(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudioXperience

Eigen Visie

Zo, die mag op een tegeltje… Maar niet nadat ze me hebben uitgelegd hoe dat vol te houden is. Nu schuift ook Hans Oosterwaal, de andere eigenaar van AudioXperience, even bij het gesprek aan. Hij legt uit: "Toen we merkten dat de slechte situatie in onze branche niet geheel aan onze deur voorbij zou gaan hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn we heel hard gaan nadenken. Welke kant gaat de markt op? Wat gaan wij daarmee doen? Het gevolg was dat we in een moeilijke tijd toch flink zijn gaan investeren, vooral in zichtbaar blijven op de markt en in het warm houden van de goede betrekkingen die we met onze klanten hebben."

"Dat vergde hard werken en slim handelen, omdat we onze nieuwe focus op klanten en bedrijfsprocessen vooral op de achtergrond wilden laten plaatsvinden. In de winkel heeft de klant daar in directe zin weinig van gemerkt. Maar indirect wel, want we hebben zeker ook gekeken naar onze relaties met merken en importeurs en de manier waarop we investeerden. Nuchter blijven ook, aan de eigen visie vasthouden en niet met allerlei gehypete merken in zee gaan. Wat wij wilden was een keuze voor een duurzaam en breed inzetbaar pakket merken."

"Wanneer we aan uitbreiding van het assortiment dachten moest zo’n nieuw merk echt een aanvulling op ons pakket vormen. We verzamelen geen merken, dat leidt alleen maar af van je focus. We werken daarom met een overzichtelijk pakket dat we goed beheersen en waarmee we alle kanten op kunnen. Maar dan ben je er nog niet. Een winkel vol spullen levert niks op als er geen klanten komen. Daarom zijn we, met de gewenste doelgroep in ons achterhoofd, regelmatig allerlei leuke dingen gaan organiseren om mensen in de winkel uit te kunnen nodigen. Alleen dan kun je ze laten zien en horen wat wij onder een totale beleving van goede muziek verstaan."

Veranderen om te Overleven

"Wanneer wij als hifi-branche willen overleven zullen we moeten veranderen", zegt Martijn. "De tijd dat in ieder huis een hifi-installatie stond is voorbij, en ik denk niet dat die ooit terug zal komen. Maar dat betekent niet dat er geen belangstelling is voor goede muziekweergave. Mensen moeten opnieuw leren genieten. Niet alleen van muziek, maar van alles. De tijd nemen om te leven. Om lekker te eten, om leuke dingen met familie of vrienden te doen. Daar vervullen wij niet zo’n hele grote rol in, maar we moeten hem nou ook weer niet onderschatten."

"Wij denken dat we met onze manier van werken mensen kunnen inspireren, en daar heb je voor de langere termijn veel meer aan. Láát hifi desnoods geen mainstream handel meer zijn die op premium-lokaties in de binnenstad moet zitten. Wij zijn nog steeds heel gelukkig met onze keuze om juist niet in een drukke winkelstraat te gaan zitten. Dat geeft rust in de winkel en tijd voor aandacht. Het is voor een nieuwe klant misschien even wennen dat onze voordeur niet de hele dag open staat, maar iedereen is altijd welkom." Hij priemt nadrukkelijk met de wijsvinger op de koffietafel om die woorden kracht bij te zetten. "Schrijf je dat op? Want dat is echt belangrijk. Als iemand wil luisteren hebben we natuurlijk het liefst dat er van tevoren een afspraak wordt gemaakt, want dan kunnen we de aandacht geven die nodig is. Maar gewoon aanbellen mag écht…"

Op naar de Toekomst

Het enthousiasme voor 'alles muziek en hifi' is bij AudioXperience bijna tastbaar en werkt aanstekelijk. Hoopverlorenen die op een gegeven moment sombere uitspraken over de hifibranche beginnen te mompelen zou ik als medicijn eigenlijk een kop Italiaanse troost en een goed gesprek aan de koffietafel van AudioXperience moeten voorschrijven. Het is onmogelijk om te voorspellen hoe de hifi zich zal ontwikkelen, maar de 'Nuenense Formule' lijkt mij dermate toekomstvast dat ik ervan overtuigd ben dat deze winkel zich staande zal houden als Partner in Goede Geluidsweergave. En dat moet niet alleen voor de huidige klanten een geruststellende gedachte zijn.

AudioXperience
Spegelt 66
5674 CD Nuenen
t +31(0)40 290 63 44
www.audioxperience.com
info@audioxperience.com

Openingstijden:
Woensdag t/m vrijdag van 10:00 uur tot 17:30 uur.
Zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.
En op afspraak.


EDITORS' CHOICE