Fase 1: Het ontwerp van de luidspreker met behoudt van het DNA in de Utopia lijn als “Focus Time” afstraling en opbouw uit losse elementen. Het duurt negen maanden voordat de vorm min of meer definitief is, een “ruggengraat” die gebogen kan worden om de sweet spot op de luisterplek te richten.
Fase 2: Na de vele verbeteringen in de hoogweergave (Beryllium tweeter), het filter (OPC), de magneten (Power Flower) en de verfijningen in midden en bas luidsprekers, is het tijd de basweergave fundamenteel aan te pakken. Als gangbare methodes terzijde zijn geschoven om de basunit op de luisterruimte af te stemmen, inclusief digitale signaalbewerking, ontstaat het lumineuze idee om terug te grijpen op een heel oud concept. Maak een magneet door middel van een spoel waardoorheen een elektriciteit voert. Een vergeten techniek, die met gebruikmaking van moderne materialen en computersimulatie zal leiden tot diepe basweergave, eenvoudig aanpasbaar aan de akoestiek van de luisterruimte. Zonder de tonale balans en de definitie aan te tasten. Iets wat met andere methodes niet kan slagen.
Fase 3: Is het productierijp maken van het ontwerp. Prototypes zijn geweldig geslaagd, nu is het de tijd om het definitieve prototype op de fabrieksvloer te maken. Besloten is geen enkel compromis toe te staan. Innovatie is het sleutelwoord om een exceptionele Utopia in de markt te zetten.
Fase 4: Het ruwe model is er. Het tunen kan beginnen. Het monster moet getemd worden om elke noot weer te geven zoals de muzikant die heeft bedoeld. Dag in dag uit luisteren, proberen, meten en simuleren op computers, moet een eindresultaat opleveren waar de muziekliefhebbers door geschokt zullen worden.
In de twee laatste fases 5 en 6 valt alles op zijn plaats. Het ontwerp is klaar, de afwerking bekend, de fabriek kan betrouwbaar en binnen ongekend nauwe toleranties fabriceren, het tunen is gereed. Tijd om de Grande Utopia EM aan de wereld te tonen.