Heel anders wordt het, als er muziek wordt gedemonstreerd die niet je smaak is. Je zult dan echt daar doorheen moeten luisteren en in plaats van je te laten meeslepen moet je technisch luisteren. Lastig is dat, de aandacht is weg, maar gelukkig is er altijd de koffie van de hartelijke gastheren.
Omgekeerd smolt ik weg bij ‘Hope there’s someone’ van Antony and the Johnsons ‘I’m a bird now’, die als opname werd weggehoond.In dat nummer zwelt de piano op het laatst aan tot een forse geluidsbrij en lijkt het of de buizenversterker zijn detail wat verliest.
Iets wat ik ook al had gemerkt thuis met de Jadis DA60. Dit is een geïntegreerde 2 x 60 watt class A versterker, die ik voorafgaande aan de luistershow een week mocht lenen van ‘de Groef’. Naast een enorme basweergave spleet Keith Moon van the Who met zijn drumpartij in ‘Overture’ de vloer zowat doormidden. De MFSL uitgave van Tommy [UDCD533] speelt de latere SACD helemaal weg wat betreft plaatsing en ruimte.
Hier is Jadis op zijn best; met de muzikaliteit en timbre die we van buizenversterkers gewend zijn. Wordt de muziek complexer, dan wordt het geluid wat troebel en vermoeiend. Al neemt dat niet weg dat de Jadis luisterdagen bij ‘de Groef’ naar meer smaken. “Het is mooi om eens een niet zo’n bekend merk als Jadis in het zonnetje te zetten”, meent Rogier van der Weg. “Het is prachtig materiaal; het klinkt goed en ziet er wondermooi uit.” Iets wat ik alleen maar kan beamen!