Audion Silver Night Limited 20th Anniversary

Jan de Jeu | 14 december 2014

Deze  single ended versterker behoort tot de vijfde generatie geïntegreerde versterkers van het Silver Night type. Het origineel werd gelanceerd in 1987. Hij is afgesteld op 8 Ohm en levert 2 maal 7 Watt in klasse A. Intern kan de versterker eventueel ook worden omgezet naar 4 Ohm.  Als eindbuizen worden twee 300B exemplaren van JJ ingezet, terwijl in de voorversterker twee Russische NOS buisjes van het type 6H1NEB/E88CC zitten. Ik sluit hem, zoals gezegd, aan op mijn Audiovector luidsprekers en doe dat met behulp van Siltech Classic luidsprekerkabels. De versterker heeft een volumeregelaar en daarom is het niet noodzakelijk om gebruik te maken van een voorversterker. Al wordt dit wel aangeraden in geval er een draaitafel als bron aangesloten wordt. Mede daarom gebruik ik in de test als bron de combinatie van drie NAD componenten; de M50 HiRes Music Streamer, de M51 Direct Digital D/A Converter en de M52 Digital Music Vault. Onderling zijn zij verbonden met Supra bekabeling en Sonore Reference verzorgt de verbinding tussen de M51 en de Audion Siver Night Limited 20th Anniversary.

Listen
De klank van Audion versterkers klinkt mij al langer vertrouwd in de oren. Vooral de Premier line/phono preamp in combinatie met de Premier MC Step up heb ik door de jaren heen in diverse installaties gehoord, waarbij ik steeds opnieuw genoot van het muzikale, vloeiende karakter dat ze aan de klank van de installatie toevoegden. Ook de klank van de Audion Silver Night zoals ik mij die herinner uit de beginjaren van Audion ligt in die lijn. Destijds vond ik het een mooie 300B versterker die mij snel in de muziek kon trekken. Het zal u dus niet verbazen dat ik ten opzichte van deze Limited 20th Anniversary Edition dezelfde verwachtingen koester. Dat ik daarin niet teleurgesteld ben blijkt wel uit het feit dat ik ook na vier serieuze luistersessies nog geen woord over mijn luisterindrukken aan de harde schijf heb toegevoegd. Normaliter loop ik tijdens een dergelijke luistersessie na afloop van een nummer regelmatig naar mijn kantoor om daar wat indrukken op te schrijven. Ditmaal moet ik me er op een gegeven moment bewust toe dwingen om me los te rukken van de muziek en naar mijn kantoor te lopen. Zo moeilijk is het om me aan de Audion lokroep te onttrekken. Wanneer dat dan uiteindelijk toch lukt dan is dat na het, voor de derde maal die week, beluisteren van een deel van Bellini’s opera Norma met daarin het overbekende stuk Casta Diva.

Ik beluister een hoge resolutie fragment (24/96) van een opname met Cecilia Bartoli omdat ik haar interpretatie prefereer boven die van andere zangeressen waaronder Maria Callas en Angela Georghiu. In mijn beleving eist gevoel zowel in de versie van Maria als van Cecilia een belangrijke plek op. Maar Cecilia maakt het geheel in mijn oren fragieler en gevoeliger en dat zijn nu juist de kenmerken die feilloos opgepikt en in de juiste verhoudingen weergegeven worden door de Audion. Pas wanneer ik later dezelfde fragmenten nogmaals enkele malen via zowel de Audion als de ASR Emitter beluister valt me op dat de stem van Cecilia via de Audion als het ware wat fundament mist. Tegelijkertijd mist ze via de ASR Emitter een stukje van de tastbaarheid van haar persoon die de Audion een welhaast onweerstaanbare magie verleent. Eenzelfde luisterervaring brengt ‘Embraceable You’ in de uitvoering van de Britse zangeres Claire Martin. ‘Embrace Me’, zingt ze en tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik door haar omarmd word, zo dichtbij en menselijk warm klinkt haar stem. De haar begeleidende piano versterkt dit effect alleen maar. De menselijke stem, de klankkleur van een akoestisch instrument; deze Audion geeft het weer op een wijze waaraan ik mij niet kan onttrekken. Zo ik dat al zou willen. Ook symfonisch werk heeft diezelfde aantrekkingskracht, wat blijkt tijdens het draaien van de ouverture uit dezelfde uitvoering van Bellini’s Norma waar ik eerder al aan refereerde. Energie en dynamiek in een mate die u misschien niet zou verwachten met tweemaal zeven Watt uitgangsvermogen. Uiteraard zijn er ook wat kanttekeningen te plaatsen. Echte druk in het laag ontbreekt en ook klinkt dit gedeelte van de weergave minder strak dan ik via mijn Emitter gewend ben. Verder worden details in de weergave niet echt op de voorgrond geplaatst. Ze zijn er wel maar je moet meer je best doen om ze te horen. Maar wat een emotie en wat een heerlijke manier om van je favoriete muziek te genieten.

Finally
Waarschijnlijk heeft u ook wel eens de verzuchting gehoord dat er in de afgelopen jaren veel verloren is gegaan van de kennis om vastgelegde muziek op een klankmatig optimale wijze weer te geven. De technische ontwikkelingen gaan steeds verder en versterkers werden steeds krachtiger, detailrijker en maakt u het lijstje zelf maar af. Maar wanneer een ontwerper weet hoe hij een goede 300B single ended klasse A buizenversterker moet bouwen dan staat zijn ontwerp garant voor een muzikale belevenis die zijn gelijke nauwelijks kent. En dat is nu juist de kracht van deze Audion. Als recensent hoor ik veel verschillende afzonderlijke componenten in uiteenlopende combinaties. Zo af en toe kom ik exemplaren tegen die ik op een lijst plaats met daarop voorbeelden van apparaten die voor mij interessant worden op een moment dat ik mij niet langer bezig zal houden met recenseren. Versterkers, bronnen en luidsprekers die ik uitsluitend nog zal gebruiken om te genieten van de muziek. Eigenlijk zijn het twee lijstjes. Met de ene is een zeer uitgebreide set samen te stellen terwijl met de andere een minimalistisch systeem op te zetten is. U raadt het al; de Audion Silver Night Limited 20th Anniversary heeft zich een plaats veroverd op mijn ‘kleine lijst’. Hij is één van de kandidaten om uiteindelijk door mij te worden gekozen als de kern van een klein systeem waar ik oud mee zou willen worden.

Prijs
Audion Silver Night Limited 20th Anniversary € 3750,-
HiFi Matters, tel: 070-3193936
info@hifimatters.nl, www.hifimatters.nl


EDITORS' CHOICE