“Ik zou best elke dag een uurtje de tijd willen nemen om muziek te luisteren, maar helaas lukt dat niet, ben te veel met mijn eigen dingen bezig. Onder mijn werk kan ik echt niet andere muziek luisteren. Dan kan ik me niet concentreren. Zelfs door mijn eigen muziek kan ik niet heen werken. Het komt wel eens voor dat ik op zondag even lekker de tijd heb of onder het eten een nieuwe cd beluister. Of in de auto. Maar om echt naar muziek te kunnen luisteren moet ik een feestje geven. Dat doe ik regelmatig. Nodig ik wat oude vrienden uit en gaan we hier in de kelder plaatjes draaien. We hebben daar nog een platenspeler staan. Iedereen neemt wat elpees, cd’s of iPods mee met zijn favoriete muziek. Vooral classics.”
Eigen muziek
“Naar mijn eigen muziek luister ik zelden. Als het af is, is het af en begin ik snel aan iets anders. In het begin ging ik nog wel eens stil staan als ik ergens een nummer hoorde dat ik geschreven heb. Ik weet nog dat ik Touch Me There van Total Touch voor het eerst op de radio hoorde. Ik schrok aanvankelijk van de radiocompressie. Het nummer klonk heel anders als dat ik het had opgenomen. De verschillen tussen hard en zacht zijn op de radio veel kleiner. Maar dat maakt het geluid voor de radio uiteindelijk aangenamer. Als ik nu een eigen nummer hoor, doet het me niet meer zo veel: ik ken het al. Okay, ik laat de radio natuurlijk wel aanstaan, maar ik ben niet meer zo trots als vroeger.”
Megashows
“Ik ging op vroege leeftijd al naar concerten. Mijn eerste concert kan ik me niet meer herinneren, maar Whitney Houston in Ahoy’ is me wel bijgebleven. Ik was veertien denk ik. Ik heb alle megashows wel gezien, van Madonna, van Prince, van Michael en Janet Jackson. Chaka Khan samen met Mother’s Finest en Maze in de Escape kan ik me ook nog goed herinneren. Voor concerten heb ik nu niet veel tijd meer. De laatste concerten die ik bezocht waren die van Robbie Williams, Boccelli en Borsato.”
Echte artiesten
“Erg veel nieuwe platen koop ik niet. Maar dat is denk ik het bekende verhaal: componisten kopen zelf weinig muziek. Toch probeer ik nieuwe dingen wel bij te houden. Een favoriet van nu is Kelly Clarkson, die heeft ook een soort soul. Maar ik vind veel dingen te gek. Ik heb ook de nieuwe Christina Aquilera, John Mayer en John Legend aangeschaft. Ik ben wel ietsje minder geïnteresseerd geraakt in de eendags-r&b-vliegen. Het moeten wel artiesten zijn die een album verkopen en waar een zaal voor is, de échte artiesten ”
Geluid
“Ik hou van goed geluid, maar een echte geluidsfreak ben ik niet. Jean-Marc Kessely, mijn engineer die bij mij in de masteringstudio werkt, is dat wel. Mijn hifi-installatie stelt niet veel voor. Een oude Sony-set. Ik heb ook nog een oude Marantz-versterker, maar die is net kapot gegaan. Ik ben hier in Amsterdam bij Raf geweest voor nieuwe onderdelen, maar die hadden ze niet. Waarschijnlijk komt het er niet meer van om die te repareren. Ik vind boxen wel belangrijk. Ik heb dan ook behoorlijk vette B&W’s (DM604 S3 - red.), best dure. In mijn vorige auto had ik een waanzinnige set. Maar tegenwoordig rij ik nauwelijks nog auto, ik heb die installatie niet meer nodig. Ik vind het wel meegenomen als een plaat goed klinkt. Steely Dan en Donald Fagen, die stonden bekend om de goede kwaliteit van hun platen, en dat zelfs in het predigitale tijdperk. Ook de platen van Michael Jackson zijn altijd wel goed opgenomen.”
Perfectionistisch
“Als producer ben ik wel perfectionistisch. Dat moet je ook zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het geluid perfect moet zijn. Hangt ervan af wat je doet. Wil je een ‘losse’ relaxte plaat opnemen, moet het geluid juist niet te perfect zijn, anders werkt dat averechts. Ik ben geen echte techneut. Ik heb een studio vol met de beste techniek, maar het grootste deel van de apparatuur wordt bediend door mijn medewerkers. Ik weet hoe mijn spullen om op te nemen en te produceren en schrijven werken, dat is mijn ding.”
Perfecte liedje
“Als ik een nieuw liedje geschreven hebt, kan ik daar heel gelukkig van worden, heel blij. Maar als ik een tijdje niets fatsoenlijks geschreven hebt, kan ik daar ook somber van worden. Zit ik echt niet lekker in mijn vel. Het is een cliché, maar mijn allerbeste liedje moet ik altijd nog schrijven. Er zijn wel liedjes die in de buurt van het perfecte liedje komen. Perfect betekent dan: de juiste compositie, de juiste tekst en perfect aansluitend bij de artiest. Unfaithful van Rihanna is zo’n liedje of Break Away van Kelly Clarkson. Mijn beste liedje? Vlieg Met Me Mee voor Trijntje en Somebody Else’s Lover van Total Touch zijn denk ik toch wel helemaal gelukt. Maar eigenlijk moet je die vraag natuurlijk aan iemand anders stellen.”
Hobby
“Dit is mijn hobby, het is een beetje uit de hand gelopen. Af en toe optreden is ook wel leuk, maar behoorlijk stressvol. Het vergt andere disciplines. Laat mij maar platen maken voor anderen. Ik heb nooit de behoefte gehad op de voorgrond te treden. Dan was ik wel gaan zingen. (lachend) Maar dat wil jij niet. Het leukste is om een liedje te schrijven dat perfect bij een artiest past, je neemt het vervolgens op en het blijkt te werken. Je moet je inleven in een ander. Het gaat niet om mij. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een liedje voor Herman van Veen. Vroeger draaiden we elk jaar met kerst een kerstplaat van Herman van Veen. Een belangrijke plaat. Ik hoop echt dat mijn liedje zijn plaat haalt. Dat zijn management mij heeft gevraagd, dat is wel een gek idee. Zou echt te gek zijn als er iets uit komt.”