden. Als je dat in de gaten houdt noteert de S119 onder de streep gewoon een uitstekende score.
Prijs
Revox Joy S119 mkII € 2.000,-
Revox S208 € 450,-
www.revox.com