HI-VISITKharma

Omega-F Driver

Kharma is jaren geleden al begonnen met het ontwikkelen van nieuwe drivers met een speciale carbon conus, maar met de ontwikkeling van de nieuwe Omega F-driver zijn nu alle componenten van de driver aangepakt. De eigen luidsprekerunits van Kharma die we al kennen debuteerden in de Elegance-lijn.

Kharma kreeg de afgelopen jaren steeds meer moeite met de continuïteit in de productie en in de kwaliteit van de tot dan toe gebruikte keramische units van Ceratec, wat leidde tot een ouderwets staaltje technisch ondernemerschap dat we in de hifi vooral in de late jaren ’60, de jaren ’70 en de vroege jaren ’80 tegenkwamen: “Als de huidige leveranciers niet aan onze eisen kunnen voldoen bouwen we zelf wel iets.” Dat is nogal wat voor een niet al te grote Nederlandse luidsprekerbouwer, maar het resultaat - de Super Carbon unit in meerdere diameters - oversteeg alle verwachtingen.

De meest spraakmakende hiervan is de Omega 7 driver. Voor het nieuwe Enigma Veyron systeem zijn echter twee compleet nieuwe Omega-F drivers ontworpen. Een 7 en 11 inch unit, die ook toepasbaar gaan worden in toekomstige Exquisite modellen. Vanwege de hoogwaardige kwaliteit zullen deze voorbehouden blijven aan de Veyron en Exquisite lijn. Nu had Charles eenvoudigweg een traditionele luidsprekerunit kunnen ontwerpen met een Super Carbon conus van 11 inch, maar het bloed kroop andermaal waar het niet gaan kan. En zo ontstond het wilde idee voor een luidsprekerunit met een volledig metaalvrije aandrijving.

De Omega-F Driver, zo vertelde Charles, heeft een korf van carbon, een conus van carbon en een spreekspoelhouder van carbon (okee, de spreekspoel is nog wél van metaal, maar ook dáár wordt aan gewerkt) en nu dus een magneet die geen metaal meer bevat en waarvan de magnetische polariteit ook nog eens zó gericht is dat het rendement optimaal kan worden benut. Dat was het moment waarop ik vroeg of hij het nog een keer wilde herhalen, omdat ik vrijwel meteen inzag wat daarvan het gevolgen zou kunnen zijn: het einde van het verschijnsel eddy-current.

Even een beetje techniek, met uw welnemen: In de ‘motor’ van een luidspreker treden door het samenspel van bewegende elektronen en magnetisme die de spreekspoel in beweging brengen allerlei wervelstromen op in de metalen delen van de unit, die frequentie-afhankelijk zijn en een negatief effect hebben op de weergave omdat ze vervorming introduceren. Door deze eddy-currents te elimineren krijg je een veel schonere en preciezere geluidsweergave. In combinatie met de Super Carbon conus levert dat dan weer een laagweergever op die moeiteloos in een tweeweg-systeem zou kunnen worden ingezet omdat hij nog lang niet in zijn opbreekfrequentie zit voor de tweeter het stokje overneemt. De ontwikkeling van de F-drivers was bedoeld voor het Veyron systeem, maar speciaal voor de beurs in München werden ze geïntroduceerd in de Exquisite Midi Grand.

Enigma Veyron
De naam Veyron is al een paar keer gevallen, maar waar gaat dat dan over? Aan de wand van de luisterruimte in het MOC hing een levensgrote banner met daarop een luidsprekersysteem dat ik nog niet eerder bij Kharma was tegengekomen. De naam: Enigma Veyron. De naam Enigma is goed gekozen, want tot aan de introductie van het systeem (die waarschijnlijk in augustus gaat plaatsvinden) is er nog heel weinig over te vertellen, en wat ik erover hoorde moet nog even onder de pet blijven. Maar neem van me aan dat dit op alle vlakken het meest extreme en allergaafste luidsprekersysteem is dat Kharma ooit gebouwd heeft.

Even een teaser: het is een actief vijfweg-systeem met volledig nieuw ontwikkelde externe voor- en eindversterking, vier met diamant ontkoppelde subwoofers per kant, een speakerbezetting die bestaat uit de nieuwe, metaalvrije Omega-F units voor het laag en lage middengebied, en een bloemvormige mid-hoog unit die Kharma Lotus gaat heten en die bestaat uit vier diamanten middentoners en vier diamanten tweeters die samen een perfecte puntbron vormen. Mag ik alvast een plaatsje reserveren voor de introductie later deze zomer?

MERK





EDITORS' CHOICE